tegen CO2-opslag Barendrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Transport en Infrastructuur
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame aandrijving en hybride
Jaar van transport en veiligheid
Meester Frederic presents
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Risico’s en gevaren van techniek
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Subsidies? Ligt het geld op straat?. Doelstellingen vandaag U nieuwsgierig maken naar subsidies U bewust maken van de vele mogelijkheden van subsidies.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Gemaakt door Noah en Siddhart
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
De grote POWER quiz.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Pleidooi voor een Thorium reactor in oude Limburgse kolenmijnen
Communicatie: Presenteren
Mijn Huis van de Toekomst
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Spreekbeurt Jeroen Briefjes Groep 6M, De Rietvink
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv klimaatbeleid VN-klimaatconferenties ongeveer elke 2 jaar Kyoto-verdrag: rond 2010 moet CO2-uitstoot.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
C. The answer is blowing in the wind
Biomassa toepassen op het milieu
Vooraf: van - naar.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Duurzaamheid en alternatieve brandstoffen
Duurzame energie.
H 2 Bronnen van energie.
De Menselijke Maat De aarde over jaar
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
De juiste oplossing voor een schoon milieu.  Energie opwekken uit  Zonlicht  Waterkracht  Wind  Biomassa.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Over de noodzaak van innovatie achteruit in het waterdomein Ira Helsloot Hoogleraar crisisbeheersing en fysieke veiligheid.
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Thema 2 Werk en Energie.
Smart Energy.
Verhoogde CO2 uitstoot is niet alleen slecht voor de opwarming van de aarde, maar ook schadelijk voor mens en milieu.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Duurzaam Witte Dorp.
De energietransitie Een aantal gedachten.
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

tegen CO2-opslag Barendrecht NEE tegen CO2-opslag Barendrecht

Probleem CO2 afvaldump B a r e n d r e c h t 4 5 . 0 0 0 i n w o n e r s CO2 afvaldump

Duurzaamheid – noodzaak Verminderen CO2 noodzakelijk voor klimaat. Moet via minder gebruik fossiele brandstof. Afvang en opslag van CO2-afval vergt veel energie, (25% méér brandstof ) en is dus niet duurzaam. Mogelijkheid CO2-opslag stimuleert energieopwekking uit fossiele brandstof. Stimuleringsgelden kunnen niet meer dienen voor duurzame energieprojecten. Geen groot geaccepteerd energieplan rond dit project

Duurzaamheid – niet duurzaam CCS (Afvang en opslag CO2 afval) is niet duurzaam. uitstoot Traditionele energie opwekking opslag CO2 uitstoot vermeden CO2 opgevangen Nieuw: met CCS extra CO2

Duurzaamheid – andere motieven CO2 opslag is symptoombestrijding. CO2 opslag versnelt uitputting fossiele brandstoffen. Shell stelt economische belangen boven veiligheid van de bevolking. Nigerdelta – Rijndelta License to operate – ontwikkeld na Brent Spar – lijkt verlaten Verspilling extra 25% brandstof is extra omzet voor Shell.

Veiligheid – TNO-rapport locatiekeuze Volgens de AMESCO criteria valt Barendrecht af !!! Barendrecht wordt alsnog de eindselectie ingefrommeld. POOR

Veiligheid - incidenten Kameroen: CO2 blow-out Nyosmeer 1986 1700 doden door verstikking Alle dieren dood in een straal van 25 km Duitsland: CO2-ongeluk Mönchen-Gladbach 2008 Net geen doden Brandweer en ambulances konden rampgebied niet bereiken. Motoren sloegen af door CO2-concentratie. Hulpverleners vielen flauw.

Veiligheid - deskundigheid Deskundigen spreken elkaar tegen. Deskundig op deelaspecten Niet voor de samenhangen en voor het geheel Bij nieuwe technologie zijn er nog onbekende risico’s. Die zijn per definitie onberekenbaar. De Titanic was ook onzinkbaar volgens de ‘experts’!

Veiligheid - Barendrecht stapeleffect Gevaarlijke stoffen Havenspoorlijn / Betuwelijn Gevaarlijke stoffen via kruising Havenspoorlijn / Betuwelijn, gecombineerd met druk personenspoor en HogeSnelheidsLijn Gevaarlijke stoffen A15 / A16 (van en naar haven Rotterdam) CO2 en bovenwettelijke uitstoot van fijnstof A15 /A16 / A29 Gevaarlijke stoffen scheepvaart Oude Maas (van en naar haven Rotterdam en Moerdijk) Gevaarlijke stoffen leidingstraten zuid en west van Barendrecht (van en naar haven Rotterdam) NIEUW Ondergrondse CO2-afvaldump

Beleving – angst voor gevolgen Afval kan nooit meer weg. Ziekte. Psychosomatische klachten. Zorgen. Volgende generaties erven probleem. Beleving veiligheid in eigen huis het belangrijkst.

Beleving – communicatie Inspraak moet via de gemeente Eenzijdige voorlichting. Gevaren gebagatelliseerd CO2 als “slechts” inert gas betiteld Zorgen Barendrechters niet serieus genomen. Opportunisme bij het gebruik van de termen demonstratie of experiment

Beleving - Shell De vervuiler krijgt geld. De gemeenschap krijgt het afval. Subsidie leidt tot extra verbruik fossiele brandstof. Innovatie wind- en zonne-energie is stopgezet. Shell slechts 10 jaar verantwoordelijk voor gevolgen. Samenleving betaalt daarna de schade: o.a. huis, ziekte en overlijden. Draagvlak was voor Shell eerst een voorwaarde. Draagvlak lijkt voor Shell nu van geen waarde.