Begeleiden Informatiseringsprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Individuele besluitvorming
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Gegevens/Informatie/Kennis
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat is het geven van feedback?
Evalueren is een verzamelnaam van:
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Feedback en … de metafoor van het fietspad!
John Vaupell Justin van der Steen
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Logical Framework Approach
Geïntegreerde Communicatie
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Functieprofiel en beoordeling
Kansen voor Samenwerken
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Stromingen en partijen
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Vergaderen.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Communicatie en Instumenten
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Conflicten en onderhandelingen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
International experience
Zorg verlenen aan anderen
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Begeleiden Informatiseringsprocessen College 3

Inhoud

ORBI-cyclus observatie reactie interventie beoordeling

ORBI-cyclus (2) observatie reactie interventie beoordeling Onjuiste perceptie observatie reactie interventie beoordeling

Vermijden van valkuilen Soorten verkeerde percepties: culturele veronderstellingen defensieve filters verwachtingen o.b.v. verleden Remedies: doorvragen zwijgen onderzoekende instelling

Filters in communicatie Eigen zelfbeeld Beeld van anderen Definitie van de situatie Motieven, gevoelens, bedoelingen en attitudes Verwachtingen

Communicatie: delen van een persoon Bekend bij onszelf Verborgen zelf Openbare zelf Onbekend bij anderen Bekend bij anderen Onbekende zelf Blinde vlek Onbekend bij onszelf

Feedback principes Zender & ontvanger moeten het eens zijn over de ontvanger wil bereiken Zender moet accent leggen op beschrijving & positieve waardering Feedback moet concreet en specifiek zijn Zender en ontvanger moeten constructieve motieven hebben

Feedback principes (2) Negatieve feedback mag niet achterwege blijven Zender moet achter eigen waarneming, gevoelens en oordelen staan Feedback als tijd rijp is

Procesinterventies Fundamentele vraagstukken van een groep: managen van de grenzen: ingroup - outgroup overleven in de omgeving door taakvervulling handhaven als groep 3 niveaus van functioneren: inhoud processen structuren

Procesinterventies (2) grens taakvervulling groepsman. Wie hoort erbij? Agenda Gevoelens tov elkaar inhoud Grensmanagement proces Probleemoplossing & besluitvorming Interpersoonlijke processen proces Grensinstandhouding Taakstructuur Gezagregels structuur interpersoonlijke processen interpersoonlijke processen taakprocessen

Probleemoplossing: fasering Probleemformulering Alternatieven genereren Beoordelen alternatieven & keuze Activiteitenplanning Uitvoeren maatregelen Beoordelen effecten

Taakstructuur: focus Missie Doelstellingen & strategieën Middelen Meting Systemen voor oplossingen & bijsturing

Interpersoonlijke inhoud & structuur Gemeenschappelijke taal Criteria voor opname & uitsluiting Verdeling van macht & status Normen voor intimiteit & vriendschap Straffen en beloning Verklaren van het onverklaarbare

Criteria voor interventies Taak of interpersoonlijk? Taak boven relaties Inhoud, proces of structuur? Proces boven inhoud

Soorten procesinterventies Taakprocessen Interpersoonlijke