Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ervaringen in samenwerking
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
De weg naar de competente docent
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
De rijkdom van de arme kunst
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Het Voortgezet Onderwijs
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Promotie-onderzoek en HBO-Onderwijs
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Meervoudige intelligentie
Het opleidingsprofiel:
Academie voor algemene beeldende
Welkom op deze informatieavond
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
IPC Nederland.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken
Beter Onderwijs Nederland
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Interculturele klassen, ouders en buurten
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Wat is DRAMA??.
Coaching in regioleren
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is DRAMA??.
LOB als doorlopende lijn
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Presentatie Rode Bosbes
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Transcript van de presentatie:

Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau

Theorie en kunstonderwijs Theorie over kunsten: –De theorie van de maker Theorieën voor de kunstenaar als professional: –Overdracht van het kunstenaarschap > kunstenaar –Overdracht van kunsten > docent

Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.”

Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.” Ap van Dijk, directeur Kunstconnectie, mei 2009

Overdracht van kunstenaars Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstenaars?  Presenteren (portfolio)  Contextualiseren  Actualiteit  Kunsttheorie  Geschiedenis  Samenwerken (binnen een bedrijf)  Doceren  Onderzoek en theorievorming>  Intellectueel en maatschappelijk discours  Promotie

Overdracht van kunstenaars Doceren:  Centra voor de kunsten (ca  Particuliere scholen  MBO /HBO  Scholen: Beroepskunstenaar in de klas (BIK), individueel

Overdracht van kunstvakdocenten Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstvakdocenten?  Kunstenaarschap  Docentschap  Visie op belang van kunst in opvoeding

Overdracht van kunstvakdocenten Docentcompetenties (SBL) / rollen:  Interpersoonlijk: omgang met leerlingen  Pedagogisch: ontwikkelingsgericht  Vakinhoudelijk / didaktisch: vakmens  Organisatorisch: taakgericht werken  Collegiaal: gerichtheid op context van school  Samenwerking: communiceren  Reflectie en ontwikkeling: éducation permanente

Overdracht van kunstvakdocenten Theoretische vakken van het docentschap:  Didaktiek  Psychologie  Pedagogiek  Vaktheorie  Vakgeschiedenis  Cultuurgeschiedenis  Kunsttheorie / kunstfilosofie

Overdracht van kunstvakdocenten Taken van kunstvakdocent op scholen:  Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om eigen identiteit te onderzoeken en te beleven (fantasie, esthetisch plezier)  Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om de werkelijkheid te onderzoeken  Cultuuroverdracht  Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent

Overdracht van kunstvakdocenten Leren hanteren van kunstzinnige media.  Vormgeven binnen de grenzen van het medium (zeggingskracht)  Onderzoeken van eigen identiteit en de werkelijkheid buiten het medium:  Leren kijken / luisteren/ voelen /proeven  Leren onderzoeken om te begrijpen of te verklaren

Overdracht van kunstvakdocenten Cultuuroverdracht  Leren ervaren van kunst  Leren begrijpen van kunst  Ontwikkelen van respect voor kunst en voor andere culturen

Overdracht van kunstvakdocenten  Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent  Niet in het reguliere onderwijs  Brede school (naschools)  Centrum voor de kunsten  Vooropleidingen  Vgl. topsport

Overdracht van kunstvakdocenten Visie op belang van kunst in opvoeding.  Kunstzinnige vorming ≠ ‘kunst’  Wat op school? Wat thuis? Wat elders?  Lichamelijke ontwikkeling  Emotionele ontwikkeling  Intellectuele ontwikkeling  Spontaan versus aangeleerd

Overdracht van kunstvakdocenten Cognitieve ontwikkelling van leerling / student  Meervoudige intelligenties (Howard Gardner)  Visueel/ruimtelijk  Muzikaal  Kinesthetisch  Interpersoonlijk (identiteitsontwikkeling)  Intrapersoonlijk (sociale ontwikkeling)  …..  Evolutionaire psychologie (Antonio Damasio)  Cognitieve processen zijn emotioneel en evolutionair verankerd.