Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Loopbaanontwikkeling
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Logical Framework Approach
Ervaringen met de invoering van CGO
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Deskundigheidsbevordering in de Palliatieve Zorg
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Begeleiden van het B-leerproces
Hoofdstuk 8 Implementatie
Pesten.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
De groene golf Mike Nikkels.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Plan van Aanpak 3 September 2014
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Return to Sender.
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Discussiegroepen - resultaten
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Excellentie  Brugklas-traject  Tweede klas  Derde klas  Bovenbouw voor meer informatie:
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
PWS = de eindscriptie van de havo
Fluisterzacht en haarzuiver
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Evaluatie onderwijskundig beleid
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Cijferloos lesgeven bij talen
Wenkend Perspectief Nicole Teeuwen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties

Werkwijze en implementaties Werkwijze Interview met medewerksters van het Entreprenasium Gesprekken met individuele schoolleiders in het kader van het Quality for Innovation project Implementaties Hondsrug College in Emmen is de eerste school visie van ondernemend leren en werd gekenmerkt door een hoge mate van pionierschap. Gevolgd door Veenlanden College, het Roland Holst College en het Dingstede College. Eveneens gekenmerkt door een hoge mate van pionierschap.

Huidige aanpak: fasering 1.Verkennende gesprekken:  toetsing visie 2.Implementatie ‘Jij de Baas’ programma 3.Evaluatie met het schoolhoofd -> ontwikkeling visie 4.Presentatie voor leerkrachten 5.Pep talk met een selectie van docenten  ‘buy-in’ 6.Implementatie van het EP: – Coaching on the job – verbindingen te leggen met vakdocenten 7.Het schrijven van een implementatieplan

Ondernemend leren & modules Fases van ondernemend leren 4 ontwikkelingsfases van ondernemend leren: leerling als uitgangspunt Entree, LOL (leren ondernemend leren), Prof en Diploma. Modules Samenwerken, Plannen, Creativiteit en Deal Sluiten met de docent. Projectmatig aanbod projectmatig aanbod: ‘Jij de Baas’ programma een in ontwikkeling zijnde programma genaamd ‘Jij de wereldburger’

Betrokkenheid van vakdocenten Uitgangspunt: Aansluiting bij de huidige lessen  ondernemend karakter geven. Findings: Aantal vakdocenten dat op een ondernemende wijze lesgeeft is zeer gering. Mogelijke oorzaken: Weerstand tegen veranderingen Onvoldoende inbedding van ondernemend leren als identiteit van de school en tevens onvoldoende inbedding in de organisatie van de school De vakdocent heeft onvoldoende tijd om ondernemend leren te introduceren door de traditionele wijze van lesgeven waarbij docenten procent van de tijd besteden aan het voordragen van lesstof. Onvoldoende training