Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie Geen onderscheid tussen A- en B-stroom Geen examens en selectie (B- en C- attesten) tussen 1 ste en 2 de jaar (geen overzitten in 1 ste jaar) Uitstel van studiekeuze: geen keuzevakken of opties die verdoken vooruitgeschoven studiekeuze inhouden (bv. Latijn, Hout/Bouw,…)
Elke school biedt één of meerdere belangstellingsdomeinen aan met zowel doorstroom- als finaliteitsopleidingen Voorbeeld: domein welzijn - Humane wetenschappen - Sociaal-technische wetenschappen - Personenzorg (voorheen ASO/TSO/BSO-niveaus)
Curricula gericht op ontwikkeling van competenties (zowel voor algemene, technische als praktijkvakken kennis en vaardigheden integreren) Modulaire curriculumopbouw Mogelijkheid tot geïndividualiseerde leertrajecten en volgen van modules in andere scholen (combineren van verschillende domeinen)
Kunstmatige opsplitsing in vakken Veel vakleraren per klas 50-minuten-ritme Overladen leerplannen, met nog veel “gesloten” LP-doelstellingen
… voor vier klassen (tweede graad) … voorbeeld voor ASO, maar allicht ook toepasbaar in BSO, TSO, KSO … wordt in september 2013 ingevoerd in tweede graad Villa da Vinci, Sint-Niklaas
Leraren geven verschillende vakken in één klas (kernleraar : 8 tot 15 uur per week in een klas, inclusief klasraad) Zelfstandig werk wordt vast ingeroosterd (8 uur / week) Vakoverschrijdend werk, vakintegratie Zo veel mogelijk blokuren
3 FR WET4 FR WET Wiskunde5Paulette Aardrijkskunde1Maarten Fysica2Geert Cynthia Chemie2Geert Cynthia Biologie2Geert Cynthia Nederlands4GeertPeter Engels3GeertPeter Frans3Nadja Geschiedenis2SamMaarten Informatica1MaartenNadja Project3GeertNadja Klasraad1GeertNadja
Klasleraar: 8+ lesuren per week in een klas Zelfstandig werk: 8 uur per week Leerstof vakoverschrijdend integreren Nederlands, Frans, Engels, ICT met andere vakken Nederlands & ICT ook geëvalueerd bij werkjes natuurkunde, geschiedenis, verslagen KR, project… Presentaties en klasgesprekken in het Engels of Frans Fysica en wiskunde … Blokuren
Vast ingeroosterd Vier klassen samen Vier leerkrachten aanwezig (‘coaches’) Modulair Oefeningen met verbetersleutels
Ingeroosterd in een andere klas, toch beschikbaar tijdens ZW