Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

De Reynell Taaltest en autisme
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gemaakt door Praktijk Houvast
Begeleiders in Beeld.
Gedragsproblemen
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Een eigen persoonlijkheid
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Kinderen en hun sociale talenten
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Emotionele ontwikkeling kinderen & jongeren
Stoornissen bij kinderen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Autismespectrumstoornis
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
De weg naar passende arbeid voor jongeren met autismespectrum- stoornissen Nathalie Cornette.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Expressie van emoties bij autisme
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Algemene Sociologie PA – B1
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Jeugd en recht hoofdstuk
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Vier vormen van betekenisgeving
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
© UNIEK IN DE KLAS.
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Verschillende probleemgedragingen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Donkere dagen en depressiviteit
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen. Kind en Adolescent, 26 (2005), p Bohn Stafleu van Loghum

Inleiding

Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten

-Ondanks theoretische kennis over emoties, kunnen kinderen met HFASS (High Functioning Autisme Spectrum stoornis), minder oog voor de functie in dagelijks leven -Moeilijk: inzicht in andermans gevoelens Voorwaarde inzicht: adequate detectie van informatie over de stemming van personen in hun omgeving -Invloed van stemming op toekomstig gedrag: Kinderen met HFASS kunnen pos/neg stemming aan pos/neg gedrag koppelen MAAR de kinderen weken wel af in verklaringen van hun antwoorden -Geen moeite met het inzicht in het principe dat stemming een rol speelt bij gedragsverklaringen. Probleem: uit zichzelf minder snel met verklaringen komen die gebaseerd zijn op interne emotionele toestanden.

Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie

Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie

Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie

Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie

Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen