Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
KWALITEITSZORG november 2012
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
“Zonder taal geen verhaal” .
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Enquete BS Noorderbreedte
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
Wat is Passend Onderwijs
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
de ouderbetrokkenheid vergroten
Brede school: Spelen in verbondenheid
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Informatie avond groep 8A
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Presentatie Bijeenkomst 1
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Ouderbetrokkenheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Evaluatie werkplekleren ’14-’15 OKTOBER 2015 Inhoud  Het doel van de evaluatie  Het rapport: de respondenten  Het rapport: de vragen  Opbouw enquête.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
Tevredenheidsonderzoek 2015
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouders en school samen Maart 2016
blok 2 les 4: contact met elkaar
Informatieavond groep 6
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Informatieavond groepen 8
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie. Het doel van de enquête. Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.

Vormen van ouderbetrokkenheid (De Vries, 2012) Ouderbetrokkenheid Ouderparticipatie Ouderverantwoordelijkheid Formele ouderstructuren

Aantal en percentage uitgegeven en teruggekomen enquêtes Uitgegeven: 50 enquêtes = 100 % Ingevuld: 29 enquêtes = 58 % Stichting LLO (2012): 80% of meer opkomst van ouders bij activiteiten op school.

Resultaten enquête Alle ouders die de enquête hebben ingevuld, vinden de samenwerking tussen ouders en school belangrijk!

Resultaten enquête Alle ouders die de enquête hebben ingevuld praten regelmatig met hun kind(eren) over dagelijkse gebeurtenissen op school en thuis!

Resultaten enquête Alle ouders die de enquête hebben ingevuld bezoeken de rapportfoliogesprekken. Sterke punten die ouders hierin hebben aangegeven: Ouders krijgen inzicht in de ontwikkelingen van kinderen. Samen zoeken voor en naar oplossingen. School geeft aan als het goed en/of minder goed op school met het kind gaat.

Ouders weten hoe hun kind leert door: Resultaten enquête Ouders weten hoe hun kind leert door: Het rapportfolio: 93,1% Gesprek leerkracht: 82,8% Gesprek kind thuis: 79,3% Huiswerk: 65,5% Het weekverslag: 55,2%

Hoe willen ouders betrokken zijn: Resultaten enquête Hoe willen ouders betrokken zijn: Het rapportfolio: 51,7% Gesprek leerkracht: 65,5% Gesprek kind thuis: 55,2% Huiswerk: 41,3% Het weekverslag: 55,2%