Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Smash sportief op weg naar 2020”
Advertisements

Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Stadscongres 25 feb Thematisch netwerk Case study: De Klimpaal.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Productgroepen Bevorderen samenhang en samenwerking Organisatie praktijkvoering Zorginhoud Kenniscentrum 1e lijn Cursussen en trainingen Facilitaire dienstverlening.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
3 april 2009Dialoogdag hulp- en dienstverlening gedetineerden 1 Hulp- en dienstverlening aan (ex-)gedetineerden: wat doet het beleidsdomein WSE? Michiel.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Workshop Fondsen werven
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
INLEIDING: ARIE BROEKHUIS
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Intergemeentelijke werkgroep warmtenetten Wat kan EnergyVille betekenen voor steden, gemeenten en provincie? Erik De Schutter – 29-jan-2016.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Progressief universalisme
Cliëntenraad Sociaal Domein
Participatieproject Betonne Jeugd vecht! Participatieproject
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

GO!2020 Lerend netwerk Oost-Vlaanderen Edwin De Ceukelaire – Wilfried De Rijck 12 juni 2012

Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate ? Leren en leven

Brede open school De school vandaag : vele uitdagingen migratie ,milieu, gezondheid, drugs , talenbeleid , duurzaamheid, multimedia ….‘Scholen moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen’, dixit de inspectie. Wat betekent dat concreet?

Brede open school Antwoord brede open school? Def Een school die mikt op resultaten en op een positieve manier het maximum haalt uit elke leerling. Een school die met beide voeten in de maatschappij staat. Een school waar respect en solidariteit vanzelfsprekend zijn. School staat niet alleen: intern en extern partners : handen in mekaar slaan

Tussen droom en daad …. Brede open school Opdracht: Noteer voor jezelf Waarom niet ? Bedenkingen en bezwaren. Troeven? What’s in for me?

Tussen droom en daad VB van Good practice :even over het muurtje kijken bij de buren

Brede open school Een brede open school is een samenwerkingsverband tussen partners van verschillende sectoren, waaronder één of meerdere scholen, die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving op school en in de vrije tijd. Een brede school streeft maximale ontwikkelingskansen na voor álle kinderen en jongeren.

Omgevingsanalyse Draaiboek Brede open school Omgevingsanalyse Draaiboek Vandaag : wij presenteren 2 instrumenten

Stap 1 Omgevingsanalyse Doelgroep Doel Doelgroep: beleidsmedewerkers scholengroepen/directeurs /midden kader Doel: potentieel in kaart brengen/ zichtbaar maken / troeven in school (infra/ team..), wijk , gemeeente of stad : GEEN SCORES /MOEILIJK OJECTIVEERBAAR :WORDT GEDIGITALISEERD W De Rijck Lerend netwerk BOS 12 juni 2012

potentieel inschatten 1. Omgevingsanalyse Doel: potentieel inschatten de school kan de gegevens gebruiken voor het opstellen van een visie en beleidsplan brede open school

1. Omgevingsanalyse ·Vorm en Structuur: Digitaal Inventarisering van: identificatiegegevens, omgeving : bereikbaarheid, scholen de omgeving, kinderdagverblijven, campus leerlingenkenmerken infrastructuur / bouwplannen/ technische kenmerken infra partners participatie team ·        

1. Omgevingsanalyse · Partners Partners Aard van de samenwerking   Partners Aard van de samenwerking Frequentie Soort Gebeurt nu Wenselijk Onze infra Hun infra initiatieven inhoudelijk occasioneel geregeld structureel jeugdorganisati es   - kinderopvang sportclub

Participatie 1. Omgevingsanalyse Actieve participatie j a n e e Oudervereniging   leerlingenraad Grootouderwerking Open klasdagen Externe partners (wijk, gemeente,…) Ouderraad Ouders betrokken bij: Beleid van de school Dienstverlening naar andere ouders Klasgebonden activiteiten* Praktische ondersteuning** Public relations Andere

1. Omgevingsanalyse Team kunst - cultuur   - sport jeugd sociaal andere

1. Omgevingsanalyse Vragen?

2. Draaiboek brede open school DOEL  Opstarten van een brede school Praktische handleiding: aandachtspunten en stappenplan

2. Draaiboek brede open school Profiel voor brede schoolontwikkeling: Bestrijden van onderwijsachterstanden Verrijkingsaanbod voor kinderen/jongeren Wijk: vergroting betrokkenheid wijk Zorg: verbeteren zorg in en rond de school Opvang: goede aansluiting tussen school en opvang - Meestal: méér dan één profiel

2. DRAAIBOEK

Fase 1 2. Draaiboek Oriënteren en sensibiliseren Informeren en motiveren = draagvlak creëren op school Netwerk uitbouwen = partners zoeken Visie ontwikkelen: focus/profiel bepalen Haalbaarheid en tijdspad vastleggen

Fase 2 2. Draaiboek Voorbereiding: Organisatie- en overlegstructuur opzetten Communicatieplan schrijven Actieplan Financiën Evaluatie voorbereiden

Fase 3 2. Draaiboek Actieplan uitvoeren Actieplan concretiseren: wie doet wat waar en wanneer? Overlegstructuur met partners opzetten Resultaten smart formuleren Deskundigheidsbevordering team Communicatie en documentatie verzorgen

Fase 4 2. Draaiboek Consolideren en evalueren Termijn vooraf vastleggen: bvb. jaarlijks , tweejaarlijks Evaluatie a.d.h.v. evaluatieplan Evaluatie: projecten, maatschappelijke impact, financieel Besluitvorming: nieuwe uitvoeringsfase

Doen we het ? Of doen we het niet? 2. Draaiboek Doen we het ? Of doen we het niet?