De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop ‘Werving en behoud van vrijwilligers’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop ‘Werving en behoud van vrijwilligers’"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop ‘Werving en behoud van vrijwilligers’
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Workshop ‘Werving en behoud van vrijwilligers’ Nederlands Expertise Centrum Projecten

2 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Aan de orde komt Werving blijft altijd nodig Waarom komen vrijwilligers (Motieven) Waarom verdwijnen vrijwilligers Succesvol werven De juiste mens op de juiste plaats krijgen/houden Werving in de praktijk Nederlands Expertise Centrum Projecten

3 Werving blijft altijd nodig
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Werving blijft altijd nodig Natuurlijk verloop Mensen veranderen van opvatting Mensen komen in andere situaties Ze worden ouder Ze verhuizen Ze krijgen meer kennis Ze krijgen werk Nederlands Expertise Centrum Projecten

4 De vrijwilligers’markt’ heeft trekjes van de normale arbeidsmarkt
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 De vrijwilligers’markt’ heeft trekjes van de normale arbeidsmarkt De werknemer heeft behoefte aan Flexibiliteit Uitdaging Kortlopende contracten Originaliteit Nederlands Expertise Centrum Projecten

5 Waarom komen vrijwilligers
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Waarom komen vrijwilligers 93%: het vrijwilligerswerk dat ik doe is nuttig 88%: veel plezier in het vrijwilligerswerk dat ik doe 83%: het goede contact met mijn collega-vrijwilligers 74%: wat ik doe wordt gewaardeerd in mijn sociale omgeving 73%: vrijwilligerswerk verbreedt mijn levenservaring 70%: ik kan dingen doen waar ik goed in ben 57%: ik ben gevraagd 52%: dit werk is een uitdaging 23%: ik zie resultaten Meer antwoorden mogelijk op dezelfde vraag! Nederlands Expertise Centrum Projecten

6 Hoe doe je dat bewust? LEER ‘JOUW’ JONGEREN KENNEN!!!
Inspelen op motivatie Hoe doe je dat bewust? Denk aan verschillen in motivatie! Denk aan verschuivingen in motivatie! Stem waardering af aan inspanning! Stem beloning af aan taak! Bied mogelijkheden aan binnen de organisatie! LEER ‘JOUW’ JONGEREN KENNEN!!!

7 Hoe doe je dat onbewust? (Valkuilen)
Inspelen op motivatie Hoe doe je dat onbewust? (Valkuilen) Stereotypen Vragen om A Hopen op B One-size-fits-all Iedereen is welkom Voor ieder wat wils [KLIK] Denken in stereotypen [KLIK] One-size-fits-all praktijken. [KLIK] Als ze maar binnen zijn, dan heb je ze. (Meer nadruk op werving dan op behoud) [KLIK] We kunnen niet alles voor iedereen betekenen. [KLIK] Iedereen is welkom. [KLIK] Vragen om A maar hopen op B (maatjes/stagiairs) Binnen = blijven 7

8 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Checklist I Wat heeft onze vereniging vrijwilligers te bieden, onder andere Zijn we een vereniging waar iemand graag bij hoort / trots op is? Kan een vrijwilliger zijn tijd aangenaam besteden? Heeft onze vereniging boeiende / leuke / interessant taken? Welke taken verbreden iemands levenservaring? Welke taken houden vrijwilligers actief? Nederlands Expertise Centrum Projecten

9 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Checklist II Welke maatschappelijke ontwikkelingen veroorzaken het komen en gaan van onze vrijwilligers? Zapgedrag Hapklare brokken ‘Pool' van losse krachten voor snelle interessante klussen Bedrijven Werknemersvrijwilligerswerk Toenemende werkloosheid enz. Nederlands Expertise Centrum Projecten

10 Steeds meer vrijwilligers
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Steeds meer vrijwilligers Deelname aan vrijwilligerswerk in 12 maanden voorafgaande aan de onderzoeksdatum mei 2006 mei 2004 mei mei 2000 Ten minste één keer in 12 maanden % % % 36% Minimaal maandelijks % % % 29% (bron: Geven in Nederland 2006) Nederlands Expertise Centrum Projecten

11 Waarom verdwijnen vrijwilligers
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Waarom verdwijnen vrijwilligers Natuurlijk verloop Slechte sfeer Slecht imago Niet-reële verwachtingen bij bestuur Geen (zichtbare) waardering Slechte omstandigheden Nederlands Expertise Centrum Projecten

12 Succesvolle wervingsmethoden
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Succesvolle wervingsmethoden Via Familie / vrienden / jongeren onderling ,5 % Via instellingen (o.a. door folders die daar lagen) ,0 % Via collega's en relaties ,5 % Overige methoden o.a. korte klussen ,7 % buurtkranten en dergelijke ,6 % artikelen in dagbladen ,0 % Via radio of televisie ,7 % En Social Media…….! Hoe staat het met de Comeet? Nederlands Expertise Centrum Projecten

13 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019

14 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019

15 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019

16 U moet weten (komen tot een wervingsplan!)
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 U moet weten (komen tot een wervingsplan!) Welke taken u heeft (checklist IV)? Wat u de vrijwilliger te bieden heeft ( checklist I)? Wat voor soort vrijwilliger u voor een bepaalde taak nodig heeft? Wat u de (toekomstige) vrijwilliger wilt vragen (checklist V)? Nederlands Expertise Centrum Projecten

17 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Checklist IV Welke taken liggen er in onze vereniging Bestuurlijke taken Voorzitter Organiserende taken Wervingsactiviteiten Uitvoerende taken vrijwilligersgroepen Horeca: Je doet hier veel ervaring op, omdat de verschillende functies gerouleerd worden. Biertjes tappen, op jassen en tassen passen, glazen halen, de horecavrijwilliger draait er zijn hand niet voor om! Techniek: hou je van licht, geluid, knopjes, snoertjes en meer van dat spul? Wordt techniekvrijwilliger! Ervaring met licht- en/of geluidstechniek is een pré. Studeer je bijvoorbeeld theatertechniek of podium en evenemententechniek? Informeer naar de stagemogelijkheden Publiciteit: lijkt het je leuk om posters te verspreiden in regio Twente, of flyers uit te delen bij concerten in het land (die je uiteraard gratis kunt bezoeken), of deel te nemen aan ludieke marketingcampagnes? Neem contact met ons op! Bij de publiciteitswerkgroep horen ook de concertfotografen. Herkennen mensen je niet zonder dat je een spiegelreflexcamera voor je gezicht hebt? Kom dan eens langs om je portfolio te laten zien! Koken: lijkt het je leuk om een driegangendiner te koken voor Seasick Steve of erachter te komen wat het lievelingsgerecht is van Tim Knol? Schiet jij niet in de stress als je voor 30 personen moet koken, maar ga je er juist nog harder van fluiten? Aarzel dan niet! Stuur ons een mail! DJ: ben jij een vinyl lover of cd junk? Lijkt het je leuk om plaatjes te draaien voor-, tijdens en na optredens? Dan ben je bij de DJ werkgroep aan het juiste adres! Een eigen muziekcollectie is een vereiste, eigen apparatuur is niet nodig. Join the team! Backstage: hét erebaantje van Metropool. Slechts een handjevol vrijwilligers komt voor deze functie in aanmerking, na jarenlang bloed, zweet en tranen te hebben vergoten. De inhoud van deze functie houden we dus ook lekker geheim ;-) Nederlands Expertise Centrum Projecten

18 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Case Enthousiastelingen werven spontaan vrijwilligers Binnen drie maanden zijn de nieuwelingen verdwenen Vraag 1: Wat had er gedaan moeten worden om de vrijwilligers te behouden Vraag 2: Hoe verder als de vrijwilliger zich aangemeld heeft? Vraag 3: Hoe houdt u hen vast? Nederlands Expertise Centrum Projecten

19 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Checklist V Wat vraagt onze vereniging van de vrijwilligers per taak: Tijdinvestering Hoeveel uur per week en op welke tijdstippen? Deskundigheid Kan iedereen het, of is specialisme vereist? Stressbestendigheid? Nederlands Expertise Centrum Projecten

20 Kennismakingsgesprek
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Kennismakingsgesprek Taakomschrijving Verantwoordelijkheden Concrete taak Inwerk- en en begeleidingsschema. (zicht op) deskundigheidsbevordering Inspraakmogelijkheden / ideeënbus Afspraken over onkostenregeling en verzekering Nederlands Expertise Centrum Projecten

21 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Werving in de praktijk Voor welke taken werft u? Op welke groep(en) richt u zich? Welke eisen stelt u? Hoe organiseert u de werving? Hoe werft u? Nederlands Expertise Centrum Projecten

22 Hoe organiseert u de werving
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Hoe organiseert u de werving Blijvend Werkgroep Werving Nederlands Expertise Centrum Projecten

23 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Hoe werft u ? Persoonlijk overhandigen folder met insteekblad waarop functie staat Folder met insteekvel leggen op plaatsen waar vrijwilliger komt Folder met insteekblad overhandigen aan ‘tussenpersonen’ Ondersteuning via de lokale media Houden van informatiebijeenkomsten Nederlands Expertise Centrum Projecten

24 Rabobank Wholesale Powerpoint design
17 January 2019 Case In een bestuur wordt voor volgend jaar het 25 jarig bestaan voorbereid. Het bestuur heeft een paar grootse plannen uitgedokterd. Zo wil men een tentoonstelling, een open dag en een optocht organiseren. Om deze plannen uit te voeren lijken er al genoeg vrijwilligers te zijn. Ook is er net voldoende geld om de activiteiten te realiseren. Het bestuur denkt vooruit. Het wil door het uitvoeren van deze plannen nog meer vrijwilligers werven. De plannen zijn de vorige maand gepresenteerd aan de vrijwilligers. Maar er hebben er zich veel te weinig aangemeld: de één heeft geen tijd, de ander geen zin en een volgende laat weten dat het zijn laatste seizoen is. Dan toch maar een aantal nieuwe vrijwilligers werven, denkt het bestuur 1. Wat is er fout is gegaan? 2. Wat is een goede aanpak? Nederlands Expertise Centrum Projecten

25 U kunt worden geholpen door......
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 U kunt worden geholpen door...... Steunpunt Vrijwilligerswerk van Onis Speciale informatienummer (0900) Uw koepel of bond Service clubs zoals Rotary, Lions, Soroptimisten Maatschappelijk betrokken ondernemers Scholen/stagiaires (maatschappelijke stage!) Fondsen Sesamacademie Nederlands Expertise Centrum Projecten

26 Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Bedrijven streven naar meer dan alleen winst maken Werknemersvrijwilligerswerk is een manier om maatschappelijke betrokkenheid te verwezenlijken Nederlands Expertise Centrum Projecten

27 Uitgangspunten werknemersvrijwilligerswerk
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Uitgangspunten werknemersvrijwilligerswerk Win-win-win situatie Inzet medewerker(s) is vrijwillig Activiteiten Individueel, in teamverband, incidenteel of langere periode Nederlands Expertise Centrum Projecten

28 Voordelen bedrijf: werknemersvrijwilligerswerk
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Voordelen bedrijf: werknemersvrijwilligerswerk Bijdrage aan imago bedrijf Medewerkers zijn trots op het bedrijf en dragen dit uit Werken in een andere omgeving werkt blikverruimend Werken bij anderen is goede methode om in nieuwe netwerken te komen Gezamenlijke activiteiten dragen bij aan teambuilding Nederlands Expertise Centrum Projecten

29 Werving en behoud vrijwilligers
Rabobank Wholesale Powerpoint design 17 January 2019 Werving en behoud vrijwilligers Eerst denken, dan doen! Veel succes! Nederlands Expertise Centrum Projecten


Download ppt "Workshop ‘Werving en behoud van vrijwilligers’"

Verwante presentaties


Ads door Google