Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing voor ZZP-ers
Zakenauto van het Jaar 30 september 2009 Zakenauto van het jaar Kasteel De Vanenburg - Putten.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
Customer service en planvorming
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Digitale leermiddelen in het mbo
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Cultuurveranderingen
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
De kracht van GAC Business Solutions
Agenda Inkoopprofessionalisering
H3: Koopgedrag van organisaties
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Partner Supporter Cliënt Klant Prospect Ambassadeur.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Kwartaalsessie IPMA-NL
Raadsleden & Veiligheid Axel Weggelaar Niek Verkaik
Praktijksessie Welzijn, aanbesteden of subsidiëren Hoe te kiezen?
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
“Omgaan met weerstand”
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Sourcing strategie VIAG Congres November 2018, Rotterdam.
Transcript van de presentatie:

Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008

Anno *24 “best effort” Goede regievoering?

Agenda De rol van alignment bij regievoering Ingrediënten voor goede regievoering

Agenda De rol van alignment bij regievoering Ingrediënten voor goede regievoering

Hoog Laag Hoog Laag Strategisch belang Operationeel belang StrategischExperimenteel BedrijfskritischOndersteunend Soorten hulpmiddelen Afgeleid van Edwards, 1998

Hoog Laag Hoog Laag Strategisch belang Operationeel belang StrategischExperimenteel BedrijfskritischOndersteunend Waarop sturen? Afgeleid van Edwards, 1998 Potentiële baten Nieuwe technologie Architectuur = Impact Time-to-market Stabiele technologie Architectuur = Richtlijn Prijs/prestatie Beproefde technologie Architectuur = Standaard Kosten Beproefde technologie Architectuur = Wet

Hoog Laag Hoog Laag Strategisch belang Operationeel belang StrategischExperimenteel BedrijfskritischOndersteunend Alignment? Afgeleid van Edwards, 1998

Regievoering? Contract sluit niet aan bij werkelijke behoefte Drie leveranciers, onduidelijke sturing op de integratie Vier partijen met een verschillend begrip van het belang van de applicaties, en wiens kernvaardigheden niet (direct) aansluiten bij de specifieke eisen

Agenda De rol van alignment bij regievoering Ingrediënten voor goede regievoering

Hoog Laag Hoog Laag Strategisch belang Operationeel belang StrategischExperimenteel BedrijfskritischOndersteunend Wat verwacht u van een leverancier? Afgeleid van Edwards, 1998 Product Leadership Customer Intimacy Operational Excellence Operational Excellence*

Regievoering in vogelvlucht Klant Accountmanagement Bepaalt behoefte Specialist Vertaalt behoefte in bestek Werkt samen Integreert services Inkoop Bewaakt contract Initieert & evalueert benchmarks Leverancier Toetst tevredenheid Verifieert & valideert (vakinhoud) Vraagt offertes

Ingrediënten voor goede regievoering Leveranciersselectie (krijgt altijd veel aandacht) Contract (weet iemand nog waar het ligt?) Contractbewaking (komt meestal wel op gang) Selecteer vanuit een alignment perspectief (en niet primair op kostprijs) Capability assessment (wordt altijd? vergeten) Meer kennis van primaire proces, en omslag van “doen” naar “sturen” (wie kan dat aan?) Vertrouw uw leverancier (maar behoudt de kennis om te weten wat hij doet)

Succesvolle regie: meer dan een mooi contract!