Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

De Duurzaamheidslening
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Teamleren, hoe werkt dat?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Bart van Uitert Geluk&Co Bart van Uitert projectleider Maatschappelijke participatie.
Van visie naar actie.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Actief Burgerschap Plan Nederland.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Jongeren Preventie Team
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Communiceren via de AMPS José Hensgens AMPS coördinator
15 juni 2005 SOCIALE KWALITEIT: VOORZIENINGEN OP MAAT EN OP PEIL.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Workshop co-creatie met gemeenten
Achtergronden bij de aanpak van de ‘krachtwijken’
En de WMO TOEGEPASTE MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING.
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Met taal versta je elkaar
Programma EFMB bijeenkomst 17 december 2014

LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Taalakkoord: Zet in op Taal!.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Arbeidsomstandigheden Verschillen tussen mannen en vrouwen.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
1 Bemoeirehabilitatie Het activeren van zorgwekkend inactieve jongeren Ypsilon en ABC onderzoeker: Diana Kleijzen-Laponder presentatie: Tom van Wel ABC.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Persoonsgerichte zorg
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Welkom! Leuk dat u bent gekomen Zoek een plekje .
Leefbaarheid in Hellendoorn
Aanpak van laaggeletterdheid
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Laaggeletterdheid in Nederland
Opdracht interview Ouderen & Technologie
De collecte is voor Red een Kind.
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.

ONDERZOEKSMODEL Leeromgeving Sociale inclusie (incl. taalbeheersing) en arbeidsontwikkeling Invloed van sociodemografische kenmerken deelnemers

SOCIALE INCLUSIE

ONDERZOEKSVRAGEN 1.Wat zijn sociodemografische kenmerken van de doelgroep? 2.Hoeveel mensen krijgen door deelname: Een betere plek in de samenleving? Een betere positie op en toeleiding naar de arbeidsmarkt? 3.Op welke treden van de participatieladder staan de deelnemers na deelname aan educatieve trajecten? 4.Wat zijn succesfactoren voor leersucces ?

DEWERKWIJZE DE WERKWIJZE 2 metingen met 15 weken tussentijd. Deelnemers van educatietrajecten vullen SIT vragenlijst in. Deelnemers blijven in het onderzoek anoniem. De vragenlijsten worden geanalyseerd. De resultaten staan in een goed leesbare rapportage.

ZELFPERCEPTIE Geen momentopname, hele proces wordt bekeken. Mensen geven zichzelf een lagere score dan uit 360° feedback komt. De sprong in de resultaten is gemiddeld 5,4 % bij objectieve taaltoetsen is dit 5,2%

VOORBEELDSTELLINGEN Ik kan de Nederlandse taal schrijven. Ik heb zelfvertrouwen. Ik woon op een fijne manier in de wijk. Ik bezoek mijn familie regelmatig. Ik werk in de tuin. Ik heb een betaalde baan.

DE DEELNEMERS Geslacht Leeftijd Man %Vrouw % 37,362,7

ACTIVERING

INTERNALISATIE

ARBEIDSONTWIKKELING

TOEKOMST Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren aan het beleid rondom educatie in de toekomst?

KWALITEIT Het aantal deelnemers die hun competenties verbeteren in percentages gemeten. BV. In samenwerking met gemeentes en ROC 81,9 % scoort hoger op Nederlandse taalvaardigheid.

EFFICIENTIE Via regressie-analyse kunnen we ziekteverzuim, veiligheid en tijdsinvestering meten. BV. In samenwerking met zorginstelling

SOCIALE COHESIE Onderzoek en resultaten richten zich op alle vier de onderdelen van sociale inclusie en op arbeidsontwikkeling.

(moeilijke) vragen en opmerkingen?

DANK VOOR DE AANDACHT Hartelijk dank voor de aandacht. Lisanne Veraart IVIO-Didactiek