Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet) Binnenkomst en welkom 10 Voorstellen 20 (kleuren beroepskracht/vrijwilliger) Opdracht A 10 Informatie MaS 15 Motivatie (5 t/m 8) 25 Pauze (indien gewenst) 10 Ervaringsverhalen 10 Opdracht B 20 Uitwisseling opdracht B 30 Totaal 2,5 uur 150 minuten
Jonge vrijwilligers (14 – 23 jaar) Werven en behouden zaterdag 8 april 2017
Programma workshop 1. welkom en toelichting 2. kennismakingsronde 3. opdracht A: de jongere anno 2008 4. de maatschappelijke stage (MAS) 5. theorie motivatie 6. opdracht B: huidige en gewenste situatie 7. vragen en eventueel vervolg 8. afsluiting zaterdag 8 april 2017
De jongere anno 2008 zaterdag 8 april 2017
Maatschappelijke stage (MAS) Geschiedenis MAS MAS versus beroepsstage Voortgezet onderwijs - leeftijd - niveau - interesse In totaal 72 uur in schoolperiode maar ….. Arbo en wetgeving
Motivatie I (heeft o.a. te maken met ontwikkelingsfasen) Excentrieke motivatie Het loont 2. Intrinsieke motivatie Het is goed Het is leuk
Motivatie Excentrieke motivatie de activiteit is middel 2. Intrinsieke motivatie de activiteit is doel
Lieneke Onderstaand verhaal vertellen ondersteuning door plaatjes van volgende dia Lieneke is 14 jaar en loopt 30 uur maatschappelijke stage bij een verzorgingshuis Ze moet bloembakken timmeren Samen met anderen, buiten, kruiwagenrace, zelf bloemen uitkiezen Meneer de Vries komt op een dag naast haar zitten bij het bloemen planten
Lieneke
Motieven voor vrijwilligerswerk Plezier Carrière Normatief Sociaal Leren Kwaliteit (persoonlijke groei) Bescherming
Hoe beïnvloed je motivatie bewust Denk in verschillen Denk aan verschuiving Beloning afstemmen op taak Waardering afstemmen op inspanning Biedt mogelijkheden binnen organisatie Leer jongeren kennen onbewust Stereotypen One size fits all Binnen = binnen blijven Voor ieder wat wils Iedereen is welkom Vragen om A en hopen op B
Ervaringsverhalen
Opdracht 2 Wat is kenmerkend voor de huidige manier van werven en behouden binnen uw organisatie? Waar worden jongeren op aangesproken? (lonen – juist – leuk) Is dat wenselijk? Formuleer 3 adviezen hoe werving/ behoud en begeleiding verbeterd kan worden omdat ze meer aansluiten bij de motieven van jongeren.
Adviezen en ideeën om te behouden
Adviezen en ideeën om te werven
Adviezen en ideeën om te begeleiden
Het vervolg Materiaal om mee te nemen: Klussen generator Arbo richtlijnen Lijst met websites …….. Afspraak maken om mee te denken Enthousiast over MaS ? Graag aanmeldformulier invullen