Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Veranderende rol en positie van de overheid Demografische transities brengen nieuwe en andere opgaven met zich mee en vragen om andere aanpak De toekomst is nu Daarnaast zijn de relaties tussen overheid markt en gemeenschap sterk veranderd – sterke verandering van rol en positie van overheid In vervolg van presentatie willen we deze veranderingen schetsen en met u bediscussieren welke Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Dynamiek in overheidssturing en organisatie Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Vier perspectieven op rol van de overheid Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
‘Verticale’ overheid en ‘horizontale’ samenleving Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Wat vraagt de energieke samenleving van de overheid ? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
De energieke samenleving vraagt om … … een actieve en faciliterende overheid die: ambitie heeft, richting geeft, initiatieven stimuleert investeert in vergroten van haar leervermogen de samenleving benut en betrekt bij zoeken oplossingen durft te experimenteren koersvast en consistent is koplopers beloont en ongewenste neveneffecten corrigeert Experimenteren, leren, opschalen Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Welke belemmeringen ervaren burgers, bedrijven en overheden? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
De belemmeringen voorbij Macht van de gevestigde belangen en de ‘defaults’ Risico-aversie van ambtenaren, bestuurders en politici Politieke afrekencultuur Inrichting van de eigen organisatie Ongeschreven regels, gewoonten en werkpraktijken Scepsis en normatieve kritieken Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Wat betekent dit voor de ambtenaar ? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Voor de ambtenaar betekent dit: Ambitie en visie formuleren, uitdragen en vasthouden Veranderen van de defaults (systeeminterventies, ‘wissels om’) Keuzegedrag van burgers en bedrijven beïnvloeden (verleiden en stimuleren) Dynamiek uitlokken door te blijven uitdagen en de kracht van dynamische regelgeving te benutten Horizontale netwerkcultuur: samenwerken ipv ‘daar ga ik niet over’ Nieuwe competenties: naar buiten gericht, goed luisteren, verbinden, durf en lef, willen leren, denken in mogelijkheden Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen