Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen. Kind en Adolescent, 26 (2005), p Bohn Stafleu van Loghum
Inleiding
Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten
-Ondanks theoretische kennis over emoties, kunnen kinderen met HFASS (High Functioning Autisme Spectrum stoornis), minder oog voor de functie in dagelijks leven -Moeilijk: inzicht in andermans gevoelens Voorwaarde inzicht: adequate detectie van informatie over de stemming van personen in hun omgeving -Invloed van stemming op toekomstig gedrag: Kinderen met HFASS kunnen pos/neg stemming aan pos/neg gedrag koppelen MAAR de kinderen weken wel af in verklaringen van hun antwoorden -Geen moeite met het inzicht in het principe dat stemming een rol speelt bij gedragsverklaringen. Probleem: uit zichzelf minder snel met verklaringen komen die gebaseerd zijn op interne emotionele toestanden.
Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie
Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie
Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie
Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie
Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen