Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Overgang van PO naar VO Let op!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Presentatie Henny Knechten
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Overgang van PO naar VO Let op!
De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs
Passend Onderwijs een korte inleiding
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Opbrengstgericht werken
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Opleiden in school 22 juni 2004
PUmA Project Arbeidsmarkt en Deskundigheid. Arbeidsmarkt en deskundigheid Doel van het project…. Het verkrijgen en behouden van voldoende gekwalificeerd.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
HRM-beleid in het teken van de vergrijzing 31 Maart 2010.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Amsterdam Sil Vrielink
Marjan van Hof & Lineke Bos
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Aanleiding en doelstelling
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie Leraren Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Opbouw presentatie  Wettelijk kader  Beleidskader  Kwantitatief beeld  Na- en bijscholing van leraren  Lerarenbeurs voor scholing  Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren

Wettelijk kader  Politieke verantwoordelijkheid kabinet en bewindslieden OCW voor kwaliteit onderwijs en leraren  Artikel 23 van de Grondwet  Wet beroepen in het onderwijs (Wet BIO)

Beleidskader  Convenant ‘LeerKracht van Nederland’  Afspraken met sociale partners over: - betere beloning - meer loopbaanmogelijkheden - versterking lerarenopleidingen - verruiming scholingsvoorzieningen - verbetering opleidings-/kwalificatieniveau - professionele ruimte wettelijk verankeren

Aantal leraren PO en VO (2007)  Basisonderwijs:  Speciaal basisonderwijs:  Voortgezet spec. onderw.:  Voortgezet onderwijs:  Totaal:

Instroom/uitstroom lerarenopleidingen (2007)  Instroom PABO:7.700  Gediplomeerde uitstroom PABO:6.950  Instroom lerarenopl. VO:5.500  Gediplom. uitstroom lerarenopl. VO:4.000  Instroom ULO:1.100  Gediplomeerde uitstroom ULO: 600

Na- en bijscholing  Onderhouden bekwaamheid  Cao-afspraak scholing werknemers  Scholingsbudget van OCW  Scholingduitgaven op instellingsniveau  Scholingsuitgaven PO/VO versus bedrijfsleven  Scholingsdeelname PO/VO versus bedrijfsleven

Lerarenbeurs voor scholing  Primair doel: verhogen kwalificatieniveau en opleidingsniveau  Vergoeding voor bachelor en master opleidingen  Beperktere vergoeding voor korte opleidingen (verbreding, specialisatie)  Bij meerjarige opleiding: vergoeding vervanging  Eénmaal tijdens onderwijsloopbaan aanvragen  Tijdelijke regeling voor schooljaar 2008/2009  Structurele voorziening: 80 mln. euro in 2012

Resultaten Lerarenbeurs  aanvragen en toegekende beurzen Toegekende beurzen (% BaMA-opleidingen):  Basisonderwijs: beurzen (49% BaMa)  Speciaal onderwijs: 414 beurzen (79% BaMa)  Voortgezet onderwijs: beurzen (89% BaMa)  BVE: 478 beurzen (69% BaMa)  HBO: 282 beurzen (79% BaMa)

Lerarenbeurs Meest gekozen opleidingen:  Special Educational Needs  Lerarenopleidingen (1 e en 2 e graads)  Coaching en pedagogiek Proces Lerarenbeurs:  Evaluatie en nieuwe regeling 2009/2010 e.v.  Zij-instromers in nieuwe regeling  Langere termijn: overdracht aan beroepsgroep

Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren  Doel: - kwaliteit lerarenopleidingen versterken - aanbod (hoger opgeleide) leraren vergroten  Drie speerpunten: - meer academici in het onderwijs - strengere selectie bij de poort - heldere eisen ten aanzien van het eindniveau

Versterken kwaliteit lerarenopleidingen  Eindniveau eenduidig vastleggen  Gezamenlijke kennisbasis, eindtermen en examens  Aanscherpen van het instroomniveau  Opleiden in de school structureel verankeren  Keurmerk voor opleidingsscholen  Meer samenwerking tussen opleidingen en scholen

Meer academici voor de klas  Verbeteren/vergroten instroom hbo-kopopleiding  Inzet van promovendi op scholen  Ontwikkeling van educatieve minor  Meer uitwisseling met het bedrijfsleven  Meer aandacht voor excellentie, o.a. academische PABO

Meer variëteit in opleiding en beroep  Duidelijker beroeps- en loopbaanperspectief  Sterke schoolorganisatie  Personeels- en opleidingsbeleid in scholen  Op scholing en ontwikkeling gerichte cultuur  Versterking van het leiderschap in scholen  Advies over focus lerarenopleidingen