Beleidsplanning Gemeente Willebroek 2007 - 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Philippe van Wersch, Eindhoven, 31 mei 2013 Maak het onderscheid.
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Onze kernwaarden.
Edushock leerfestival
GfK Supermarktkengetallen
Alternatieve bezuinigingen. Het moet socialer! •Het college bezuinigt onevenredig veel op cultuur, kunst, welzijn en sport. •Juist de Oldenzaalse samenleving.
Menno Karres Lead Auditor
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Stimuleringslening DPW Zeeland 1 oktober 2012 Caroline van Campen.
STRATEGISCHE PLANNING
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Subtitel IPO-Prismaproject Stiltebeleid instrumenten bescherming stiltegebieden Zwijg of zeg dingen die mooier klinken dan stilte (Pythagoras) Ing. J.G.F.
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Veranderingen in de zorg
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Maatschappelijk Aanbesteden
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Harmonisatieplannen kabinet
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Hageland+.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Werkgeversservicepunt
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Herstructurering Sociaal Domein
GIS-coördinator in Westerlo
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Subsidiebeleid Barendrecht
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Ontwerp Wmo beleidsplan
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Oisterwijk – Plannen van Nu ! Fundament voor de Toekomst !
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Beleidsplanning Gemeente Willebroek 2007 - 2012

I. Uitgangspunten voor beleidsplanning Continuïteit na kantelmoment 2004 o.a. belang “lopende dossiers” Doelstellingen: concreet, realistisch en haalbaar Binnen beperkte financiële middelen en operationele mogelijkheden Niet “van de hak op de tak” Absolute prioriteiten  wijzigbare doelstellingen Beleidsplanning gemeente met participatie OCMW Draagvlak voor realisatie! Feedback “adviesraden” mei 2007 Basis voor sectorale beleidsplannen

II. Tijdsplanning Fase 1: Sterkte-Zwakte-analyse / Financiële beleidsruimte – 19 februari tot 30 maart 2007 Fase 2: meer toekomstgerichte SWOT-analyse, Visieformulering en Discussie Kerntaken structurle bezuingingen - 19 maart tot eind april 2007 Fase 3: Beleidsplanning, met beleidsdoelstellingen en operationele doelstellingen - 15 april tot 8 juni 2007 Goedkeuring raadscommissie op 20 juni en gemeenteraad op 26 juni 2007

III. SWOT-analyse Sterkten – Zwakten – Kansen - Bedreigingen STERKTEN (enkele algemene sterkten) Strategische ligging + Groen / Water / Leven Ruim aanbod aan dienstverlening Sportgemeente met veel sportinfrastructuur Uitgebreid verenigingsleven Uitgebreid dienstenaanbod voor senioren Hoge deskundigheid en inzet van groot deel personeel

III. SWOT-analyse (vervolg) ZWAKTEN (enkele algemene zwakten) Complex: stedelijke + landelijke problemen Druk op gemeente door hoge behoeften en gemiddeld lage fiscale draagkracht inwoners Stijgende onderhoudslast van verouderende infrastructuur Onvoldoende klantvriendelijkheid / resultaatgerichtheid bij deel van het personeel Onvoldoende structurele ontvangsten / financiering in verhouding tot structurele uitgaven

SWOT-analyse (vervolg) KANSEN (enkele voorbeelden) Vernieuwen (uitzicht) gemeente met site De Nayer en ander grote projecten => nieuw dynamiek Beschikbare ruimte en kans voor uitbreiding Digitaal loket / e-Government Optimale sociale mix door aantrekkelijke nieuwe woonzones en gedeeltelijke vernieuwing patrimonium sociale huisvesting Gedeelde verantwoordelijkheid: burgers die hun rol opnemen in wijkleven, zorg, milieu, enz. Diversiteit van de bevolking

SWOT-analyse (vervolg) BEDREIGINGEN (enkele voorbeelden) Risico’s / Financiële lasten uit het verleden Onvoldoende financiële middelen voor structurele werking en nieuwe uitdagingen Gebrek aan “Willebroek gevoel” Verouderend patrimonium sociale huisvesting Toenemende (kans)armoede en leerachterstand bij een significant deel van de bevolking

IV. Toekomstvisie (methodologie) Langere termijn Legislatuur overschrijdend Volgens invalshoeken beleid Enerzijds de gewenste situatie of het WAAROM van het beleid Anderzijds het HOE van het beleid; met identifcatie van projecten, dienstverlening, aanpak (= beleidsinstrumenten)

IV. Toekomstvisie (Uitgangspunten) Willebroek moet en zal de komende jaren grondig van uitzicht veranderen. De troeven van Willebroek, groen, water en leven, worden maximaal uitgespeeld. We bouwen verder op de goede zaken uit het verleden, maar op heel wat beleidsdomeinen slaan wij ook nieuwe wegen in. Met deze toekomstvisie kijken wij wel verder dan de looptijd van deze legislatuur.

Willebroek is een groene, levendige, ondernemende en zorgzame gemeente aan het water

IV.1 Vernieuwd uitzicht en ruimtelijke ontwikkeling Willebroek Kernvernieuwing in elke deelgemeente. Vlot bereikbaar en veilig voor (zwakke) weggebruikers. Duurzaam met omgeving en milieu. Duurzame ruimtelijke ontwikkeling creëert bijkomende kansen voor wonen en werken Ideale mix van ruimte voor wonen, groen, landbouw en werk.

IV.2 Samenleving en zorg in Willebroek Een optimale sociale mix. Degelijke, betaalbare, kwaliteitsvolle en levensloopbestendige huisvesting in een vertrouwde, aangename leefomgeving. Zorgzame gemeente met een laagdrempelige, tijdige hulpverlening, waar inwoners op maat terecht kunnen; met specifieke aandacht voor o.a. zorgbehoevende ouderen, (kans)armen en (alleenstaande) ouders. (Mede)Verantwoordelijkheid van inwoners op niveau van wijk en gemeente. Waar vergrijzing en diversiteit een troef is

IV.3 Vrije tijd en zelfontplooiing in Willebroek Waar inwoners samen van hun vrije tijd te genieten en zo zelf iets van Willebroek maken. Letterlijk en figuurlijk de nodige ruimte om zich te ontplooien op het gebied van sport, cultuur, recreatie, opleiding en jeugdwerk. Optimale groeikansen voor kinderen en jongeren Waar vergrijzing een troef is met jonge, dynamische senioren als actor van een rijk verenigingsleven en als gebruiker van een aangepast aanbod.

IV.4 Werken en ondernemen in Willebroek “Ruimte” en “kansen” voor werken en ondernemen Uitspelen van de ideale ligging in de Brabantse poort voor versterking van werkgelegenheid en commercieel centrum Met oog voor sociale economie. Werkzoekenden krijgen meer kansen dankzij stapsgewijs opgebouwde werkervaring en wegwerken persoonlijke jobobstakels Aantrekkelijk Willebroek benut optimaal haar toeristische troeven.

IV.5 Behoorlijk bestuur in Willebroek Willebroekenaars worden op maat geïnformeerd worden en maximaal betrokken bij het gevoerde beleid. Mensen voelen zich veilig Financiële haalbaarheid als basis voor beleidsplanning en bestuur met een billijke verdeling van de financiële lasten over inwoners en bedrijven. Een modern bestuur, geholpen door een bereikbare, klantvriendelijke, professionele, vernieuwende, efficiënte en loyale administratie.

IV.6 Verbonden met Willebroek Inwoners voelen zich goed door samen leuke dingen te doen en zetten Willebroek mee op de kaart. Inwoners hebben een ‘Willebroek-gevoel’ door kennis van het verleden, door betrokkenheid in het heden en door inspraak en inzet voor de toekomst.

V. Financiële beperkingen en noodzaak van kerntakendiscussie en structurele bezuinigingen. Eerder genoemde zwakten => gemeente Willebroek heeft een stuctureel financieel tekort Enkele kerngegevens laatste financiële meerjarenplanning. Einde 2006 : wel (geraamd) gecumuleerd batig saldo vorige jaren (= reserve) : 6.498.000 euro Maar geraamd resultaat gewone dienst 2007 (eigen dienstjaar): - 2.236.000 euro

V. Financiële beperkingen en noodzaak van kerntakendiscussie en structurele bezuinigingen. (2) Zonder enige investeringen (geen nieuwe leningen) of (extra) uitgaven voor nieuw beleid en dankzij verwachte normale stijging inkomsten voorziet de meerjarenplanning de volgende daling van de tekorten op de Gewone Dienst (jaarlijkse exploiatie) 2008: -1.906.000; 2009: -1.300.000; 2010: -757.000; 2011: -59.000

V. Financiële beperkingen en noodzaak van kerntakendiscussie en structurele bezuinigingen. (3) Gemeentebestuur wil geen (significante netto) verhoging van de gemeentelijke fiscale druk Zonder structurele bezuinigingen op de bestaande werking / uitgavenpatronen: Is het financiële overschot vorige (dienst)jaren in enkele jaren volledig opgebruikt. Ontbreekt het aan financiële ruimte om nieuw beleid te voeren en kan niet geïnvesteerd worden in de realisatie van de beleidsvisie. Worden vervanginsinvesteringen beperkt en neemt de onderhoudskost voor het gemeentelijk patrimonium toe.

V. Financiële beperkingen en noodzaak van kerntakendiscussie en structurele bezuinigingen. (4) In de loop van de komende jaren beoogt het gemeentebestuur een structurele financiële sanering van 1,5 miljoen euro per jaar. Een hele reeks heroverwegingen / structurele maatregelen worden bestudeerd. Financiële impact van deze structurele sanering zal gefaseerd opgebouwd worden => 2012 structureel 1,5 miljoen per jaar

V. Financiële beperkingen en noodzaak van kerntakendiscussie en structurele bezuinigingen. (5) Gecombineerde aanpak en doelstellingen: Verhogen efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid gemeentelijke werking. Bijsturen / schrappen waar inzet gemeentelijke middelen onvoldoende toegevoegde waarde levert Prioriteiten stellen of een alternatieve aanpak Middelen vrij maken om in de komende jaren volop te investeren in de realisatie van de beleidsvisie Tegen het einde van de legislatuur: een structureel gezonde financiële situatie ook een goed onderhouden gemeentelijk patrimonium.

VI. Vervolgtraject Advisering Adviesvraag 1) Feedback (opmerkingen / aanvullingen) op resultaten fase 1 en 2: SWOT-analyse en Beleidsvisie - Zie meer gedetailleerd voorbereidend document per adviesorgaan 2) Voorstellen en suggesties voor Fase 3 (beleidsplanning met beleidsdoelstellingen en operationele doelstellingen Advies tegen vrijdagnamiddag 18 mei 2007 Voorzitters en secretarissen / diensthoofden / departementshoofden coördineren de planning van de vergadermomenten van hun adviesraden en zorgen dat het advies tegen 18 mei binnen is. Aandachtspunt : concentreer u op het optimaal gebruik van de voor uw beleidsdomein reeds beschikbare middelen.