GO!2020 Lerend netwerk Oost-Vlaanderen Edwin De Ceukelaire – Wilfried De Rijck 12 juni 2012
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate ? Leren en leven
Brede open school De school vandaag : vele uitdagingen migratie ,milieu, gezondheid, drugs , talenbeleid , duurzaamheid, multimedia ….‘Scholen moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen’, dixit de inspectie. Wat betekent dat concreet?
Brede open school Antwoord brede open school? Def Een school die mikt op resultaten en op een positieve manier het maximum haalt uit elke leerling. Een school die met beide voeten in de maatschappij staat. Een school waar respect en solidariteit vanzelfsprekend zijn. School staat niet alleen: intern en extern partners : handen in mekaar slaan
Tussen droom en daad …. Brede open school Opdracht: Noteer voor jezelf Waarom niet ? Bedenkingen en bezwaren. Troeven? What’s in for me?
Tussen droom en daad VB van Good practice :even over het muurtje kijken bij de buren
Brede open school Een brede open school is een samenwerkingsverband tussen partners van verschillende sectoren, waaronder één of meerdere scholen, die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving op school en in de vrije tijd. Een brede school streeft maximale ontwikkelingskansen na voor álle kinderen en jongeren.
Omgevingsanalyse Draaiboek Brede open school Omgevingsanalyse Draaiboek Vandaag : wij presenteren 2 instrumenten
Stap 1 Omgevingsanalyse Doelgroep Doel Doelgroep: beleidsmedewerkers scholengroepen/directeurs /midden kader Doel: potentieel in kaart brengen/ zichtbaar maken / troeven in school (infra/ team..), wijk , gemeeente of stad : GEEN SCORES /MOEILIJK OJECTIVEERBAAR :WORDT GEDIGITALISEERD W De Rijck Lerend netwerk BOS 12 juni 2012
potentieel inschatten 1. Omgevingsanalyse Doel: potentieel inschatten de school kan de gegevens gebruiken voor het opstellen van een visie en beleidsplan brede open school
1. Omgevingsanalyse ·Vorm en Structuur: Digitaal Inventarisering van: identificatiegegevens, omgeving : bereikbaarheid, scholen de omgeving, kinderdagverblijven, campus leerlingenkenmerken infrastructuur / bouwplannen/ technische kenmerken infra partners participatie team ·
1. Omgevingsanalyse · Partners Partners Aard van de samenwerking Partners Aard van de samenwerking Frequentie Soort Gebeurt nu Wenselijk Onze infra Hun infra initiatieven inhoudelijk occasioneel geregeld structureel jeugdorganisati es - kinderopvang sportclub
Participatie 1. Omgevingsanalyse Actieve participatie j a n e e Oudervereniging leerlingenraad Grootouderwerking Open klasdagen Externe partners (wijk, gemeente,…) Ouderraad Ouders betrokken bij: Beleid van de school Dienstverlening naar andere ouders Klasgebonden activiteiten* Praktische ondersteuning** Public relations Andere
1. Omgevingsanalyse Team kunst - cultuur - sport jeugd sociaal andere
1. Omgevingsanalyse Vragen?
2. Draaiboek brede open school DOEL Opstarten van een brede school Praktische handleiding: aandachtspunten en stappenplan
2. Draaiboek brede open school Profiel voor brede schoolontwikkeling: Bestrijden van onderwijsachterstanden Verrijkingsaanbod voor kinderen/jongeren Wijk: vergroting betrokkenheid wijk Zorg: verbeteren zorg in en rond de school Opvang: goede aansluiting tussen school en opvang - Meestal: méér dan één profiel
2. DRAAIBOEK
Fase 1 2. Draaiboek Oriënteren en sensibiliseren Informeren en motiveren = draagvlak creëren op school Netwerk uitbouwen = partners zoeken Visie ontwikkelen: focus/profiel bepalen Haalbaarheid en tijdspad vastleggen
Fase 2 2. Draaiboek Voorbereiding: Organisatie- en overlegstructuur opzetten Communicatieplan schrijven Actieplan Financiën Evaluatie voorbereiden
Fase 3 2. Draaiboek Actieplan uitvoeren Actieplan concretiseren: wie doet wat waar en wanneer? Overlegstructuur met partners opzetten Resultaten smart formuleren Deskundigheidsbevordering team Communicatie en documentatie verzorgen
Fase 4 2. Draaiboek Consolideren en evalueren Termijn vooraf vastleggen: bvb. jaarlijks , tweejaarlijks Evaluatie a.d.h.v. evaluatieplan Evaluatie: projecten, maatschappelijke impact, financieel Besluitvorming: nieuwe uitvoeringsfase
Doen we het ? Of doen we het niet? 2. Draaiboek Doen we het ? Of doen we het niet?