Esperanto Laat je ver leiden. ESPERANTO Overzicht  Principe van internationale taal, onderwijs  Ontstaan van Esperanto  Literatuur en gebruik  Structuur,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Schoolpartnerschappen in Europa
Rekenen 31 januari.
DYSLEXIE VOORLICHTING
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verdeel het woord in lettergrepen
Duidelijk schrijven voor iedereen
Informatieavond 3 Groep 3.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Welkom in groep 3.
secretaris Plaatselijke Groep
Beste verkochte boek aller tijden?
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Voortgezet technisch lezen
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Het jaaroverzicht van 2013 Openingsdia (titel, slogan, beeld,…) Hoe zie ik de wereld in 2013? –Economie: werkloosheid, landen in crisis, bedrijven naar.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Dd-mm-jj | 1 › Muriel Norde Grammaticalisatie en taalcontact MA Scandinavische Talen en Culturen.
Zoeken naar literatuur
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Informatie avond groep 3
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Godsdienst.
Les 1 De wereld staat in brand
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
SESVanderHave 30 MEI 2008.
Waarom 4 mei gedenken en 5 mei vieren?
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
QUIZ OORLOG EN VREDE ZUIDACTIE CARAES NGO.
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Hoofdlijn Communicatie
Leerlijnen in relatie met de methode
Een taalopdracht maken (e-ee/ u-uu/o-oo/a-aa)
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
Historisch-kritische lezing Leerhuis Jona. Praktisch Data 9/12 joods 30/1 bevrijdingstheologie 5-7/2 Bijbelweekend Zijn met Jozef 10/3 (eco)feminisme.
De Eerste Wereldoorlog een herhaling
Oefenen>>> Nieuwe spelling 2005 Oefenen>>>
Esperanto Laat je ver leiden.
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
3 H/V, kiezen voor een profiel
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Begrijpend lezen VS.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Bits & bytes.
m o l w ij n d eu k l i k p ij l b oe r t ie n v o s wat moet ik doen ik stop.
IPC Nederland.
Spaans.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Mol en beer.
Esperanto La ŝalmisto de Hamelin
Spelling woorden met lange klank
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
Mol en beer.
Transcript van de presentatie:

Esperanto Laat je ver leiden

ESPERANTO Overzicht  Principe van internationale taal, onderwijs  Ontstaan van Esperanto  Literatuur en gebruik  Structuur, spoedcursusje  Besluit

ESPERANTO Internationale taal: Principe Internationaal Lokaal Nationaal Brugs

ESPERANTO Internationale taal of Wereldtaal Internationale taal:  in de hele wereld gesproken  internationaal gebruik  neutraal  internationaal denken en cultuur  internationale structuur Wereldtaal:  door vele miljoenen mensen gesproken  internationaal gebruik  politiek en economie  nationaal denken en cultuur  nationale structuur

ESPERANTO Internationale taal: kenmerken  neutraal  relatief gemakkelijk  internationale structuur  internationale cultuur  ruim gesproken  internationaal denken  tolerantie bevorderen

ESPERANTO Alleen Esperanto is... / heeft...  neutraal  relatief gemakkelijk  internationale structuur  internationale cultuur  ruim gesproken  internationaal denken  tolerantie bevorderen 1

ESPERANTO Esperanto: doel  Vandaag:  praktisch nut voor wie ze gebruikt  Lange termijn:  tweede taal voor iedereen Twee complementaire doelstellingen

ESPERANTO Vertalen via een brugtaal 6   > 380 -> 6   > 40 ->

ESPERANTO Taaloriëntatie (een experiment)  2 jaren nationale taal, erna kennisverdieping  2 jaren zonder talen, dan nationale taal  2 jaren Esperanto, dan nationale taal Kennis

ESPERANTO Verschillende leermethoden ‘Cseh’: natuurlijke methode ‘Gerda malaperis’: begrijpend lezen ‘Esperanto programita’: zelfstudie ‘E-o voor moderne mensen’: grammaticaal en vele andere ‘Auld’: spoedcursus in 14 uren

ESPERANTO Overzicht  Principe van internationale taal, onderwijs  Ontstaan van Esperanto  Literatuur en gebruik  Structuur, spoedcursusje  Besluit

ESPERANTO Van project tot taal  1887: Unua Libro in 4 talen  1889: eerste tijdschrift  1905: eerste Wereldcongres  1908: ontstaan van U.E.A.  1914: Eerste Wereldoorlog  1918: hernieuwde groei  1930: Plena Vortaro

ESPERANTO Evolutie tot levende taal  1940: Tweede Wereldoorlog  1948: hernieuwe groei na WO II  1954: eerste Unesco-resolutie  1969: Plena Ilustrita Vortaro  1987: Eeuwfeest  1998: U.E.A. in officiële relatie met de VN.  nu: gestage groei

ESPERANTO Levend(ig)e taal 

ESPERANTO

Overzicht  Principe van internationale taal, onderwijs  Ontstaan van Esperanto  Literatuur en gebruik  Structuur, spoedcursusje  Besluit

ESPERANTO Literatuur  Vertaalde werken  wereldliteratuur  Originele werken  geschreven voor internationale lezers  Tijdschriften  Hiernaast: uit België  Zie andere voorbeelden  retbutiko.esperanto.be

ESPERANTO Internationale tijdschriften

ESPERANTO Lokale tijdschriften (België)

ESPERANTO Een wereldcongres met...

ESPERANTO … lachende gezichten...

ESPERANTO … plezier...

ESPERANTO … informele contacten...

ESPERANTO … en officiële momenten. (I.J.K.)

ESPERANTO “Denaskaj Esperantistoj" (R.E.F)

ESPERANTO Keuze genoeg !

ESPERANTO Pasporta servo 1320 adressen 92 landen (2006)

ESPERANTO Esperanto-postzegels

Vikipedio (Wikipedia)

ESPERANTO Reta Vortaro

ESPERANTO Overzicht  Principe van internationale taal, onderwijs  Ontstaan van Esperanto  Literatuur en gebruik  Structuur, spoedcursusje  Besluit

ESPERANTO

Een taal heeft 3 componenten

ESPERANTO Hoe dat vereenvoudigen?

ESPERANTO Component 1: Uitspraak  fonetische taal  1 letter = 1 klank  slechts 5 klinkers  vaste klemtoon  voorlaatste lettergreep

ESPERANTO 28 letters = 28 klanken

ESPERANTO Slechts 5 klinkers A a E e I i I i O o U u  kara, malama, iam niet: maat, mat  neniel, en, de niet: één, een, en  mil, miri, tri niet: tien, tin  mono, koro, monto niet: toon, ton  kuru, unu, uf! niet: moes, mus, muze NL: a aa e ee i ie o oo u uu oe eu HU: a á e é i í o ó ö ő u ú ü ű...

ESPERANTO Vaste klemtoon  Op de voorlaatste lettergreep  zonder uitzonderingen  Je kan nu elke tekst al correct lezen

ESPERANTO Component 2: Spraakkunst  geen uitzonderingen  slechts 1 klasse  veel mogelijkheden

ESPERANTO Geen uitzonderingen

ESPERANTO Slechts één klasse

ESPERANTO Slechts één klasse

ESPERANTO Veel mogelijkheden

ESPERANTO Component 3: Woordenschat  vaste uitgangen  o, a, e, i  ‘internationale’ woordelementen  voor- / achtervoegsels  met vaste betekenis

ESPERANTO Vaste uitgangen  Ozelfstandig naamwoord  Abijvoeglijk naamwoord  Ebijwoord  Jmeervoud  Nlijdend voorwerp  I, AS, IS, OS, US, Uwerkwoord

ESPERANTO Internationale woordelementen

ESPERANTO Voor- en achtervoegsels ŝafo virŝafo geŝafoj ŝafaro ŝafeto ŝafego ŝafejo ŝafaĵo ŝafestro ŝafisto ŝafisteto ŝafistego ŝafistaro ŝafistejo ŝafistestro ŝafistilo ŝafido ŝafidaĵo ŝafidejo ŝafino

ESPERANTO 100 woorden  ŝafoschaap  fiŝovis  hundohond  bovorund  katopoes  kokohoen 6 x 2 x 3 x 3 elementen  -idkind van (x2)  -invrouwelijk  ge-man+vrouw (x3)  -etklein  -eggroot (x 3) = 108 woorden = 108 woorden

ESPERANTO La dek du monatoj  januaro  februaro  marto  aprilo  majo  junio  julio  aŭgusto  septembro  oktobro  novembro  decembro

ESPERANTO La sep tagoj kaj la tempoj  lundo  mardo  merkredo  ĵaŭdo  vendredo  sabato  dimanĉo  sekundo  minuto  horo, duonhoro,...  tago  semajno  monato  jaro  jarcento, jarmilo,...

ESPERANTO Omgangsvormen  Saluton!  Bonan tagon!  Bonan matenon, vesperon, nokton.  Bonvolu... dankon.  sinjoro, sinjorino  knabo, knabino, amiko, amikino

ESPERANTO Tellen  unuses  dusep  triok  kvarnaŭ  kvindek  11dek unu  12dek du  20dudek  31tridek unu  100cent  101cent unu  111cent dek unu  369tricent sesdek naŭ  mil ducent tridek kvar  2.000dumil

ESPERANTO KolorojKolorojKolorojKoloroj

Esperanto 3000 vzw Leuven......bood je deze mini-spoedcursus aan secret.: R. Ménada 44, 1320 Hamme-Mille 010 /

ESPERANTO Info  