AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE Bevindingen en verbeterpunten vertaald naar ontwikkelagenda en jaarplan
Eindoordeel Kwaliteit van onderwijs op Het Brederocollege is door het audit team beoordeeld als voldoende op basis van de beslisregels van de Inspectie van het Onderwijs
Context Afgelopen schooljaar heeft Brederocollege te maken gehad met: Grote groei leerlingen Verhoging van klassendeler Inkrimping personeelsbestand Hoog ziekteverzuim Verbouwing Verhuizing Diverse veranderingen in aansturing.
Samenvattend Beleid is over het algemeen goed op orde. Aandachtspunten zijn: Het ontbreekt aan een professionele schoolcultuur; met name: niet naleven van het beleid. Leerstofaanbod voor de kernvakken is onvoldoende
Verbeterpunten Professionele schoolcultuur: Naleven beleid: Opstellen borgingsagenda waarmee controle activiteiten worden uitgevoerd teneinde kwaliteitszorg te borgen Leerstofaanbod: per ommegaande nieuwe methodes aanschaffen in ieder geval voor de kernvakken.
Borgingsagenda aan de hand van de kwaliteitskaarten worden de verbeteractiviteiten opgesteld. Deze worden beschreven en geborgd in de ontwikkelagenda en jaarplan 2014-2015. In het schooljaar 2014-2015 wordt het schoolplan opgesteld waarin de vierjaarlijkse ontwikkelagenda verder wordt uitgewerkt voor 2015-2019
Indicator 2 Leerling zorg 2.1. Vaststellen ontwikkelingsperspectief 2.3. Analyse van de leeropbrengsten 2.7. Interne afstemming 2.8. Externe afstemming
activiteiten 2.1: KD binnen 6 weken 2.3: -3x groepsbespreking -stellen ambitieuze doelen & gedegen analyses -OGW en DDDD -evaluaties & evt. bijstellen data
Indicator 3 Leerstofaanbod 3.1. Cognitief 3.2. Leergebied overstijgend
activiteiten 3.1: -nieuwe methodes kernvakken aanschaffen en implementeren -nieuwe methodes Economie onderbouw en Duits aanschaffen en implementeren -leerstofjaarplanning per vakgebied en urentabel opstellen en evalueren 3.2: - Bestaande “Leefstijl” inzet aanpassen om leerlingen te begeleiden naar zelfreflectie
Indicator 5 Schoolklimaat 5.2. Veilige leer en werksituatie
activiteiten 5.2: - pestprotocol borgen in de school - leerling raad actieve rol geven, betrokkenheid van leerlingen stimuleren bij activiteiten -Mindequipment trainingen gehele personeel -aansturing vanuit CvB: groepsobservaties- groepsbesprekingen, inwerkprotocol nieuwe medewerkers, maatjeswerk/CC -structurele intervisiemomenten
Indicator 8 Kwaliteitszorg 8.7. Borging onderwijsleerproces
activiteiten 8.7: - klassenobservaties borgen; focus op kwaliteit van het onderwijsleerproces -screenen van alle KK en teamleden medeverantwoordelijk maken - keuze maken welke KK op jaarbasis worden gescreend: inplannen in meerjarencyclus(vierjaarlijkse ontwikkelagenda)
Indicator 9 Voorwaarden voor kwaliteitszorg 9.3. Professionele schoolcultuur
activiteiten 9.3: - focus op borgingsgebieden, naleven methodelijn leefstijl, klassenmanagement, onderwijstijd, registratieverzuim, DOT-COM, CvB cyclus -Studiedagen, focus op professionele leeromgeving -vaste intervisiemomenten, 6x pj per functiegroep, O gesprekken -borgingsagenda opstellen -deskundigheidsbevordering OGW
Positionering SWV Passend Onderwijs Activiteiten: -beleidsstuk pilot MHC/BS opgesteld en evaluatiemomenten ingepland -Het S.O.P. is beleidsrijker aangevuld -doelgroepen beleid: Profilering hoge kant VMBO en HAVO -samenwerking met vakdocenten HAVO