1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Advertisements

Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Coördinatiecel Vlaams e-government DIA 1 geGIS – Open Source GIS omgeving voor de Vlaamse overheden geGIS – generiek GIS Lieven Raes, adviseur communicatie.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Geresponsabiliseerde cofinanciering. 2 Geresponsabiliseerde cofinanciering Situering Kaderdecreet BB Uitbouw en permanente optimalisatie.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Externe audit in lokale besturen Steven Van Roosbroek 4 februari 2013.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Deel 2 van de presentatie
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Presentatie voorstelling Departement WSE
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Evaluatie van kantoorgebouwen Op weg naar een duurzame huisvesting voor de Vlaamse overheid Evaluatie van kantoorgebouwen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Netwerk Organisatiebeheer 15 mei 2008
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Jaarrapport Gelijke kansen en diversiteit in de Vlaamse overheid Dienst Emancipatiezaken.
Netwerk Organisatiebeheersing
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
INFORMATICA ACADEMIE >> Opleidingen ism VERA. INFORMATICA ACADEMIE Voor informatici... CNAP (cursus netwerkbeheerder) volgende sessie start in januari.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Jaarverslag van de interne audit Raadgevend Comité 24 juni 2009
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
3 april 2009Dialoogdag hulp- en dienstverlening gedetineerden 1 Hulp- en dienstverlening aan (ex-)gedetineerden: wat doet het beleidsdomein WSE? Michiel.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
HR netwerk Infosessie
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Digitale Risico Inventarisatie & Evaluatie
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Zelfevaluatie Leidraad Organisatiebeheersing
Zelfevaluatie lokale besturen
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

1

2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009

3 Traject (“traditie”) (zelf)evaluatie IC/OB IAVA Vijfjaarlijkse externe audit –Quality Assurance Review 2005 (m.b.t. kernproces IAVA) door extern auditbureau  auditrapport met aanbevelingen –opnieuw gepland 2010 Zelfevaluatie op basis van Leidraad IC/OB –jaarlijkse (actualisatie) zelfevaluatie sinds 2005 –stappenplan formuleren sterktes & aandachtspunten zelfinschatting maturiteit & aanbevelingen prioriteitstelling verbeteracties realiseren verbeteracties evalueren en bijsturen verbeteracties

4 Pragmatische aanpak opvolging uitbouw organisatiebeheersing IAVA Elke auditor die ook themaverantwoordelijke is, volgt de ontwikkelingen mbt. zijn/haar thema op: –accurate beheersmaatregelen (kosten/baten, gezond verstand) –actualiseren zelfevaluatie –documenteren, onderbouwen thema Periodieke opvolging actiepunten via maandelijkse teamvergadering & (half)jaarlijks actualiseren zelfevaluatie Coördinatie IC/OB door management IAVA

5 Pragmatische aanpak gedocumenteerd systeem IC/OB Basisdocument = het periodiek geactualiseerde zelfevaluatierooster Eenvoudige verwijzingen naar de concrete beheersmaatregelen via hyperlinks naar –documenten (regelgeving, beslissingen intern overleg, ingezette instrumenten,,…) –mappen op netwerkschijf (bv. inhoud verbeterprojecten, -acties) –pagina’s intra-, extra- of internet

6 Gedocumenteerd systeem IC/OB IAVA rapport zelfevaluatie Dit document is intern ter beschikking via de homepagina van het intranet van IAVA. Het gaat om een “levend” werkdocument, wordt permanent bijgewerkt en aangevuld.

7 Contactgegevens Adres: Interne Audit van de Vlaamse Administratie Boudewijngebouw Boudewijnlaan 30, 1000 Brussel Tel: Fax: