Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
“In balans” met sociale netwerken
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Van uitleggen leer je het meest
Respectvolle bejegening
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
TEST JE MEDISCHE KENNIS
Muziek Project; Klaplong
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Symposium Palliatief Netwerk
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inwendige geneeskunde AMC
Reflecteren en een knoop
Wet op de patiëntenrechten Geen vuurwerk Gezonde plant met toekomst Magda Aelvoet Magda Aelvoet Leuven 13 februari 2012 Leuven 13 februari 2012.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
I.
Vocht en wielrennen. Begeleidend document Vocht en wielrennen Als ex- topsportster werd mij gevraagd om mijn ervaringen te vertellen op het gebied van.
Programma sexuologie voor opleiders
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Project Management Fails
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Hoe verder? Wideke Nijdam, secretaris DB 23 september 2014.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Als woorden belangrijk worden…
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Steeds verder met een muisklik. Twee nonnen verlaten hun klooster om gebakjes te gaan verkopen. De ene is bekend als Zuster Bezorgd (ZB) en de andere.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Het perspectief van de oudere
Onderzoeksvaardigheden 3
Vraag: verwachtingen vooraf
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
2 Vier stellingen; Rode duim; Groene duim, 3 Stelling 1 Je stuurt via Snapchat een foto van jezelf met weinig kleren aan. Je vriend(in) slaat die foto.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Nu even niet misschien later wel.
Centraal Examen Nederlands
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
Fouten en alledaags leiderschap
DA dag april 2016.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Duurzame inzetbaarheid
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Roosteren van AIOS neurologie UMCG
Hoofdstuk 2 Klanten helpen
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Transcript van de presentatie:

Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen. Omgaan met fouten Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.

Wat gaan we doen Soorten fouten Stellingen over fouten Aios en fouten

Verschillende soorten fouten Medisch technische fouten Bedrijfsongevallen Inschattingsfouten bejegeningfouten

Medische technische fouten Li/re verwisselen op foto waardoor verkeerde nier verwijderd wordt Ab voorschrijven als er geen reden voor is

veel

bedrijfsongevallen Verkeerde injectie geven doordat dosering of middel niet gecontroleerd is Fouten hebben te maken met bedrijfsvoering Door toename van aantal behandelaars meer kans hierop Goede communicatie is belangrijk Arts niet de enige die hier invloed op heeft

inschattingsfouten Vaak het achteraf type Vage buikpijn die toch appendicitis blijkt Zeurende hoofdpijn blijkt later toch tumor Deels alleen te voorkomen door defensieve geneeskunde Overbehandeling geeft minder snel klachten maar is eigenlijk ook fout

. .

bejegeningfout Leiden het vaakst tot klachten Even tussendoor een diagnose vertellen Goede bejegening valt te leren Veel fouten uit de eerste categorieën worden geaccepteerd als er goede bejegening is, dus excuses aanbieden

Als de aios een fout maakt is de opleider verantwoordelijk Stelling 1 Als de aios een fout maakt is de opleider verantwoordelijk

Stelling 2 Als mijn aios een fout maakt neem ik het voortouw bij het bespreken ervan met de patiënt.

Adviezen bij omgaan met fouten Bespreken met collega Bespreken met de patiënt Zo snel mogelijk Zelf doen Excuses aanbieden Niet uitleggen Zn samen met andere betrokken hulpverlener Verslag maken Anderen inlichten Patiënt blijven steunen

Eigen ervaring Neem 2 minuten om voor jezelf een fout van de aios voor de geest te halen. Wat heb jij er mee gedaan Bespreek in 3 tallen , wat heeft de opleider gedaan wat de aios geholpen heeft Plenair uit elke groep 1-2 punten die opvallen

Dus?

TREFWOORDEN: aios opleider fouten omgaan