retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
T RENDS H ERKANSING CA10 Charlotte Krijgsman, Coen Beekhuizen, Maurice Wierningen, Maartje v.d. Berg, Robin Hoyer.
commerciële presentatie
Presentatie effectstudie komst Aldi
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Marketing presentatie
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
commerciële presentatie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Wie zijn wij? Pfleiderer-glass-works bvba werd opgericht in 2010 door Serge en Nancy Pfleiderer. Familiebedrijf met als ‘drijf’veer – kwaliteit, service.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Hoofdstuk 2.
Ken je kracht…Deel je kracht…
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 2-4.
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 1 Ken de (detail)handel
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Mannenuitleg.
prijs- en servicemarkt
Periode 1 Ken de (detail)handel
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
Typen verzorgingsstaten
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Distributie kengetallen
Assortiment dat wat er te koop is.
expertles handelskanalen en inkoop-/verkoopprijs
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Van grafiek naar formule
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Economie en ondernemen
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Ontvangt en verwerkt goederen
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Verkoopt en handelt verkoop af
Supermarkt De supermarktbranche.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

retailmarketing paragraaf 2.6 winkelformule ken de formule

winkelformule winkelconcept De manier waarop de winkel de artikelen verkoopt, is de winkelformule. In een winkel kan de doelgroep kiezen uit een aanbod van artikelen. De manier waarop dit gebeurt, moet de doelgroep wel aanspreken. De manier waarop de winkel de artikelen verkoopt is de winkelformule. De winkelformule wordt ook wel het winkelconcept genoemd.

ontstaat uit de combinatie van: consumentenbehoeften assortimentstype een winkelformule ontstaat uit de combinatie van: consumentenbehoeften assortimentstype doelgroep marktpositie winkelformule   Een winkelformule ontstaat uit een combinatie van keuzes die de winkelier maakt. consumentenbehoeften De behoeften van de consument zijn het uitgangspunt van de winkelformule. Vanuit de marketinggedachte geredeneerd, begin je met de behoeften die je wilt bevredigen met je winkel. Meestal is het zo dat je de branche al gekozen hebt. Daarna kom je automatisch uit bij de consumentenbehoeften die je wilt bevredigen. De stap naar het assortiment is dan snel gezet. type assortiment Vanuit de consumentenbehoeften kies je voor een bepaald type assortiment. Met andere woorden: welke artikelen moet ik inkopen om mijn doelgroep zo goed mogelijk in hun behoeften te bevredigen? Bij de keuze van je assortiment houd je steeds rekening met je doelgroep. doelgroep Bij de bepaling van je assortiment heb je eigenlijk ook je doelgroep al bepaald. De merken, de keuzemogelijkheden en de prijsklassen worden afgestemd op de doelgroep. Door deze gemaakte keuzes is de plaats die je inneemt ten opzichte van je concurrenten al bepaald (= marktpositie). marktpositie De marktpositie die je inneemt is het resultaat van de eerder gemaakte keuzes. Neem je een plaats in aan de bovenkant van de markt, dan ga je werken met veel toegevoegde waarde. Deze toegevoegde waarde blijkt onder andere uit de deskundigheid van het personeel, de winkelsfeer en het serviceniveau. Wordt het de onderkant van de markt, dan zal dit automatisch weinig toegevoegde waarde inhouden. De toegevoegde waarde zal tot uitdrukking komen in de manier waarop je de retailingmix invult.

marktpositie bovenkant van de markt onderkant van de markt winkelformule marktpositie bovenkant van de markt veel toegevoegde waarde onderkant van de markt weinig toegevoegde waarde Neem je een plaats in aan de bovenkant van de markt, dan ga je werken met veel toegevoegde waarde. Deze toegevoegde waarde blijkt onder andere uit de deskundigheid van het personeel, de winkelsfeer en het serviceniveau. Wordt het de onderkant van de markt, dan zal dit automatisch weinig toegevoegde waarde inhouden. De toegevoegde waarde zal tot uitdrukking komen in de manier waarop je de retailingmix invult.

voorbeeld marktpositie type assortiment doelgroep consumentenbehoefte winkelformule voorbeeld Josine Castelijn wil een parfumeriespeciaalzaak beginnen. De parfumeriebranche is dus voor haar het uitgangspunt. Zij wil met een smal en diep assortiment hoogwaardige merkartikelen de zelfbewuste, koopkrachtige vrouw voorzien in haar behoefte aan lichaamsverzorging. marktpositie type assortiment De consumentenbehoeften en het type assortiment zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Een winkelorganisatie die de behoefte aan lichaamsverzorging wil bevredigen, zal kiezen voor een assortiment dat in deze behoefte kan voorzien. De consumentenbehoeften en de branche liggen dan ook in elkaars verlengde. Meestal is het zo dat een startende winkelorganisatie de branche reeds gekozen heeft en daarna automatisch uitkomt bij de consumentenbehoeften die zij wil bevredigen. De winkel wordt, naar alle waarschijnlijkheid, gevestigd op een goede plaats in een druk bezocht winkelgebied. doelgroep consumentenbehoefte

voorbeeld toegevoegde waarde deskundige manier klantbenadering winkelformule voorbeeld Josine Castelijn wil een parfumeriespeciaalzaak beginnen. De parfumeriebranche is dus voor haar het uitgangspunt. Zij wil met een smal en diep assortiment hoogwaardige merkartikelen de zelfbewuste, koopkrachtige vrouw voorzien in haar behoefte aan lichaamsverzorging. toegevoegde waarde deskundige manier klantbenadering sfeervolle presentatie assortiment hoge serviceniveau van de winkel dure merken Uit het voorbeeld volgt min of meer automatisch de marktpositie die deze parfumeriespeciaalzaak gaat innemen. Deze winkel zal zich aan de bovenkant van de markt positioneren. Het wordt een winkelformule met veel toegevoegde waarde. de deskundige manier waarop de klant geholpen wordt, de sfeervolle presentatie van het assortiment, het hoge serviceniveau van de winkel. dure merken

Beschrijf nu de winkelformule van jouw leerbedrijf De belangrijkste kenmerken van de Aldi‑discountformule zijn: doelgroep de principieel prijsbewuste consument uit alle sociale lagen van de Nederlandse bevolking; de categorie mensen met weinig geld en veel tijd; vestigingsplaats nieuwe eenheden in nieuwe bevolkingskernen; nieuwe winkelcentra in grote steden; winkelpanden aan de rand van historisch gegroeide winkelcentra; winkelvloeroppervlakte circa 500 m²; assortimentcirca 550 droge kruidenierswaren, waaronder ruim 40 eigen merken; 25‑30 artikelen in koeling; beperkt assortiment diepvriesartikelen; 10 verschillende soorten brood; beperkt assortiment verse artikelen buiten de koeling, waaronder eieren, aardappelen, sinaasappelen, appels, bananen en seizoenartikelen (komkommers, meloenen, uien); eenmalige partijen non‑food; service er wordt gewerkt met een minimum aantal personeelsleden (kassamedewerker is tevens winkelverzorger), waardoor de aandacht voor de klant minimaal is; commerciële presentatie kille winkelinrichting; massapresentatie in dozen; prijsstelling laagste prijzen in de markt; detaillistenpromotie actieadvertenties, met veel prijsvermeldingen, in de dagbladen. De belangrijkste kenmerken van de Gamma-winkelformule zijn: de eenvoudige doe-het-zelfver, die zo nu en dan een klusje opknapt; de professionele klusser, die weet wat hij wil; bij voorkeur op industrieterreinen; aan de buitenrand van winkelcentra in grote steden; winkelvloeroppervlakte vanaf circa 500 m² tot 1000 m²; assortiment 19 artikelgroepen plus verhuur, waaronder ijzerwaren, wand-/vloertegels, keukens, verlichting, automaterialen, etc.; verhuur van apparaten; op maat zagen tegen kleine vergoeding; thuisbezorgen van bestellingen; binnen 14 dagen terugnemen van ongeopende verpakkingen; klantenservicebalie; massaal ogende winkelinrichting; artikelen in of op stellingen, met schappen van 100/133 cm breed; massadisplays voor aanbiedingen; productinformatieborden; klanten worden door de winkel geleid met behulp van zogenaamde allocatieborden met vermelding van de artikelgroep; concurrerend geprijsd assortiment; iedere twee weken worden 4,7 miljoen Gammakranten bij de klanten thuis bezorgd.