Waardecreatie met een Duurzame Zuivelketen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
Tauw en het “nieuwe werken”
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Naar een duurzame zuivelketen
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Duurzaam bouwen Ellen Logtens BWT bijeenkomst 27 maart 2012
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Hoe vertel ik het mijn kinderen?
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Werken aan het beroep van morgen
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Mensen willen prettig wonen, werken en ondernemen. Duurzaamheid schept hiervoor uitgelezen kansen. Overheden, onder- nemers en organisa- ties maken hier.
19 nov 2007 Patiëntenvereniging aan het woord Frank van de Peppel Bestuurslid.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Verduurzaming Voedselketen Wat eet de wereldbevolking in 2050? Centraal Bureau Levensmiddelenhandel Marlijn Somhorst Consument en Kwaliteit Duurzaamheid.
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Introductie OHSAS
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Strategie en positionering
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Visie op Duurzaamheid  .
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Globplex Regio Vlaanderen Campagnes Societale Transitie Societale Proactievering Senioren Alle info, dossier en werkmateriaal op:
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
 Buren  Nieuw product  Bouw  Varkenshouders  Afnemers Waar staan we nu ?
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Enschede-Noord Geef talent een kans! Jongeren uit onze doelgroep bezoeken 7 bedrijven Enschede, 11 mei 2016.
Lob.
The Lean Start-Up H9 + H10 MO301E.
Toekomst aandeelhouderschap Eneco Groep
Marktanalyse.
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Leereenheid 2 Kruisingen Dierwelzijn: ethische overwegingen fokkerij
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
Welkom! 5 April 2018.
Werken met plezier en goed presteren
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Waardecreatie met een Duurzame Zuivelketen Kwaliteit 2020 Waardecreatie met een Duurzame Zuivelketen

Groei en waardecreatie Strategie route2020: Groei en waardecreatie Aspiratie De meest aantrekkelijke zuivel-onderneming voor leden-melkveehouders Mensen wereldwijd voorzien van essentiële voedingsstoffen uit natuurlijke zuivel Groei categorieën Zuiveldranken Kindervoeding (B2B, B2C) Merkkaas Sterke posities & geografische groei Foodservice in Europa Basisproducten Inspelen op behoeften Dagelijkse voeding Gezondheid & welzijn Functionaliteit Groei & ontwikkeling Vaardigheden Talent-management Melkvalorisatie Innovatie Business model & kostenfocus Fundament Ketenvoordelen Duurzame melkveehouderij & onderneming Al ‘t goede van zuivel Onze manier van werken & veiligheid

Duurzaamheid ? Kwaliteit √ Volume √ Nieuwe fase voor voedselproducenten Duurzaamheid ? Kwaliteit √ Veilig stellen van toekomst 2010-2020 Geborgde kwaliteit 1990-2010 Volume √ Geef hier aan dat we dit allemaal herkennen en dat we uiteindelijk met elke fase ons voordeel hebben gedaan: Tot en met jaren ’80: groei productie bij betrekkelijk goede prijzen Jaren ’90 en begin deze eeuw: veel gedaan aan kwaliteitsborging in fabrieken en op melkveebedrijven. Daardoor (verborgen) kosten verminderd. En vandaag de dag helpt onze kwaliteitsborging in de keten (Foqus) bijvoorbeeld bij onze afzet in China, omdat maar weinig andere bedrijven dit ook kunnen aanbieden! Nu een nieuwe fase, die wellicht bedreigend overkomt, maar ook kansen kan bieden. Voor lagere kosten of meer afzet. In deze nieuwe fase gaat het erom dat we zo omgaan met water, aarde, energie, lucht en dieren, dat er ook over 40 of 50 jaar nog melk geproduceerd en geconsumeerd kan worden. Vergelijk dit bijvoorbeeld met auto-industrie Duurzaamheid voor de keten betekent bij ons: Energie en klimaat Goed zorgen voor de gezonde koe (inclusief weidegang) Natuur en landschap (bio diversiteit) Voedselzekerheid 1950-1980 3

Kwaliteit is continue verbetering ?? duurzaamheid Kwaliteit van het proces Kwaliteitsniveau van de Europese melk Kwaliteit van de melk Samenstelling melk < 35 jr - 25 jr - 15 jr heden toekomst

Onze klanten willen bouwen op duurzame producten

Samen met onze klanten: verduurzamen zuivelproducten

Onderwerpen en onze doelen Doel: uitleg. Kort Geef aan dat we duurzaamheid integraal bezien en dat we resultaat willen boeken. Resultaat voor u als melkveehouder, maar ook resultaat dat relevant is in de afzet en in de maatschappij. We hebben daarbij prioriteiten gedefinieerd. Wat het hoogst op het lijstje staat, daar moeten we de komende jaren het zwaarst op inzetten. De doelen die u hier ziet, zijn de doelen voor 2020. En dus is de vraag: hoe gaan we nu op weg naar die doelen van 2020? Mix van vrijblijvende stimulansen en niet vrijblijvende instrumenten/maatregelen 8

Doel diergezondheid en welzijn vanuit FC Diergezondheid en –welzijn van de koeien is geaccepteerd door maatschappij, markt en veehouder

Resultaat Langere levensduur (levensproductie) Lage afvoer en sterftepercentage Natuurlijke niveaus dierziektes (beheersen van dierziektes) Acceptabel antibioticagebruik Acceptabel welzijn