Ontwikkelingspsychologie Hoofdstuk 2
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelen: houdt een duurzame en langzame verandering in. Psychologie: de wetenschap die het menselijk gedrag bestudeert.
Ontwikkelingsfactoren Interne factoren Iedereen beschikt over bepaalde in aanleg gegeven en mogelijkheden en beperkingen. Externe factoren Omgeving en onder bepaalde omstandigheden. Zelfbepaling Dit houdt de mogelijkheid in om zelf richting te geven aan je eigen ontwikkeling.
Ontwikkelingsfasen 40 weken Ongeboren kind 0-18 maanden Zuigeling 18 maanden – 4 jaar Peuter 4-6 jaar Kleuter 6-12 jaar Schoolkind 12-17 jaar Puber 17-22 jaar Adolescent 22 – 65 jaar Volwassen 65 jaar en ouder Oudere mens
Gebieden van de ontwikkeling Lichamelijke Lichamelijke groei, motorisch en zintuigen. Verstandelijke Intelligentie, taalontwikkeling. Sociaal Omgang met anderen, ontwikkeling accepteren. Persoonlijkheid Vorming van eigen identiteit Emotioneel Ontwikkeling van gevoelens. Seksueel Seksueel gedrag, ontwikkeling van lichaam.
Factoren van ontwikkeling Verbaal en non-verbaal contact. Stimulerende omgeving. Zelf onderzoeken. Mogelijkheid om te spelen. Voorwaarden om gelukkig oud te worden: 1. zelfaanvaarding, 2. positieve relaties met anderen. 3. zelfstandigheid 4. Invloed hebben op de omgeving. 5. Een levensdoel hebben. 6. Een gevoel van persoonlijke groei.