 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Op stap naar secundair onderwijs
Infoavond 6 februari 2014.
Voortgezet Onderwijs in de regio Waterland
Het secundair onderwijs
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Info-avond voor ouders 6de leerjaar
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Welkom op de informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen, die als “advies” hebben gekregen: Theoretische Leerweg – HAVO (VWO) Informatie avond.
Voorlichting 17 september 2013
Informatie avond groep 8
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Techniek- Wetenschappen 2 de graad H. Pius x. Lessentabel Basisvorming Aardrijkskunde1 Engels2 Frans3 Geschiedenis1 Godsdienst2 L.O.2 Nederlands4 Basisvorming.
Op stap naar het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
Ouderavond klas 1 12 september 2012
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Informatie avond groep 8
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
KLAS 2 EIGENTIJDSE LEREN
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Hoofdlijn Communicatie
Op stap naar het secundair onderwijs
Structurele projectwerking in de Wingerd
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Informatie avond klas 2 op de informatieavond voor
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Overgang basis naar secundair
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Welkom!. Ouderavond klas 2 ondersteuningsgroepen Keuzevoorlichting. Vmbo en havo. Ruben Meijer
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Excellentie  Brugklas-traject  Tweede klas  Derde klas  Bovenbouw voor meer informatie:
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Op stap naar het secundair onderwijs
Aanleiding en doelstelling
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Volop keus, durf te kiezen
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Scholieren over onderwijs in Gent
Welkom op deze voorlichtingsavond
Profielkeuze avond ( uur)
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B- en C- attesten) tussen 1 ste en 2 de jaar (geen overzitten in 1 ste jaar)  Uitstel van studiekeuze: geen keuzevakken of opties die verdoken vooruitgeschoven studiekeuze inhouden (bv. Latijn, Hout/Bouw,…)

 Elke school biedt één of meerdere belangstellingsdomeinen aan met zowel doorstroom- als finaliteitsopleidingen  Voorbeeld: domein welzijn - Humane wetenschappen - Sociaal-technische wetenschappen - Personenzorg (voorheen ASO/TSO/BSO-niveaus)

 Curricula gericht op ontwikkeling van competenties (zowel voor algemene, technische als praktijkvakken kennis en vaardigheden integreren)  Modulaire curriculumopbouw  Mogelijkheid tot geïndividualiseerde leertrajecten en volgen van modules in andere scholen (combineren van verschillende domeinen)

 Kunstmatige opsplitsing in vakken  Veel vakleraren per klas  50-minuten-ritme  Overladen leerplannen, met nog veel “gesloten” LP-doelstellingen

 … voor vier klassen (tweede graad)  … voorbeeld voor ASO, maar allicht ook toepasbaar in BSO, TSO, KSO  … wordt in september 2013 ingevoerd in tweede graad Villa da Vinci, Sint-Niklaas

 Leraren geven verschillende vakken in één klas (kernleraar : 8 tot 15 uur per week in een klas, inclusief klasraad)  Zelfstandig werk wordt vast ingeroosterd (8 uur / week)  Vakoverschrijdend werk, vakintegratie  Zo veel mogelijk blokuren

3 FR WET4 FR WET Wiskunde5Paulette Aardrijkskunde1Maarten Fysica2Geert Cynthia Chemie2Geert Cynthia Biologie2Geert Cynthia Nederlands4GeertPeter Engels3GeertPeter Frans3Nadja Geschiedenis2SamMaarten Informatica1MaartenNadja Project3GeertNadja Klasraad1GeertNadja

 Klasleraar: 8+ lesuren per week in een klas  Zelfstandig werk: 8 uur per week  Leerstof vakoverschrijdend integreren Nederlands, Frans, Engels, ICT met andere vakken  Nederlands & ICT ook geëvalueerd bij werkjes natuurkunde, geschiedenis, verslagen KR, project…  Presentaties en klasgesprekken in het Engels of Frans Fysica en wiskunde …  Blokuren

 Vast ingeroosterd  Vier klassen samen  Vier leerkrachten aanwezig (‘coaches’)  Modulair  Oefeningen met verbetersleutels

Ingeroosterd in een andere klas, toch beschikbaar tijdens ZW