Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Advertisements

Algemene introductie modules en pro/lwoo
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Het ontwikkelingsperspectief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Het ontwikkelingsperspectief
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Het cito-leerlingvolgsysteem
PO-VO conferentie 4 december 2013
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Informatieavond VO 13 september 2010.
Nieuwe normen Cito.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Ontwikkelingsperspectief
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Kwaliteitsbeleid.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
De weg van de leerling met specifieke
Procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs Groep 8 op weg naar vervolgonderwijsl
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
Informatie nieuwe Cito-normering.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Inspectiebezoek.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Van rapport naar portfolio
Voorlichtingsbijeenkomst uitstroom 23 januari 2018
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Specialistische lesplaatsen
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Transcript van de presentatie:

Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010

Toezicht door Inspectie Risicoanalyse 1. OPBRENGSTEN 2. SIGNALEN 3. NALEVING WETTELIJKE VOORSCHRIFTEN

Waarderingskader IvhO kwaliteitsaspect: opbrengsten 1. leerlingen in het PrO ontwikkelen zich volgens een individuele leerroute. 2. leerlingen behalen het opleidingsniveau dat mag worden verwacht 3. leerlingen van het PrO functioneren naar verwachting in het werkveld of de vervolgopleiding.

Opbrengsten? Hoe komt de leerling de school in en met welke bagage gaat hij uiteindelijk de samenleving in? Proceselementen: - intake - naar een IOP met daaraan gekoppeld evt. een handelingsplan voor de leerling met speciale zorgbehoeften, - portfolio wordt gaandeweg gevuld - uitstroomprofiel - uitstroom: waar gaat de leerling aansluitend op het PrO naar toe en – zo mogelijk – hoe handhaaft hij zich?

Intake - De leerling komt binnen op basis van een indicatiestelling. - Onderwijskundig rapport bevat testgegevens, evt. gegevens van een leerlingvolgsysteem e.d. - met de leerling en zijn ouders wordt op basis hiervan een voorlopig beeld geschetst van de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling. - IQ, dle’s voor technisch en begrijpend lezen, spelling en inzichtelijk rekenen geven richting voor mogelijkheden leerling Zo ontstaat een eerste versie van een IOP van de leerling.

Individueel Ontwikkelings Plan IOP = EEN OP DE LEERLING TOEGESNEDEN / PASSEND ARRANGEMENT

Individueel Ontwikkelings Plan - Het IOP omvat voldoende concrete doelen (een ontwikkelingsperspectief) en daarbij passende acties.(smart geformuleerd) - Uit de doelen spreekt voldoende ambitie ten opzichte van de bevindingen uit de intake. - De doelen worden regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. - Het IOP bevat handvatten voor acties. - Het IOP is altijd dynamisch. - Op grond van resultaten en evaluaties worden doelen, ontwikkelingsperspectief en acties bijgesteld.

IOP = Passend arrangement -planmatig en doelgericht -op de leerling gericht -op de arbeidsmarkt en/of vervolgonderwijs gericht -“kwalificatiegericht”

Portfolio In het portfolio komen de opbrengsten van het voor de individuele leerling best passende onderwijsarrangement (IOP) De leerling brengt deze in beeld in de vorm van: -Bewijzen/Prestaties bijv. het bereiden van een gezonde maaltijd voor 4 pers. -Certificaten (extern bewijs) bijv. een deel van een beroepsopleiding las-certificaat en/of -Kwalificaties (i.s.m bijv. ROC/AOC)

Uitstroomprofiel -Op basis van het IOP vinden er beoordelingen plaats. - assessments - observaties - door de school opgestelde toetsen - testgegevens en evt. landelijk genormeerde toetsen (voor zover van toepassing voor de leerlingen van het praktijkonderwijs.) - De gegevens uit deze beoordelingen en het overleg met de ouders en de leerling leiden tot een bijgesteld IOP met een uitstroomprofiel. Dit is een streefprofiel. Hierbij gaat het o.m. om de mogelijke beroepsfuncties waarvoor de leerling verder wordt opgeleid. Het kan ook gaan om een verdere opleiding of een ander perspectief. Bij deze doelen horen weer bijpassende acties.

Vervolgloopbaan Praktijkonderwijs verstrekt in principe geen diploma dus de “bestendigheid” moet op een andere manier blijken. Dit wordt geoperationaliseerd in de “bestendigheid” van de plaatsing één jaar na de opleiding. Bij de leerlingen die tussen één en twee jaar geleden zijn uitgestroomd wordt nagegaan in hoeverre het vervolgtraject naar verwachting verloopt. Over deze leerlingen wordt nagevraagd in hoeverre ze nog in het traject zitten dan wel dat er een verandering heeft plaatsgevonden.