Leerkring POW Fase 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Workshop Informatievaardigheden
Correct bronvermelden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
les 6 - bronnen, structuur
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Introductie workshop 1.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Correct bronvermelden
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Al doende leren training docenten
les 12 - tekstplan, wikispaces
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Introductiebijeenkomst AOS leergang
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
Workshop Informatievaardigheden
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Onderzoeksvaardigheden 3
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 ICT LAB 2015 Henk Bakker en Paul Cornelisse.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Workshop APA Het belang van APA.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Centraal Examen Nederlands
Infosessie Bachelor 3: curriculumregistratie curriculum onderzoekstaak Maandag 27 september 2010
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Het brancheboek.
Bronnen en onderzoeksvragen
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Voorbereiding schoolexamen
Een werkstuk schrijven
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Nederlands 4h6 30/12/18
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Introductie V6 2018/2019.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Leerkring POW Fase 4

Een leerkring: wat, hoe en waarom? Coöperatieve vorm van begeleiding Efficiënter, grotere opbrengst Interactief leren / feedback Presentatie en beoordeling

De onderneming De ontwikkelingsagenda van de stageschool als uitgangspunt Verband met beroepsrollen en competenties Onderzoekscyclus in het kort Ondersteuning in de leerkring en op de stageschool

Planning van de bijeenkomsten Alle bijeenkomsten vinden plaats op vrijdag Er worden bijeenkomsten ingepland in het rooster. Tussendoor samenkomen kan op eigen initiatief Eindfeedback is nodig vóór je kunt presenteren Je krijgt twee keer feedback: Voor assessment 4.1 stap in ieder geval stap 1 t/m 3. Voor assessment 4.2. het hele onderzoek. Als je feedback hebt gehad presenteer je je onderzoek in de leerkring en krijg je feedback van de groep.

Vaste opbouw werkwijze leerkring 1. Openingsronde Mededelingen Agendapunten vaststellen Tijdsplanning 2. Huishoudelijke ronde Organisatie 3. Inhoudelijke ronde Bespreken van de stukken Vragen beantwoorden Komen tot een gezamenlijke feedback (actieve deelname!!!) 3. Slotronde Afronding Afspraken

Onderzoeksstappen kwaliteit onderzoeksstappen Stap 1: schoolontwikkelingstaak, ambitie, behoefte, probleem, doel Stap 2: onderzoeksvraag Stap 3: keuze onderzoeksinstrumenten Stap 4: informatie verzamelen Stap 5: betekenis verlenen Stap 6: consequenties vastleggen Stap 7: actie ondernemen Stap 8: evaluatie actie

Bronnen en hulpmiddelen op de ELO Stappenplan Collectief Actieonderzoek Zelfhulppakket bij onderzoek Onderzoeksvaardigheden met voorbeelden (PPT 0809) En.... Kallenberg

Literatuurstudie Zorg voor een degelijke literatuurstudie!!!!

Literatuur Zorg voor een degelijke literatuurstudie!! Een tekst gebruiken zonder bronvermelding is plagiaat! Parafraseren: in eigen woorden weergeven Citeren: letterlijk overnemen (tussen aanhalingstekens) Vermeld de bron na een parafrase en citaat Volgens de APA normen Voeg aan het eind altijd een bronnenlijst toe Zie website fase 4: onderneming, literatuurverwijzing!

Verwijzen naar boeken Boeken Achternamen auteurs, voorletter (jaar van uitgave). Volledige titel, eventueel subtitel. Plaats: uitgever. Voorbeeld: Tomesen, M. & Kleef, M. van (2002). Werken aan taalbewustzijn. Prototype voor het stimuleren van fonologisch bewustzijn in betekenisvolle contexten. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.

Verwijzen naar internetbronnen Achternaam auteurs, voorletter (publicatiejaar of update). Titel van het document of de website. Geraadpleegd op de dag maand jaar, adres website Voorbeeld Damhuis, R. & Litjens, P. (2000). Vragen? Geen vragen! Geraadpleegd op 7 oktober 2009. www.taalonderwijs.nl

Verwijzen naar kranten- en tijdschriften Achternaam auteurs, voorletter (jaar van uitgave). Titel artikel, eventueel subtitel. Naam van het tijdschrift of krant, nummer, paginanummer(s). Voorbeeld Damhuis, R. & Litjens. P. (2003). Drie werkwijzen voor mondelinge taalontwikkeling. Taal Lezen Primair, nr. 10, p17-19.

Aan de slag Schoolontwikkeltaak (context stageschool) Voorlopige onderzoeksvraag Deelvragen Op zoek naar goede literatuur

Wat ga je nu doen Doornemen stappenplan en Kallenberg e.a., hfdst. 3 en 4 Aan het werk met Stap 1 en 2 Eerste oriëntatie op bruikbare literatuur Heel belangrijk: Elkaars werk beoordelen en feedback geven. NIETS van elkaar overnemen of doorgeven aan anderen ivm fraude.

Vóór de volgende bijeenkomst stap 1 en 2 in concept uitwerken, eventueel al stap 3 zetten. Stap 1: Het probleem in kaart brengen Stap 2: De onderzoeksvraag Stap 3: Keuze van instrumenten én de onderbouwing hiervan met literatuur over het onderwerp én over onderzoek doen. Mail je werk vooraf naar de leerkringgroep én de docent Neem elkaars stukken vóór de bijeenkomst door en noteer feedback

Vragen? Veel succes! 