Ingrid Römer juni 2009 Visie: Ontop B.V., multinational in Middelburg Vervaardigd, verkoopt, installeert en distribueert prefab RVS rookgasafvoeren in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Budgettering voor KMO’s: Agenda
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Omvang van de ambachtseconomie
Florecom en Internet bestel systeem
H4: Begrijpen van de markt
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
HOOFDSTUK 12 Media.
De kracht van MySolution
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Grootschalige digitalisering voor Archiefbank Amsterdam Stadsarchief Ellen Fleurbaay presentatie voor PRISSMA, 9 februari 2009.
Het Management Informatie Portaal
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Enterprise Resource Planning (ERP)
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Laag Acquisitiekosten Hoog Hoog Retentiekosten Laag Klanten met hoge Retentiekosten 25% van de klanten €€€€€€€ 15% van de winst Royale klanten 28% van.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Schitterende Organisaties®
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
Aandeelhouders vergadering 20 september Introductie Management Harold ReitsmaCEO Bassam Abdel AlimCFO Ivo Deumens Marketing Manager Mustafa Hawadleh.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Doelen Soorten vormgeving.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Detailhandelsmarketing
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen.
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Meer grip op uw verkoop Crisis=verkopen Afwachten=> actie
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Hoofdkantoor & productie
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Strategische Businesspartner
50.
Internationale handel
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Ingrid Römer juni 2009 Visie: Ontop B.V., multinational in Middelburg Vervaardigd, verkoopt, installeert en distribueert prefab RVS rookgasafvoeren in Europa en daarbuiten. Kleinere speler in een vechtmarkt gekenmerkt door overnames, financiele crisis en dreiging van alternatieve energiebronnen Van markt naar Klant Ontop Duitsland Verkoop (20) Ontop B.V. Nederland Hoofdkantoor & productie 120 mensen Metaloterm Frankrijk Verkoop (6) Metaloterm Ontop Zwitserland Verkoop(2) Ontop Polen Verkoop & productie (60) Segmenten: Industrie, Verwarming, Haarden & Kachels Export ca. 75%, Thuismarkt NL ca. 25% van de omzet Missie: Total Solutions in Flue Systems, voor ieder rookgasafvoer- probleem heeft Ontop een oplossing. CRISIS bij stelling op -5% behoud van marge Directe belevering NL-klanten (180) Levering aan Export-klanten (50) Ontop B.V. Visie - Missie ONTOP BV - Visie, Missie

Ingrid Römer juni 2009 Bedrijfsdoelen Omzet Ontop B.V Doel: continuiteit handhaven, door netto omzetgroei van 5-7% en margeverbetering..% Bedrijfsdoelen: Omzet, weergegeven in geografische markten (zie bijlage 1)  Groei Scandinavie en Baltische staten. Geplande groei: 150%  (van naar Euro netto)  Groei tussen 5%-10% voor Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Engeland en  30% voor Polen.  Voor alle andere landen wordt geen groei of een lichte omzetdaling verwacht –Omzetgroei is gepland op marktontwikkeling, geografisch en nieuwe segementen zoals Industrie en bakkerijen, scheepsbouw Marge  Margeverbetering door verbeteren kostprijs door productiemechanisatie en handhaven huidige verkoopprijsniveau. Economic value added: “return on investment” (formule toevoegen) …%  Bedrijfsdoelen - strategische richting

Ingrid Römer juni 2009 SWOT SWOT Strengths Betrouwbaar imago 3-segment risicospreiding Betrokken personeel Compleet servicepakket, maatwerk/standaard producten Leverbetrouwbaarheid > 95% Gezonde debiteuren gemiddeld 55 DSO Innovatief Weinig vreemd vermogen grote groep trouwe klanten Weaknesses Processen zijn afdelingsgericht, weinig coherentie Te lange doorlooptijd gewijzigde en nieuwe producten Combineren voorraad- en ordergestuurde orders Complex groot klantenbestand Weinig succesvolle productintroducties groen = goed voor de klant, rood = slecht voor de klant Opportunities Scandinavie en Balt. Staten concurrentie staat zwak Segment Industrie en Bakkerij langere termijn gebruik traditionele energiebronnen modulaire prefab rookgasafvoeren zijn nog nieuw Bevordering door regering biobrandstof hout (CO2 neutraal) Verwachte stijging houtstook (goedkoop, crisis) Behoefte aan geluidsdemping (wettelijke voorschriften) Threats Veranderend consumentengedrag internet Fluctuaties koersen (Pond, Zloty) Instabiele grondstofprijzen Schaalvergroting door fusies rga-fabrikanten Opkomst subtituten, kunst rookgasafvoeren, warmtepompen Opkomst alternatieve energiebronnen, zoals wind zonne-energie (geen schoorsteen nodig) en zonne-energie (geen schoorsteen nodig) Verdwijnen en vermindering gebruik fossiele brandstoffen Economische crisisEconomische crisis

Ingrid Römer juni 2009 Waarom CRM? Urgentie en knelpunten, doelstellingen Verbetering winstgevendheid en omzetgroei noodzakelijk. Urgentie CRM gerichte aanpak  Heftige concurrentie noodt tot onderscheid door meer aandacht voor klantenservice en klantrelatie.  Klanten worden veeleisender en hebben contacten met diverse afdelingen. Hierdoor is er een betere afstemming nodig tussen de afdelingen en bedrijfsprocessen.  Crisis noopt tot klantbehoud Knelpunten (zie ook SWOT)  Doelstellingen zijn in markten aangeduid, niet in klanten.  Geen inzicht in klantwaarde  Kllanten krijgen dezelfde aandacht, ook in verschillende ontwikkelingsfasen  Productintroducties leveren weinig tot niets op  Mailingen, informatieverstrekking is éénrichting, geen response (meting)  Processen zijn afdelingsgericht, er wordt soms langs elkaar heen gewerkt.  Ontbreken van eenduidig klantoverzicht, doordat niet alle gegevens consequent in de CRM database worden verwerkt :

Ingrid Römer juni 2009 Processen CRM Klantontwikkelstadia p20 tab 2 Sheet 29 en van operationele naar strategische crm, dat is de stand van zaken bij ontop Gebruik p 13 sheet 13, de klantervaringsketen en beschrijf de problematiek van Ontop, nadruk op primaire processen. En voeg SSS toe, dat is het streven

Ingrid Römer juni 2009 Klantanalyse 1 Omzet (in Euro) Retentie 2008 Retentie Bestaande klanten % % Let op 2007! Correctie 10% 10% prijsstijging % Aantal Retentie 2008 Retentie Bestaande klanten % 23483% Omzet (in Euro)Aantal 2007 totale omzet / nieuweklanten % 40/28486 totale omzet / bestaande klanten / % 244/284

Ingrid Römer juni 2009 Klantanalyse 2 Omzet (in Euro) Retentie 2008 Retentie Bestaande klanten % % Let op 2007! Correctie 10% 10% prijsstijging % Aantal Retentie 2008 Retentie Bestaande klanten % 23483% Omzet (in Euro)Aantal 2007 totale omzet / nieuweklanten % 40/28486 totale omzet / bestaande klanten / % 244/284

Ingrid Römer juni 2009 CRM doelstellingen en klantdoelen Waardesegmentatie wil wurtz boekje Potentiele wegloper partner Passant profiteur Zie p 14 sheet 27 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant

Ingrid Römer juni 2009 Ontop van markt naar klant