Grote stappen P5-18
Enkele afspraken Materiaal – heb je iedere les bij! Cursus in een ringmap Je vademecum Enkele cursusbladen Bestekmapje – voor je taken en toetsen Materiaal vergeten? Zorg dat het niet voorvalt.
Enkele afspraken Indienen van taken Toetsen Tijdig indienen om geen punten te verliezen. Te laat? De volgende les afgeven. Ziek geweest? Leerkracht verwittigen. Steeds je taken persoonlijk aan mij afgeven. Toetsen Worden op voorhand aangekondigd. Ziek geweest? Afspraak maken met de leerkracht om het probleempje op te lossen.
Enkele afspraken Tijdens de lessen – medewerking vereist. Gedrag in de klas heeft weerslag op je rapportpunten. Waar letten we op? Werk je mee? Ben je aandachtig en luisterbereid? Heb je respect voor de mening van je medeleerlingen?
Enkele afspraken Klasgesprek Steek steeds je hand op! Spreek verzorgd Nederlands. Luister naar de anderen, onderbreek niemand. Durf uitkomen voor je eigen mening. Dwaal niet af van het onderwerp. Spreek voor de hele klas, niet enkel met je buur. Kwets niemand! Respecteer ieders mening.
Grote stappen P5-18
RELATIVITEIT -door M.C. Escher, 1953
Wie was Paulus? Jood, Romeins burger Geboren in Tarsus Christenvervolger 35: tot God geroepen Werd christen Verspreid het woord van Jezus tot 67.
Wie was Paulus?
Wie was Paulus? Schreef brieven aan christelijke gemeenschappen. Ook aan de Korinthiërs.
Korinthe
Welke raad gaf Paulus? Houd je gaven niet voor jezelf. Leef niet met enkel jezelf in gedachte. Je bent als mens deel van een groep (Christenen) en je werkt samen naar iets toe.
Tips voor een toffe klas Tips die we moeten veranderen Aangepaste tips Probeer de beste te zijn. Probeer niet steeds de beste te zijn. Hou geen rekening met de anderen. Hou altijd rekening met de anderen. Pest iemand omdat hij anders is. Pest niemand! Niemand is onmisbaar Iedereen is onmisbaar. Probeer iemand na te apen. Probeer niemand na te apen. Iemand die een lichaamsdeel mist hoort er niet meer bij. Iemand die een lichaamsdeel mist hoort er nog steeds bij.
Rebus – p9 Antwoord: We Maken Er Samen Een Fantastisch Jaar Van!
Taak: Grote stappen in mijn leven Uw naam, klas, klasnummer! Tien punten te verdienen! Inleveren: 18/9/2014 Getypt! Via de computer! Jef.smekens@hemaco.be doorsturen
Taak: Grote stappen Som vijf belangrijke gebeurtenissen op uit jouw leven. Noteer bij elke gebeurtenis wat je toen dacht en / of voelde. Kreeg steun bij deze stap van iemand? (Ouders, vrienden, klasgenoten, …) Op welke manier steunden ze jou? Vermeld ook of die grote stap iets in jouw leven veranderde? Zo ja, wat veranderde er?
Mijn leven zoals het is –p10 Opgelet! Enkel informatie opschrijven die je met de klas wil delen. Welke grote stappen heb je al gezet? Eerste keer naar school? Een grote verhuis? Een grote reis naar een onbekend land? Zijn je ouders uit elkaar? Heb je al afscheid moeten nemen van iemand? …
Grote stappen naar volwassenheid https://www.youtube.com/watch?v=MdmbkeJe6zo www.youtube.com/watch?v=it0V7xv9qu0
Symbolen en rituelen Symbool Een voorwerp met diepere betekenis. Kan meer dan één betekenis hebben, verder dan zijn letterlijke betekenis. Twee symbolen: zelfde betekenis, nl. liefde
Symbolen en rituelen Ritueel: Een symbolische handeling, met een diepere betekenis. Wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven. Steeds op dezelfde wijze herhaald. Helpt sommige mensen om zin te geven aan hun leven. Biedt een houvast, ordent het leven. Voorbeelden: geboorte, doop, verjaardag (kaarsjes), kerstboom, manier van een voetbalveld oplopen, …
Stappen bij een overgangsritueel Een voorbereiding: Op het dorpsplein schildert Kaiapo de lichamen van de jongens volledig zwart. – tekst p13 Een proef (in afzondering): Aboriginals (Australië): de jongens leggen een overlevingstocht af op hun eentje. Feestelijke opname in de groep: Meisjes krijgen een feest na hun eerste menstruatie en worden opgenomen in de groep van volwassen vrouwen. – p12
Stap naar gelovige volwassenheid