Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC. Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
niets is zeker, dát is zeker!
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Communiceren met ouders
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Ruth wat goed zou zijn voor Ruth, gaf ze op voor het welzijn van Noemi. Een vrouw van sterk geloof. Ruth is een vrouw van sterk geloof omdat ze gelooft.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Computerverslaving.
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Mijn schooltijd van één tot acht
(H)erkend multi-talent Martha Meerman Lector gedifferentieerd HRM.
“ “Milieu en zwerfvuil”
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Een haperend geheugen.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
AP A en P zijn verzamelingen die geen lid zijn van zichzelf. A is de verzameling van alle soorten appels en P is de verzameling van alle soorten peren.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Uitgaansmogelijkheden voor jongeren
Visie: rapport en portfolio
Samenwerken Werken in Teams.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Slot 4Hc.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Wiki Interculturele communicatie
Volksuniversiteit Zwolle
Stage: Basisschool de Klingerberg
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Fases in het radicaliseringsproces
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Schoolopbouwwerk Menen
Keuzes maken.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC

Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’ Algemeen Nederlands Gevolgen voor het Vlaamse integratiedebat Talige gevolgen

Inleiding Allochtone jongeren vaak in verband met overlast, criminaliteit ed Heeft ook talige kant Recent onderzoek Beschikken over veelzijdige vaardigheden in Nederlands Activiteiten op school speels saboteren

Beelden over taal: één taal, standaardtaal Vlaamse gevoeligheid voor taal Taal als personalisatie wordt aangetast Taalstrijd 19 de -20 ste eeuw Argument om geen Algemeen Nederlands te spreken Leerkrachten spreken zelf dialect

Taal in de praktijk Allochtone jongeren ‘mixen alles dooreen’ Marokkaanse jongeren spreken veelvuldig Nederlands, Turkse jongeren minder Allochtone jongeren communiceren vlot in Nederlands, maar hebben moeite met taaltoetsen, spreekbeurten ed. Gebruiken wel onbewust AN in formelere situaties

‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’ ‘Belachelijk doen’/’tegenwerken’ Soort toneelspelen Verwarrende antwoorden geven, zich dommer voordoen nepvragen stellen, …  spelen met taal ‘ernstig doen’ (ernstig en gehoorzaam zijn, verantwoordelijk gedrag vertonen)

Algemeen Nederlands Spreken het niet graag, want wordt meestal gebruikt in situaties waar zij een ongelijke positie innemen AN spreken = serieus zijn Zij doen liever belachelijk en werken liever tegen Taal beheersen = lid worden van een groep met relaties en betekenissen Willen helemaal geen lid worden van onze groep AN = taal van gezag Afzetten tegen AN = afzetten tegen gezag

Gevolgen voor het Vlaamse integratiedebat Ze willen toch vlot Nederlands kunnen spreken Stemt niet overeen met het gangbare beeld (Taal)gedrag van Marokkaanse jongeren onmiskenbaar getuigt van dagelijkse deelname aan de Vlaamse samenleving, in interactie met andere Vlamingen.

Talige gevolgen Meertaligheid staat de verwerving van Nederlands en zijn variëteiten niet in de weg Wel een beetje bij schrijven en langdurige formele taal gebruiken Paradox: AN beheersen zou leiden door grotere emancipatie en participatie, maar dat wordt door de variëteit net bemoeilijkt.