naar ‘een impuls voor ICT’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Presentation Of Learning
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Nieuwe normen Cito.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Competentiegericht leren vmbo
Kwesties rond ict verbonden
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Alfons ten Brummelhuis
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
“Help mij het zelf te doen”
Volksuniversiteit Zwolle
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Onze doelen en visie in beeld
Motivatie & differentiatie
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
gespreksvaardigheden
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Vrucht van de Geest ZESDE THEMADIENST IKZELF EN DE ANDER.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doelen realiseren met media
Mediawijsheid competentie:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Mediawijsheid competentie:
Module 6; didactisch handelen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

naar ‘een impuls voor ICT’ Geplukt uit een presentatie van insp. Bart De Bie

Het ezeltje van januari Dit is de maand waarin het leven weer zijn gewone gangetje gaat. Geen fonkelende feestdagen die het leven uittillen boven het gewone. Maar grijze, koude dagen. Het 'Ezeltje van januari' is deze maand onze hoofdpersoon. Het ezeltje is een symbool voor gewoon, rustig doorgaan. Trouw doen wat gedaan moet worden. Lasten dragen, eenvoudig en zonder morren. Maar o zo belangrijk ...      Na Driekoningen (6 januari) moeten Maria en Jozef met de pasgeboren Jezus vluchten. Hun trouwe ezeltje brengt hen van Betlehem naar Egypte. Heb je weleens de rug van een ezel bekeken: er staat een tekening van een kruis op zijn vacht. Zou het zijn omdat hij de drager van Jezus is? Niet alleen op weg naar Egypte, maar ook bij Jezus' intocht in Jeruzalem, wanneer de mensen hem toejuichen als een koning door God gezonden, mag de ezel Jezus dragen. Zo kiest God zijn helpers. Zo kunnen ook wij eenvoudige dragers van Jezus zijn. We geven je allerlei tips en ideeën om stil te staan bij de die gewone, maar waardevolle ezel: versjes, sprookjes, kijktafels, prentenboekentips, bijbelverhalen en nog veel meer. Ga bijvoorbeeld eens een ezeltje bekijken en ontdek hoe rustig je daarvan wordt. Draag de vrede van Christus het nieuwe jaar in! bron: geloventhuis.be

http://edubit.be/wp/?page_id=2509:

Wat willen leraren met iCt in het onderwijs bereiken? Door gebruik te maken van ICT in het onderwijs is er meer variatie mogelijk. Denk hierbij aan de verschillende leerstijlen van kinderen. Els Wasmann-Peters, montessoriopleider aan de hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Liever een Hannah Arendtschool dan een Steve Jobsschool. Het belang van reflectie, discussie en een goed onderwijsleergesprek lijkt me veel groter dan een overoptimistische focus op high-tech leermiddelen. Gabriël Enkelaar, teamleider onderbouw (havo-wvo) scholengemeeschap Pantarijn in Wageningen. bron: Montessorimagazine, jaargang 38, nr. 1

Onderwijs in de 21ste eeuw …

Vroeger, nu en wat i.v.m. de toekomst? school: geïsoleerd en ‘gesloten informatie’ maatschappelijk geïntegreerd en ‘vrije informatie’ (open source)

Vroeger, nu en wat i.v.m. de toekomst? leerkracht: leid(st)er begeleider

Vroeger, nu en wat i.v.m. de toekomst? leerling: passief team- en peerwork

Vroeger, nu en wat i.v.m. de toekomst? ouders: nauwelijks of niet betrokken model

LOET of Vlaamse ‘leergebied overschrijdende eindtermen’ … -ICT-geletterdheid -sociale vaardigheden via samenwerking -probleemoplossende vaardigheden en leren leren -communicatie

Het gebruik van ICT in de klas is beperkt. Leraren gebruiken media meer ‘passief’ dan ‘actief’. Bij passief mediagebruik kunnen leerlingen luisteren, lezen en kijken. Bij actief mediagebruik gaat het bijvoorbeeld om krantenartikels schrijven, een film maken, een website bouwen, foto’s bewerken, bloggen of twitteren … bron: Bart De Bie

Het gebruik van ICT in de klas is beperkt. Leraren zetten ICT vooral in om informatie op te zoeken en te selecteren, in veel mindere mate om informatie te presenteren en om te communiceren via ICT. bron: Bart De Bie

Het gebruik van ICT in de klas is beperkt. Leerlingen 5de en 6de leerjaar hebben algemeen een positieve computerattitude en vinden computers gemakkelijk te gebruiken. Meisjes schatten hun kennis en attitudes met betrekking tot mediawijsheid lager in dan jongens en geven aan dat ze hun zoekvaardigheden op het internet iets minder toepassen. bron: Bart De Bie

Welkom bij testbeeld Testbeeld wil leerkrachten op een eenvoudige manier toegang bieden tot film- en audiomateriaal van de openbare omroep, de regionale omroepen en diverse erfgoedinstellingen zoals musea en archieven. Tijdens het schooljaar 2014-2015 blijft de toegang tot Testbeeld nog beperkt tot een vast aantal testleerkrachten. Zelf leerkracht en ook interesse? Geef je naam op! Over viaa    Over testbeeld    Interesse? https://testbeeld.viaa.be/

ICT & mediaopvoeding evalueren … formatieve toetsing/summatieve toetsing Formatieve toetsing is een doorlopend proces van informatie verzamelen over de leerresultaten, over sterke en zwakke punten, die de docenten/leerkrachten kunnen gebruiken voor feedback (feedback) bij hun lesvoorbereiding en naar hun leerders toe . Formatieve toetsing wordt vaak zeer breed toegepast en omvat dan niet-kwantificeerbare informatie uit vragenlijsten en overleg. Bij een summatieve toetsing wordt aan het einde van de opleiding een cijfer toegekend voor het bereiken van de doelstellingen. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn als een vaardigheidstoetsing. Sterker nog: een summatieve toets is vaak aan een norm gebonden, een momentopname of een voortgangstoetsing. De kracht van formatieve toetsing is dat het streeft naar beter leren. De zwakte van formatieve toetsing is inherent aan alle feedback. Terugkoppelen werkt alleen als de ontvanger in een positie verkeert om op te merken, d.w.z. attent, gemotiveerd en vertrouwd is met de vorm waarin de informatie wordt aangeboden, om te ontvangen, d.w.z. niet overvoerd is met informatie, een manier heeft om deze vast te leggen, te ordenen en te personaliseren; om te interpreteren, d.w.z. over voldoende voorkennis en inzicht beschikt om het punt in kwestie te begrijpen, en geen actie te ondernemen die averechts werkt, en om de informatie te integreren, d.w.z. beschikt over de tijd, oriëntatie en hulpmiddelen om de nieuwe informatie te overdenken, te integreren en daarmee te onthouden. Dit veronderstelt zelfsturing, hetgeen vereist dat leerders zichzelf leren sturen, toezien op het eigen leren en manieren ontwikkelen om iets te doen met feedback. bron: Taaluniversum.org