Voorbereiding Instellingsaudit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Kwaliteit en onderwijstijd
Menno Karres Lead Auditor
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
© de vries business consultancy, 2008
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Loopbaanontwikkeling OOP
Interne kwaliteitszorg NVAO
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
ALLE GOEDS GEWENST VOOR 2014!. We komen van alles tegen op ons pad, breng steeds de moed op het ware, het goede te doen The other wise man (1895), Henry.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Het Cirrus Project: De Resultaten
Anders kijken, anders doen
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
De driehoeksverhouding
5 februari 2003 Workshop.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Teambarometer.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteitszorg Les 4.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Voor goed bijzonder onderwijs
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Methoden om te werken aan continue verbetering
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding Instellingsaudit

Wat gaan we bespreken Instellingsaudit: wat en waarom? Waar worden we op beoordeeld? Kwaliteitszorg Hoe nu verder

Instellingsaudit: wat en waarom? Is het bestuur van VHL in control over de kwaliteit van de opleidingen? Zicht op kwaliteit hele instelling en mogelijkheden tot verbetering Afzonderlijke opleidingsbeoordelingen minder uitgebreid

Het auditbezoek Bezoekdagen in nov. en dec. Gesprekken met management, MR en aantal medewerkers Horizontale en verticale trails

2. Waar worden we op beoordeeld? Kijk voor meer informatie over de standaarden en de audit: www.nvao.net

De visie op kwaliteit van het onderwijs: Zes kwaliteitsdoelen Tevreden studenten Beroepsgericht onderwijs Internationale oriëntatie Verankering van praktijkgericht onderzoek Ruimte voor ontwikkeling en groei medewerkers Operational Excellence

2. Beroepsgericht onderwijs Kwaliteitsdoel Indicatoren met normen voor 2015 1. Tevreden studenten • Een score van 3.8 in de Nationale Studenten Enquête op de vraag “Wat vind je van je studie in het algemeen?” (schaal 1-5). • Minimaal 70% van de studenten van elke opleiding `is tevreden over de onderwijseenheden. • Diplomarendement is verhoogd naar 75%. • Uitval is verlaagd naar 27.5%. 2. Beroepsgericht onderwijs • De tevredenheid van de alumni (HBO-monitor) en van de beroepspraktijk (werkveldadviescommissies en externe stagebegeleiders) over de beroepsgerichtheid van de opleidingen. [norm volgt] 3. Internationale oriëntatie • 15% van de studenten heeft een vooropleiding in het buitenland behaald. • Alle opleidingen hebben ‘internationalisering’ opgenomen in de competentiebeschrijvingen. 4. Verankering van praktijkgericht onderzoek • De omvang (in geld en fte) van de onderzoeksinzet en het aantal bij onderzoek betrokken docenten en studenten. [norm volgt] • Aandeel van VHL in Centres of Expertise. [norm volgt] 5. Ruimte voor ontwikkeling en groei medewerkers • 75% van de docenten heeft een master of PhD. • Uitslagen uit het Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). [norm volgt] 6. Operational Excellence • Tevreden studenten (NSE). [norm volgt] • Tevreden medewerkers (MTO). [norm volgt] • De verhouding van de omvang (in fte) van onderwijspersoneel tot ondersteunend personeel (OP/OOP) blijft minimaal 2,6.

Omvang onderzoeksinzet Bijdragen aan onderzoek via kenniskringen en projecten lectoraten. Jaarlijkse rapportage (2012)

3. Kwaliteitszorg

PDCA-cyclus Stap Beschrijving Plan   Beschrijving Plan Definieer de resultaten en de gewenste kwaliteit. Maak een plan hoe je dit wilt bereiken. Do Voer het plan uit/doe wat is afgesproken. Check Meet en evalueer of de plannen gerealiseerd zijn en de gewenste kwaliteit behaald is. Act Stuur zo nodig bij door verbeteracties te verwerken in je nieuwe plan.

PDCA-cycli VHL

Plan VHL-breed VHL-brede plannen: Kwaliteitsdoelen en beleid. Op korte termijn een instellingsplan Met het beleid realiseert VHL de kwaliteitsdoelen: Toelatingsbeleid Onderzoeksbeleid Internationaliseringsbeleid Studeren met een functiebeperking Toetsbeleid Onderwijsbeleid Kwaliteitszorgplan HRM-beleid Facilitair-beleid Intranet: Education & Research > Onderwijs

Iedereen speelt een rol VHL-breed CvB stelt kwaliteitsdoelen, beleid en prestatieafspraken vast Opleiding/ stafdienst Realiseert het beleid Levert een aandeel in realisatie prestatieafspraken en kwaliteitsdoelen Individu Heeft een aandeel aan het realiseren van het beleid en de doelen

Het Strategisch Personeelsplan (SPP) Onderwijs en Examenregeling Plan opleiding De opleidingsdirecteur vertaalt het VHL-brede beleid en de kwaliteitsdoelen naar de opleiding o.a. in: Het jaarplan Het Strategisch Personeelsplan (SPP) Onderwijs en Examenregeling Begroting

DO opleiding Als opleiding voeren jullie de plannen en daarmee het VHL-brede beleid uit, onder leiding van de Opleidingsdirecteur

PDCA-cycli

CHECK opleiding In deze fase checkt de opleiding of: de geplande resultaten zijn gerealiseerd het onderwijs het gewenste kwaliteitsniveau heeft Hoe doen jullie dat?

Elke opleiding heeft evaluatie-instrumenten: CHECK opleiding (2) Elke opleiding heeft evaluatie-instrumenten: Onderwijseenheid-evaluaties Programma-evaluatie Commissies Jaarplan status update Externe evaluaties Accreditatie NSE HBO-monitor

PDCA-cycli

Op basis van de metingen stel je verbeterplannen op ACT opleiding Op basis van de metingen stel je verbeterplannen op Deze verbeteracties verwerk je in je (nieuwe) plannen Voorbeeld module-evaluatie

PDCA-cycli

CHECK VHL-breed Het CvB is ook op de hoogte van de prestaties van de opleidingen via: De managementgesprekken Het Q-sheet De jaarverslagen examencommissies Het Q-team

Het CvB gebruikt de resultaten om: CHECK VHL-breed Het CvB gebruikt de resultaten om: VHL-brede verbeteracties in gang te zetten Om plannen te evalueren en indien nodig aan te passen

4. Hoe nu verder Proef-instellingsaudit uitgevoerd in 2012 23 deelprojecten om verbeterpunten te realiseren OD’s, stafhoofden en CvB-leden zijn projecteigenaren Elk deelproject heeft een uitvoerder

Verbeteracties PDCA fase Verbeteracties Plan Do Check Act Instellingsplan Bekendheid + implementatie kwaliteitsdoelen en beleid Consistente terminologie Do Aantonen dat we beleid en kwaliteitsdoelen uitvoeren Check Nieuwe taken examencommissie aanscherpen Rol Q-team aanscherpen Aantoonbare integrale kwaliteitszorg Normstellingen Kwaliteitscultuur Act Taken en verantwoordelijkheden (pettenprobleem) Overkoepelend Kritische reflectie aanpassen Prestatieafspraken

Iedereen speelt een rol

VHL-medewerkers als een team

Een mooi resultaat