tegen CO2-opslag Barendrecht NEE tegen CO2-opslag Barendrecht
Probleem CO2 afvaldump B a r e n d r e c h t 4 5 . 0 0 0 i n w o n e r s CO2 afvaldump
Duurzaamheid – noodzaak Verminderen CO2 noodzakelijk voor klimaat. Moet via minder gebruik fossiele brandstof. Afvang en opslag van CO2-afval vergt veel energie, (25% méér brandstof ) en is dus niet duurzaam. Mogelijkheid CO2-opslag stimuleert energieopwekking uit fossiele brandstof. Stimuleringsgelden kunnen niet meer dienen voor duurzame energieprojecten. Geen groot geaccepteerd energieplan rond dit project
Duurzaamheid – niet duurzaam CCS (Afvang en opslag CO2 afval) is niet duurzaam. uitstoot Traditionele energie opwekking opslag CO2 uitstoot vermeden CO2 opgevangen Nieuw: met CCS extra CO2
Duurzaamheid – andere motieven CO2 opslag is symptoombestrijding. CO2 opslag versnelt uitputting fossiele brandstoffen. Shell stelt economische belangen boven veiligheid van de bevolking. Nigerdelta – Rijndelta License to operate – ontwikkeld na Brent Spar – lijkt verlaten Verspilling extra 25% brandstof is extra omzet voor Shell.
Veiligheid – TNO-rapport locatiekeuze Volgens de AMESCO criteria valt Barendrecht af !!! Barendrecht wordt alsnog de eindselectie ingefrommeld. POOR
Veiligheid - incidenten Kameroen: CO2 blow-out Nyosmeer 1986 1700 doden door verstikking Alle dieren dood in een straal van 25 km Duitsland: CO2-ongeluk Mönchen-Gladbach 2008 Net geen doden Brandweer en ambulances konden rampgebied niet bereiken. Motoren sloegen af door CO2-concentratie. Hulpverleners vielen flauw.
Veiligheid - deskundigheid Deskundigen spreken elkaar tegen. Deskundig op deelaspecten Niet voor de samenhangen en voor het geheel Bij nieuwe technologie zijn er nog onbekende risico’s. Die zijn per definitie onberekenbaar. De Titanic was ook onzinkbaar volgens de ‘experts’!
Veiligheid - Barendrecht stapeleffect Gevaarlijke stoffen Havenspoorlijn / Betuwelijn Gevaarlijke stoffen via kruising Havenspoorlijn / Betuwelijn, gecombineerd met druk personenspoor en HogeSnelheidsLijn Gevaarlijke stoffen A15 / A16 (van en naar haven Rotterdam) CO2 en bovenwettelijke uitstoot van fijnstof A15 /A16 / A29 Gevaarlijke stoffen scheepvaart Oude Maas (van en naar haven Rotterdam en Moerdijk) Gevaarlijke stoffen leidingstraten zuid en west van Barendrecht (van en naar haven Rotterdam) NIEUW Ondergrondse CO2-afvaldump
Beleving – angst voor gevolgen Afval kan nooit meer weg. Ziekte. Psychosomatische klachten. Zorgen. Volgende generaties erven probleem. Beleving veiligheid in eigen huis het belangrijkst.
Beleving – communicatie Inspraak moet via de gemeente Eenzijdige voorlichting. Gevaren gebagatelliseerd CO2 als “slechts” inert gas betiteld Zorgen Barendrechters niet serieus genomen. Opportunisme bij het gebruik van de termen demonstratie of experiment
Beleving - Shell De vervuiler krijgt geld. De gemeenschap krijgt het afval. Subsidie leidt tot extra verbruik fossiele brandstof. Innovatie wind- en zonne-energie is stopgezet. Shell slechts 10 jaar verantwoordelijk voor gevolgen. Samenleving betaalt daarna de schade: o.a. huis, ziekte en overlijden. Draagvlak was voor Shell eerst een voorwaarde. Draagvlak lijkt voor Shell nu van geen waarde.