Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Opvoeden in de puberteit
Workshop Relationele en seksuele vorming
Onderwijspsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Sofrologie Monique delbar
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Naschoolse Dagbehandeling:
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Methodische vaardigheden
Ondersteuning bij leven met een beperking
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme in de dagelijkse praktijk
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Autismespectrumstoornis
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Communicatie en dementie
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Opvoeden.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
opvoeden en pedagogiek
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Hoofdstuk 3 Specifieke groepen Jongens meisjes. Girl power Meisje gelijkwaardig aan jongen Feministische revolutie: man de baas, vrouw indirecte invloed.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Pedagogiek als beroep.
Ontwikkelingspsychologie 16september
Begeleiden van een zorgvrager
Mens en medemens Les 7, MHBO-traject.
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Gebrokenheid onder jongeren
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Agressie Les 2.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Hoofdstuk 2

Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelen: houdt een duurzame en langzame verandering in. Psychologie: de wetenschap die het menselijk gedrag bestudeert.

Ontwikkelingsfactoren Interne factoren Iedereen beschikt over bepaalde in aanleg gegeven en mogelijkheden en beperkingen. Externe factoren Omgeving en onder bepaalde omstandigheden. Zelfbepaling Dit houdt de mogelijkheid in om zelf richting te geven aan je eigen ontwikkeling.

Ontwikkelingsfasen 40 weken Ongeboren kind 0-18 maanden Zuigeling 18 maanden – 4 jaar Peuter 4-6 jaar Kleuter 6-12 jaar Schoolkind 12-17 jaar Puber 17-22 jaar Adolescent 22 – 65 jaar Volwassen 65 jaar en ouder Oudere mens

Gebieden van de ontwikkeling Lichamelijke Lichamelijke groei, motorisch en zintuigen. Verstandelijke Intelligentie, taalontwikkeling. Sociaal Omgang met anderen, ontwikkeling accepteren. Persoonlijkheid Vorming van eigen identiteit Emotioneel Ontwikkeling van gevoelens. Seksueel Seksueel gedrag, ontwikkeling van lichaam.

Factoren van ontwikkeling Verbaal en non-verbaal contact. Stimulerende omgeving. Zelf onderzoeken. Mogelijkheid om te spelen. Voorwaarden om gelukkig oud te worden: 1. zelfaanvaarding, 2. positieve relaties met anderen. 3. zelfstandigheid 4. Invloed hebben op de omgeving. 5. Een levensdoel hebben. 6. Een gevoel van persoonlijke groei.