Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau
Theorie en kunstonderwijs Theorie over kunsten: –De theorie van de maker Theorieën voor de kunstenaar als professional: –Overdracht van het kunstenaarschap > kunstenaar –Overdracht van kunsten > docent
Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.”
Noodzaak van professionaliteit “Op dit moment zijn de meeste kunstvakopleidingen nog te zeer alleen gericht op het realiseren van een uitvoerende kunstpraktijk, liefst op internationaal topniveau. Het arbeidsmarktperspectief voor de meeste HBO-kunstvakonderwijs afgestudeerde is echter al jarenlang dat van een gemengde beroepspraktijk, waarbij het uitvoerend kunstenaarschap gekoppeld is aan een docentschap of andere functies. Dat weten de HBO-kunstvakopleidingen al even zovele jaren, maar toch is het curriculum daar maar mondjesmaat op aangepast en worden studenten daar niet of nauwelijks bewust van gemaakt. (…) De werkgevers in de kunsteducatie zijn ontevreden over de competenties en de inzetbaarheid van pas-afgestudeerden van het HBO-kunstvakonderwijs.” Ap van Dijk, directeur Kunstconnectie, mei 2009
Overdracht van kunstenaars Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstenaars? Presenteren (portfolio) Contextualiseren Actualiteit Kunsttheorie Geschiedenis Samenwerken (binnen een bedrijf) Doceren Onderzoek en theorievorming> Intellectueel en maatschappelijk discours Promotie
Overdracht van kunstenaars Doceren: Centra voor de kunsten (ca Particuliere scholen MBO /HBO Scholen: Beroepskunstenaar in de klas (BIK), individueel
Overdracht van kunstvakdocenten Welke eisen stelt de beroepspraktijk aan kunstvakdocenten? Kunstenaarschap Docentschap Visie op belang van kunst in opvoeding
Overdracht van kunstvakdocenten Docentcompetenties (SBL) / rollen: Interpersoonlijk: omgang met leerlingen Pedagogisch: ontwikkelingsgericht Vakinhoudelijk / didaktisch: vakmens Organisatorisch: taakgericht werken Collegiaal: gerichtheid op context van school Samenwerking: communiceren Reflectie en ontwikkeling: éducation permanente
Overdracht van kunstvakdocenten Theoretische vakken van het docentschap: Didaktiek Psychologie Pedagogiek Vaktheorie Vakgeschiedenis Cultuurgeschiedenis Kunsttheorie / kunstfilosofie
Overdracht van kunstvakdocenten Taken van kunstvakdocent op scholen: Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om eigen identiteit te onderzoeken en te beleven (fantasie, esthetisch plezier) Leren hanteren van kunstzinnige media als middel om de werkelijkheid te onderzoeken Cultuuroverdracht Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent
Overdracht van kunstvakdocenten Leren hanteren van kunstzinnige media. Vormgeven binnen de grenzen van het medium (zeggingskracht) Onderzoeken van eigen identiteit en de werkelijkheid buiten het medium: Leren kijken / luisteren/ voelen /proeven Leren onderzoeken om te begrijpen of te verklaren
Overdracht van kunstvakdocenten Cultuuroverdracht Leren ervaren van kunst Leren begrijpen van kunst Ontwikkelen van respect voor kunst en voor andere culturen
Overdracht van kunstvakdocenten Ontdekken en coachen van leerlingen met artistiek talent Niet in het reguliere onderwijs Brede school (naschools) Centrum voor de kunsten Vooropleidingen Vgl. topsport
Overdracht van kunstvakdocenten Visie op belang van kunst in opvoeding. Kunstzinnige vorming ≠ ‘kunst’ Wat op school? Wat thuis? Wat elders? Lichamelijke ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Intellectuele ontwikkeling Spontaan versus aangeleerd
Overdracht van kunstvakdocenten Cognitieve ontwikkelling van leerling / student Meervoudige intelligenties (Howard Gardner) Visueel/ruimtelijk Muzikaal Kinesthetisch Interpersoonlijk (identiteitsontwikkeling) Intrapersoonlijk (sociale ontwikkeling) ….. Evolutionaire psychologie (Antonio Damasio) Cognitieve processen zijn emotioneel en evolutionair verankerd.