Centraal examen en Instellingsexamens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Een lessenserie van drie lessen
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Taalbeleid.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Nieuw Nederlands 4e editie
Proeve van Bekwaamheid
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Workshop “Beoordelen”
NU ENGELS.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Onderwerpen presentatie
Instellingsexamens Nederlands
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Pourquoi apprendre le français?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
De competente examencommissie: de commissie als kapitein op het examenschip Alie Kamphuis 17 november 2011.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Kennis delen.
Instructie geven en uitvoeren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Controle                         Goethe Duits.
Achtergronden van Duits in de beroepscontext: van werkgroep tot stichting. Een korte geschiedenis vanaf 2012.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Informatie Duits in de beroepscontext
Controle                         Goethe Duits.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Betrouwbaarheid examinering
Overleg
E health, Domotica en E-learning
De beoordelaar gewogen
Transcript van de presentatie:

Centraal examen en Instellingsexamens Engels in het mbo - 2015 Centraal examen en Instellingsexamens

Uw vragen, zorgen, dilemma’s?

De syllabus voor het CE Engels op Relevante websites www.examenbladmbo.nl De syllabus voor het CE Engels op https://www.examenbladmbo.nl/examen/engels-mbo-4/2015-2016 de voorbeelden Instellingsexamens op http://www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl/steunpuntmbo/p000756/mvt/voorbeeldtoetsen-mvt

Generiek en beroepsspecifiek Algemene contexten, beroepscontexten Voorbeeldexamens mvt 6 voorbeeldexamens Engels en Duits Generiek en beroepsspecifiek Algemene contexten, beroepscontexten Spreken – Gesprekken voeren – Schrijven Een leeg format Drie varianten beoordelingsformulieren

Zelf construeren van Instellingsexamens Hoe kun je de constructie van instellingsexamens mvt simpel houden, met behoud van kwaliteit?

Construeren in 5 stappen Bestudeer het format en bekijk een voorbeeldexamen. Bestudeer standaarden en richtlijnen van je eigen roc. Bedenk een examenopdracht, passend bij het ERK-niveau (en het werkproces) en schrijf deze uit. Denk aan: situatie – opdracht. Wissel uit met collega’s. Kies het beste voorstel. Denk aan: validiteit, betrouwbaarheid, uitvoerbaarheid. Werk de examenopdracht(en) en de bijbehorende formulieren uit en kies het bijbehorende beoordelingsformulier. Schrijf een verantwoording. Test het examen uit op een collega (duur, uitvoerbaarheid etc.) en pas aan.

Inzoomen op de kwaliteitseisen Validiteit Betrouwbaarheid Transparantie Objectiviteit Standaardisatie In het kort betekent: Validiteit: meet je wat je meten wil, qua inhoud en niveau. Vb: als in de eindterm staat dat iemand een specifieke wiskundige berekening moet maken, volstaat het niet om te vragen welke formule gebruikt moet worden. Dat is onderliggende kennis die nodig is om de berekening uit te kunnen voeren. Te laag niveau Betrouwbaarheid: als je een toets 2 keer zou afnemen, zou je 2 keer dezelfde score moeten krijgen. Komt de score overeen met de werkelijke beheersing van de deelnemer. Vb. Onbetr: bij PvB last van zenuwen ( kandidaat op zijn gemak stellen). Transparantie: weet de deelnemer wat van hem verwacht wordt? Goede instructie, wat wordt beoordeeld, heldere formulering van de opdracht. Maar ook de planning in de OER. Objectiviteit: de beoordeling is onafhankelijk van wie beoordeelt. Een meerkeuzetoets is objectief, want geen discussie over waar het antwoord aan moet voldoen. Bij een PvB lastiger.  Criterialijst hanteren (criteria opstellen, deze met collega’s bespreken, oefencasussen gebruiken om beoordelingsresultaten met elkaar te bespreken en bandbreedte te verkleinen, intervisie) Standaardisatie: in hoeverre zijn de toets en de afname voor iedereen gelijk. Bv schriftelijke toetsen afnemen: hele klas tegelijk in een lokaal. Als er afleiding door herrie is, heeft iedereen daar last van. Dat is anders dan bij bv toetsvorm als observatie van de dagelijkse bezigheden. Net toevallig of zich kritische situaties voordoen. Dat beinvloedt het gedrag en dus de beoordeling.

Kandidaat moet meer lezen dan schrijven Valkuilen validiteit De situaties zijn niet authentiek genoeg. Je toetst meer het inlevingsvermogen en de creativiteit van de kandidaat dan de taalvaardigheid. Kandidaat moet meer lezen dan schrijven In de opdracht is alles al voorgeschreven: de kandidaat moet vertalend opzeggen of opschrijven Teveel nadruk op de inhoudelijke kenmerken …

Oplossingen validiteit ?

Valkuilen betrouwbaarheid De docent is beoordelaar én gespreksleider/gesprekspartner Gebruik van verschillende beoordelingsformulieren Onduidelijke afspraken over examencondities Docenten beoordelen hun eigen studenten …

Oplossingen betrouwbaarheid ?

Meer informatie: Marianne Driessen 06-10970957 mdriessen@cinop.nl Engels in het mbo - 2015 Meer informatie: Marianne Driessen 06-10970957 mdriessen@cinop.nl