Welkom!
2e leerjaar herkenning → voortbouwen op L1 sociaal vaardiger worden → samenwerken zelfstandigheid → zelfcorrectie rekenen → zelfstandig werken kansen
Rekenprogramma bewerkingen tot 20 (herhaling) het 100-veld bewerkingen tot 100 (+ en -) vermenigvuldigen en delen meten/meetkunde Maaltafels en deeltafels bewerkingen tot 100 (met en zonder brug) meten/meetkunde 3 niveaus: concreet ! schematisch ! abstract Regelmatig toets Regelmatig kleine huistaak als kans om mee te volgen thuis. Ook thuis kunnen rekenvaardigheden geoefend worden (schatten, winkelen, bakken,…)
Taalprogramma LEZEN: hoeksteen van maatschappij 1. Technisch lezen: geschreven tekens omzetten in klanken * Klasbib: om thuis te oefenen (+/- 10 min.) * Belangrijk: motivatie om te lezen, plezier van lezen! * Niveaulezen: op basis van AVI-niveau * Kleine en grote leesblikjes 2. Begrijpend lezen: woorden, zinnen en onderliggende bedoeling begrijpen
SPELLING Bewust worden van spelling. 3 soorten woorden: * hoorwoorden (pan, deur, bloem,…) * regelwoorden (enkele en dubbele medeklinker) * onthoudwoorden. (ei – ij / au – ou / ng – nk / …) Schrift: net en correct schrijven en hoofdletters. Fijne motoriek heel belangrijk! Spelen!!!
Sociaal-emotionele ontwikkeling Kringmoment Sterrenkind van de week Bevragingen welbevinden en vriendenkring Individuele gesprekken (kindercontacten) STOP op de speelplaats en in de klas
Weroprogramma Hoekenwerk Ongeveer om de 2 à 3 weken een thema. Zowel leerstof als beleving. Meestal toetsen zonder vooraf te leren. Hoekenwerk Enkele voorbeelden. Differentiatie op tempo, niveau, interesse.
Huiswerktips VOORBEREIDING: * Kies in overleg een vast moment, maak er een ‘gewoonte’ van. * Zorg voor een goede leeromgeving (hou afleiders op afstand, kies een vaste plek, zorg voor een positieve werksfeer) * Geef het huiswerk de plaats die het verdient – niet meer – niet minder HET HUISWERK: * Laat je kind niet beginnen als een kip zonder kop. Eerst nadenken, dan doen. * Laat je kind een planning maken (hoe klein ook) * Geef je kind groeiende verantwoordelijkheid over zijn/haar werk * Geheugenwerk: beter 3x10 min dan 1x30 min * Zoek naar een evenwicht tussen sturen en loslaten (geef je kind kansen om fouten te maken) * Voordoen, samen doen, doen doen : goede hulp is erop gericht zichzelf overbodig te maken, met vallen en opstaan.
Werkhouding Een goede werkhouding leer je niet alleen aan tijdens het huiswerk, maar tijdens de dagdagelijkse opvoeding (aankleden,helpen in de tuin,tekenen en knutselen,op tijd komen,…) Als je kind nooit planmatig te werk gaat, oplossingen controleert, zelden iets afwerkt, bijna nooit iets tegen zijn zin leert doen, geen hulp vraagt,… is het bijna logisch dat dat ook niet lukt bij het maken van huiswerk. Voorbeelden spreken!
Algemene punten Agenda: werkinstrument van de kinderen Lichamelijke opvoeding van juf Annick: zie briefje Mediaan gemiddelde, maar vergelijken heeft weinig zin. Toetsen via toetsenmap, ondertekenen. Beoordeling noteren mag! Graag stipt omgaan met brieven. Abonnementen: zie brief Boterhammen ’s middags: alles opeten. Voor uitstapjes vragen we vervoer ouders. Verjaardagen: wie wil kan een cadeau aan de klas schenken (lijst zelf vragen) Papieren zakdoekjes Luizen: snelle behandeling graag! Drank na speeltijd en ’s middags wisselt per rekening. Goed ontbijt en voldoende slaap zijn noodzakelijk voor een goede concentratie! Weblog L2: http://klas2.wordpress.com
een beetje hoop en iemand die in hen gelooft. Alles wat een kind nodig heeft, is een beetje hulp, een beetje hoop en iemand die in hen gelooft.