Concept, Structuur en Schrijfstijlen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Structuur op Microniveau
Communicatie & Presentatie
Hoe schrijf ik een recensie
Interactieve content van websites
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Medmec04 – Engagement Les 5
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
het bouwen van een website
Al doende leren training docenten
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Structuur op Microniveau
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Welkom Webschrijven voor kennisnet.nl. Programma Basis webschrijven Redactiewijzer kennisnet.nl Zinsbouw en woordgebruik Tekstopbouw en stijl Navigatie.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
3F maken van een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Concept, Structuur en Schrijfstijlen Interactieve content Concept, Structuur en Schrijfstijlen

C O N C E P T V O O R E E N O N L I N E M A G A Z I N E 7. Demo in tekst, beeld/geluid/interactie Werk de wireframes uit tot (minimaal) 4 conceptpagina’s van je magazine. Maak ze clickable (mag ook mbv ppt). Zorg voor realistische content (teksten en interactie zijn realistische weergave van je magazine  geen lorum ipsum!!) 6. Schrijfstijlen: Schrijf concreet, actief en persoonlijk. Zoek verschillende benaderingen (Vraag – antwoord, Discussie, Interview, Testimonials, Verslag, Dagboek/weblog) 5. Visuele en tekstuele structuur van een pagina: Werk met: kleine tekstblokjes (4 - 7 regels), bulletpoints, smalle tekstkolommen, veel wit, microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. Zorg voor krachtig ondersteunend beeld (passende look en feel) en een goede balans tussen tekst en beeld. kernachtige (tussen)koppen en/of topische zinnen.Kop en lead (beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). 4. Indelingsprincipe: Kies, op basis van je content-voorstel een passend indelingsprincipe. Maak een keuze hoe en waar je jouw interactie plaatst Ga uit van de mogelijke indelingsprincipes en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een aantal wireframes (minimaal 4) waarin je duidelijk kan maken hoe de structuur en navigatie van je magazine er uit zal gaan zien). 3. Interactie Bedenk op basis van je content-voorstel een aantal interactieve toepassingen om je doelgroep optimaal te betrekken/activeren bij het thema. (Selector, Personaliser, Inspirator, Particitpant, Creator). Onderzoek welke merken/adverteerders goed aansluiten bij de kernwaarde/focus van jouw magazine. Bedenk hoe je deze merken interactief kan betrekken in de content? Doe een aantal suggesties/voorstellen. Werk minimaal 5 pakkende en onderscheidende interactieve toepassingen uit in tekst en beeld: drie ‘thema-interacties’ (uit vraag 5a) en twee ‘commerciële interacties’ (uit vraag 5b) 2. Contentvoorstel Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie wat je ‘gedachtegoed’ wordt. Gebruik de plakfactoren! Welke thema’s en onderwerpen ga je allemaal aanbieden op de site (op basis van je concept?) Maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s’). 1. Onderzoek/strategie: Beschrijf het thema, het bindend element van je community/magazine, wat is de gemene deler? Maak een uitgebreide analyse van je wat-doelgroep Maak een uitgebreide omgevingsanalyse (wat zijn alle trends en ontwikkelingen rondom (brede context!) jouw thema? Maak een uitgebreide concurrentie,-analyse Concludeer op basis van je onderzoek: wat is de reden om zelf te beginnen (en waarom zou je niet aansluiten bij sites die er al zijn?)

TIJD OM CONCREET TE WORDEN: De volgende stappen:

1. Brainstorm

1. Brainstorm Zet de drie belangrijkste merkwaarden centraal. Maak op basis van deze kernwaarden een mindmap met alle mogelijke copy (artikelen, interviews, testimonials etc.), (bewegend) beeld en interactie. Bepaal op basis hiervan het definitieve voorstel voor de content van je magazine.

2. Organiseer je content

3. Structureer je content

4. Voorstel voor de content Maak rubrieken en subrubrieken; Maak labels voor alle (sub)rubrieken. Doe een voorstel voor de content die onder deze rubrieken komt (copy,video,interactie). Maak concreet waar interviews, artikelen, ingestuurde stukken etc. over gaan. Schrijf concreet uit wat er in de video te zien is, welke interactie wordt ‘aangeboden’ etc. zodat er een duidelijk beeld van je concept ontstaat…

GEEN OVERLAP! Klopt het dat ieder(e) artikel alleen past onder de betreffende rubriek? Niet? Dan wijzigen!

Breng visuele en tekstuele structuur aan op pagina- (micro-) niveau Volgende stap: Breng visuele en tekstuele structuur aan op pagina- (micro-) niveau

Bezoekgedrag op een pagina..

Chaotisch scannen De bezoeker laat zich leiden door visuele prikkels. De bezoeker doorkruist de pagina op zoek naar de gewenste informatie Je kunt niets doen aan het chaotisch scannen van mensen.

Dus: Veel blokjes met ‘witte’ tussenstukken. tekst en beeld in balans! bullet-points! Smalle tekstkolommen Korte tekstblokken Koppen en tussenkoppen Nooit rechts uitlijnen!

Structuur van de tekst… Kop Chapeau/onderkop Intro Lead Tekst

Kop… Kop Een goede kop is duidelijk, informatief en aantrekkelijk.

Chapeau/onderkop Chapeau / Onderkop Chapeau:   JONGSTE ONTSNAPPING NEGENTIEN VLUCHTELINGEN GEEFT DOORSLAG Justitie sluit asielcentrum Schiphol-Oost Onderkop: Ongelooflijk: geen slachtoffers NEERSTORTENDE STRAALJAGER KOMT TERECHT IN WOONWIJK.

Intro Inleidend stukje tekst dat de lezer in het kort vertelt waar het artikel over gaat. Het bevat geen informatie die niet ook in het artikel staat. Een intro staat boven een artikel, meestal in vetgedrukte regels. De intro staat vaak als ‘trigger’ op de homepage naar een verdiepingspagina.

Lead Eerste alinea van een artikel drie functies: Prikkelen tot verder lezen (of kijken!) Het bericht inleiden. Bij nieuwsberichten: het belangrijkste nieuws samenvatten.

Kop en onderkop of.. Kop en lead… Vormen de micro-content! Zorg dat je kop en lead en/of kop en intro uitnodigen (op homepage)om verder te klikken!!

Micro content

Macro content

Dus, voor een ‘scannable’ pagina: Zorg voor een krachtige kop en lead (micro content) Kop en lead beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). Gebruik kleine tekstblokjes (4 - 7 regels). Zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld. Gebruik Bulletpoints. Werk met smalle tekstkolommen. Veel wit! Ga voor een goede eerste schermindruk, uit van het verwachtingspatroon van de ontvanger (druk – veel richtingen, gezellig, stijlvol, zakelijk etc.)

En de copy…

Zoek verschillende benaderingen… Vraag – antwoord Discussie Interview Testimonials Verslag Dagboek/weblog

Checklist: Zinnen niet te lang? Tekst persoonlijk genoeg? Niet teveel lijdende vormen? Niet te ingewikkelde zinnen? Niet te veel werkwoorden? Geen omslachtige formuleringen? Taalgebruik niet te modieus? Verzorgde spreektaal? Niet teveel abstracties?

Opdracht voor 6 januari: Zet de drie belangrijkste merkwaarden van je magazine centraal. Maak op basis van deze merkwaarden een mindmap met alle mogelijke copy (artikelen, interviews, testimonials etc.), (bewegend) beeld en interactie. Bepaal op basis hiervan het definitieve voorstel voor de content van je magazine. Maak rubrieken en subrubrieken; Maak labels voor alle (sub)rubrieken. Doe een voorstel voor de content die onder deze rubrieken komt (Vraag – antwoord, discussies, interviews, testimonials, verslagen, weblog, forum etc.) Maak concreet waar interviews, artikelen, verslagen etc. over gaan. Beschrijf kort en concreet wat er in de video te zien is, welke interactie wordt ‘aangeboden’ etc. zodat er een duidelijk idee van je concept kan worden overgebracht. Maak 3 (digitale!) visuals: één van de homepage en twee van verdiepingspagina’s Werk tekst, beeld en interactie in je visuals volledig uit zodat er een realistisch beeld van je concept ontstaat!

Nu: brainstorm! Zet de drie belangrijkste merkwaarden centraal op papier. Maak op basis van deze eigenschappen een mindmap met alle concrete copy (artikelen, interviews, testimonials etc.), (bewegend) beeld en interactie.

Volgende week.. Feedback op jullie voorstel voor de conten(structuur) en op de visuals met Annett Huijbregts. Op inschrijving Zie lijst!