Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie Leraren Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Opbouw presentatie Wettelijk kader Beleidskader Kwantitatief beeld Na- en bijscholing van leraren Lerarenbeurs voor scholing Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren
Wettelijk kader Politieke verantwoordelijkheid kabinet en bewindslieden OCW voor kwaliteit onderwijs en leraren Artikel 23 van de Grondwet Wet beroepen in het onderwijs (Wet BIO)
Beleidskader Convenant ‘LeerKracht van Nederland’ Afspraken met sociale partners over: - betere beloning - meer loopbaanmogelijkheden - versterking lerarenopleidingen - verruiming scholingsvoorzieningen - verbetering opleidings-/kwalificatieniveau - professionele ruimte wettelijk verankeren
Aantal leraren PO en VO (2007) Basisonderwijs: Speciaal basisonderwijs: Voortgezet spec. onderw.: Voortgezet onderwijs: Totaal:
Instroom/uitstroom lerarenopleidingen (2007) Instroom PABO:7.700 Gediplomeerde uitstroom PABO:6.950 Instroom lerarenopl. VO:5.500 Gediplom. uitstroom lerarenopl. VO:4.000 Instroom ULO:1.100 Gediplomeerde uitstroom ULO: 600
Na- en bijscholing Onderhouden bekwaamheid Cao-afspraak scholing werknemers Scholingsbudget van OCW Scholingduitgaven op instellingsniveau Scholingsuitgaven PO/VO versus bedrijfsleven Scholingsdeelname PO/VO versus bedrijfsleven
Lerarenbeurs voor scholing Primair doel: verhogen kwalificatieniveau en opleidingsniveau Vergoeding voor bachelor en master opleidingen Beperktere vergoeding voor korte opleidingen (verbreding, specialisatie) Bij meerjarige opleiding: vergoeding vervanging Eénmaal tijdens onderwijsloopbaan aanvragen Tijdelijke regeling voor schooljaar 2008/2009 Structurele voorziening: 80 mln. euro in 2012
Resultaten Lerarenbeurs aanvragen en toegekende beurzen Toegekende beurzen (% BaMA-opleidingen): Basisonderwijs: beurzen (49% BaMa) Speciaal onderwijs: 414 beurzen (79% BaMa) Voortgezet onderwijs: beurzen (89% BaMa) BVE: 478 beurzen (69% BaMa) HBO: 282 beurzen (79% BaMa)
Lerarenbeurs Meest gekozen opleidingen: Special Educational Needs Lerarenopleidingen (1 e en 2 e graads) Coaching en pedagogiek Proces Lerarenbeurs: Evaluatie en nieuwe regeling 2009/2010 e.v. Zij-instromers in nieuwe regeling Langere termijn: overdracht aan beroepsgroep
Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren Doel: - kwaliteit lerarenopleidingen versterken - aanbod (hoger opgeleide) leraren vergroten Drie speerpunten: - meer academici in het onderwijs - strengere selectie bij de poort - heldere eisen ten aanzien van het eindniveau
Versterken kwaliteit lerarenopleidingen Eindniveau eenduidig vastleggen Gezamenlijke kennisbasis, eindtermen en examens Aanscherpen van het instroomniveau Opleiden in de school structureel verankeren Keurmerk voor opleidingsscholen Meer samenwerking tussen opleidingen en scholen
Meer academici voor de klas Verbeteren/vergroten instroom hbo-kopopleiding Inzet van promovendi op scholen Ontwikkeling van educatieve minor Meer uitwisseling met het bedrijfsleven Meer aandacht voor excellentie, o.a. academische PABO
Meer variëteit in opleiding en beroep Duidelijker beroeps- en loopbaanperspectief Sterke schoolorganisatie Personeels- en opleidingsbeleid in scholen Op scholing en ontwikkeling gerichte cultuur Versterking van het leiderschap in scholen Advies over focus lerarenopleidingen