ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Mheenpark ………….. Hoe verder? Komend jaar De jaren daarna
m.socrative.com Room number: Join Room
Van belang …………………. Vanuit de overheid…. Nieuwe managementstructuur Profilering Gedachtegoed “De nieuwe school”
In ieder geval ……..
Filmpje 3M-excursie
Inspiratie-presentatie 30 – 45 min waarbij vooral veel praktische voorbeelden van ICT-gebruik in de klas getoond worden. O.a.: - Khanacademy - Mentimeter en Socrative - Mathtrain.tv - maken van screencasts - Lore.com (zelf digitaal lesmateriaal maken) - Skype education - digitaal voorkennis checken - Gamification
? Profilering
“De nieuwe school” Hoe is het begonnen? Nu: Projectgroep met opdracht schrijf eigentijds schoolconcept dat bruikbaar kan zijn voor bestaande scholen en/of toepasbaar is in een nieuwe school – voor VOG – 4 fasen Onderzoek, ontwerp, inrichting en uitvoering
Onderzoeksfase Waarom een nieuw concept? Onderwijskundige grondslagen Visie op onderwijs
Waarom? Twijfels over huidige resultaten Een veranderende samenleving vraagt ander onderwijs industriële tijdperk informatietijdperk (21st century skills) standaardisatie gepersonaliseerd onderwijs alle veranderingen tot nu hebben niet geleid tot andere manier van lesgeven
Eigentijds onderwijs Actieve leerlingen keuzes, zelf a.d. slag, op maat, zelfsturing en verantwoordelijkheid Realistische opdrachten Grote rol ICT Leren gericht op ontwikkeling i.p.v afrekenen Leren leren Samenwerkend leren Goede monitoring
De spagaat Nu straks (?) – Organisatie – Docenten – Management
Mee bezig (1) Evaluaties D-uren, 4MH, laptops Grote taken helder en smart (en verdeeld) Internationalisering: Club Europe 3 x duurzaam vacature: 2 ICT-coördinatoren
Mee bezig (2) Plan voor aansluiting op VVTO-E Positie VWO+ en gymnasium Nadenken over “Ondernemende stroom” Nieuwe OOP-organisatie
OOP: Uitgangspunten Minder versnippering Kwaliteitsslag Taken weg bij OP Ruimte creëren voor nieuwe taken
OOP: Meest opvallend Leerling-infopunt Telefoniste/receptioniste Activiteitencoördinator
Nog doen in 12/13 Kwaliteitsslag PTA onderbouw Kwaliteitsslag studieplanners (beide afhankelijk van nieuwe ELO) Kwaliteitsbeleid – Kwaliteitsmatrixen – Nwe opzet jaarplan – Inspectie-indicatoren (afhankelijk van traject SL) Scholingsplan
Onderwijs (1) Vakwerkplan Scholing (gedifferentieerd) via de bouwstenen Hoe ?? Verdieping via Academie OBIT ?? Didactisch coachen ?? Differentiatie Kennis Activerend Opbrengstgericht ICT Plezier Vertrouwen Betekenisvol Structuur Wederzijds lesbezoek Intervisie
Onderwijs (2) Proeftuin onderwijsvernieuwing in 2H
Einde