ESF 2014 - OCMW Brussel Activerende voortrajecten MOVE UP! I, II, III en IV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Onze kernwaarden.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Armoede & Verenigingen waar Armen het Woord Nemen in Brussel
1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek.
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Begin en eindig een presentatie bij voorkeur steeds met een pagina waarop alle partners staan. ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Welkom 1.
ESF voortraject anderstaligen
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
"Beter samen leven: 10 jaar recht op maatschappelijke integratie, 10 jaar POD MI" – 13 december 2012 Atelier nr. 7 gewijd aan het "Recht op werk".
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Samenwerken in burgerschap
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
ACTIVEREND VOORTRAJECT "IMPULSION" Meerjarenproject OCMW van Bertrix Programmatorische Federale Overheidsdienst MaatschappelijkeIntegratie, met de steun.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Spreker: Serge FERDIN, OCMW van Charleroi 5 juli 2012 Inschakeling via de alternerende opleiding.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Zorg nieuwe stijl.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Cursus vrijwilligers werven
Elektronische kennisgeving van geboorte
OCMW Ath Sociale activering.
Espace Ressources OCMW van Sint-Gillis
Voorstelling van twee projecten:
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Collectieve sessie Financieel plaatje.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ESF OCMW Brussel Activerende voortrajecten MOVE UP! I, II, III en IV

Uitgangspunt Geïsoleerd publiek Multicultureel publiek Publiek zonder (recente) beroepservaring: onderscholing of overscholing, niet op de hoogte zijn van de socio-economische structuren van het land en van het gewest Ontbreken van een brug om aan te sluiten bij een traject van socioprofessionele inschakeling

Opbouw van de projecten Doelpubliek voor de opbouw van de projecten o Personen van vreemde nationaliteit of afkomst o Pariteit mannen vrouwen gewenst o Jongeren van minder dan 25 jaar en personen van ouder dan 45 jaar o Eenoudergezinnen Doel Ervoor zorgen dat de deelnemers via de collectieve activiteiten de nodige basisinformatie verwerven om een grotere autonomie te bereiken in het dagelijkse leven, met als doel de emancipatie. Er, via individuele begeleiding, voor zorgen dat zij werken rond een project inzake sociale inschakeling om het voortraject achteraf voor te bereiden.

Opbouw van de projecten Opleidings- en begeleidingsprogramma (traject van 6 maanden) Informatiesessie (3 uren) Lessen rond taal (108 uren) Burgerschap (30 uren) Communicatie (27 uren) Preventie inzake schuldenlast en verantwoordelijk consumeren (18 uren) Initiatie in de informatica (21 uren) Toegang tot huisvesting (15 uren) Promotie van de gezondheid en van gezonde voeding (15 uren) Toegang tot cultuur en ontspanning (18 uren) Gezin, opvoeding en onderwijs (12 uren) Individuele begeleiding (6 uren). Afsluitende sessie (3 uren)

Opbouw van de projecten Besproken inhoud / gebruikte hulpmiddelen

Lessen rond taal InhoudTools Besprekingen Uitwisselingen Workshops lezen - schrijven Aangehaalde thema's: Voeding in de wereld en de voedingspraktijken De Belgische provincies en de toeristische sites in België De deelname van vrouwen aan het actieve leven De bioscoop enz. Tools Lezen en Schrijven en Cultuur en Gezondheid Strookjes Verborgen woorden Foto's Opstellen van teksten die verband houden met de verschillende modules

Burgerschap InhoudTools De Belgische Staat De democratie De sociale zekerheid De gemeente en het OCMW De werking van de Europese Unie Bezoek aan het Europees Parlement Powerpoint DVD Rollenspel Schriftelijke en visuele ondersteuning

Communicatie Oefeningen stempositionering Rollenspel Schriftelijke ondersteuning Zelfvertrouwen Assertiviteit Diversiteit Houdingen in de maatschappij en op het werk enz.

Preventie inzake schuldenlast InhoudTools Krediet Banken Verzekeringen Belastingen Energiefacturen De oorzaken van schuldenlast enz. Ganzenbord Schriftelijke ondersteuning Energiepakket dat wordt overhandigd op het einde van de module

Informatica InhoudTools Basisprincipes van de werking van een computer Basisprincipes van internet Basisprincipes van de meest courante software Computer Schriftelijke ondersteuning

Huisvesting InhoudTools Het zoeken naar huisvesting Bezoek, installatie, huur Brandverzekering De Brusselse Huisvestingscode Interacties met de gezondheid (schoorsteenvegen, vochtigheid, de gevaren van CO, enz.) Onderhoud en herstellingen Energiebesparing enz. DVD "Ma casa bon vivre" Schriftelijke ondersteuning

Promotie van de gezondheid en van gezonde voeding Promotie van de gezondheid en van gezonde voeding Inhoud Tools Gezondheidszorg Het dagelijks beheer van de gezondheid Gezonde voeding Het ziekenfonds enz. Schriftelijke ondersteuning Spel piramidebouw

Cultuur en ontspanning InhoudTools De vzw Artikel 27 Universele verklaring van de rechten van de mens 2 uitsappen gekozen door de deelnemers van elke groep een traject in Brussel op ontdekking door de overblijfselen van het paleis van Karel V bezoek aan het Belvuemuseum bezoek aan het kanaal van Willebroek per boot bezoek van ongewoon Brussel: verborgen gebouwen bezoek aan de archeologische van de Coudenberg bezoek aan kunst in de metro Schriftelijke ondersteuning Culturele bezoeken gekozen per stemming

Gezin, opvoeding en onderwijs InhoudTools Opvangplaatsen Het schoolsysteem Leerplicht enz. Schriftelijke en visuele ondersteuning

Zoeken naar interne of externe partners / onderaanneming / overheidsopdrachten Doel: gebruik maken van de expertise en van de competenties van bepaalde instellingen of verenigingen, zodat de informatie naar het publiek zo relevant en aangepast mogelijk is. Externe partners voor de opleidingen: o Communicatie o Informatica o Gezondheidspromotie

Start van een voortraject Start van een voortraject o Samenstelling van de groepen 15 kandidaten beoogd per voortraject Kandidaten voorgelicht door de MW referenten opleiding (hoofdzakelijk) en de MW van de antenne Twee gesprekken die tot doel hebben zich te vergewissen van: o een homogeniteit op het niveau van het beheersen van de taal o de motivatie en de beschikbaarheid van de persoon om in het project te stappen

Verloop van een voortraject o oorspronkelijke SPB om, samen met de persoon, te bepalen waar hij/zij zich bevindt in zijn/haar SPI- traject o er wordt gemiddeld voorzien in 40 uren per maand o Lessen rond taal gespreid over het volledige traject, net zoals de individuele gesprekken o Voor elke problematiek die wordt behandeld in de modules, communicatie van gegevens van gespecialiseerde verenigingen in dit (deze) domein(en) o Afsluitende sessie waar de personen hun traject en de inhoud van de ontvangen opleiding evalueren o Uiteindelijke SPB om de richting op papier te kunnen zetten waaraan tijdens de 6 maanden voortraject werd gewerkt

Vaststellingen aan het einde van de vorige voortrajecten Kwalitatieve beoordeling van de deelnemers - Richtingen op het einde van de voortrajecten – Ondervonden hinderpalen – Enkele originele ontwerpen

Kwalitatieve beoordeling van de deelnemers Kwalitatieve beoordeling van de deelnemers De nadruk ligt hoofdzakelijk op: o uit het isolement raken o samenhang in de groep o invoering van activiteiten vanwege de deelnemers, buiten het voortraject Zeer positieve globale beoordeling, zowel wat de inhoud van de opleiding betreft, het contact met de opleiders of individuele referenten, als op het vlak van opgedane kennis

Vastgestelde tendensen aan het einde van de voortrajecten Vastgestelde tendensen aan het einde van de voortrajecten Bijvoorbeeld: o Tendensen naar een kwalificerende opleiding o Tendensen naar taalcursussen o Tendensen naar een actieve zoektocht naar werk o Tendensen naar maatschappelijke integratie

Ondervonden hinderpalen: Moeilijk om kandidaten te vinden met een gelijk niveau van talenkennis Afwezigheden op woensdagnamiddag of tijdens schoolvakanties, gelet op het gebrek aan oplossing voor opvang Het is moeilijk de mensen moeilijk aan te leren om hun dagelijkse leven op een andere manier te organiseren Administratieve verplichtingen in verband met de sociale toestand of het verblijf Gezondheidsproblemen die niet gekend waren bij het begin en die opduiken tijdens het traject

Vragen? Vragen?