Literatuurstudie Media Richness Theory.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
feedback als leidend principe
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Portfolio
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Academische vaardigheden - C1.5
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Laatste Scriptieseminarie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
recipients’ impressions of senders’ likability
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Dossier Empowerment.
Spreuken: De nederige wijze.
Beschouwing – De Laatste Tips
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Feedback Wat Soorten Door wie
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Referentiekader voor het onderwijs
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Verschillende rollen en stijlen
Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
de basis voor een gamified lessenserie
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Basics over communicatie
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Literatuurstudie Media Richness Theory

Inhoud Inleiding Literatuur studie: Algemene bevindingen Start-paper: Testing Media Richness Theory in the New Media 6 extra papers Algemene bevindingen Opmerkingen en kritische reflectie Conclusie Vragen

Inleiding Literatuur studie rond Media Richness Theory (MRT) Media kunnen opgedeeld worden o.b.v. hun capaciteit om van een bepaalde mening een gedeelde mening te kunnen maken binnen een bepaald tijdsinterval. 4 factoren beinvloeden de media richness: Het aantal cues Immediacy of feedback Taal varieteit De persoonlijk feocus van het medium We beschouwen verschillende deelgebieden: Effect op performance van teams Invloed van de aard van een opdracht op het belang van rijkere communicatie MRT & nieuwe media E-mail & MRT MRT & computer-mediated collaborative learning

Startpunt: Testing Media Richness Theory Context: Media Richness Theory Performance neemt toe wanneer teamleden rijkere media gebruiken Afhankelijk van de uit te voeren taak Dubbelzinnige of niet éénduidig te interpreteren taken Onderzoeksvraag: Wat is het effect van media richness op het besluitvormingsproces binnen teams waarin men gebruik maakt van nieuwe media? Onderzocht o.b.v.: Multiplicity of cues Immediacy of feedback

Startpunt: Testing Media Richness Theory Bevindingen: Verhoogd aantal cues & verhoogde immediacy of feedback (m.a.w. een hogere media richness) verbeteren de prestatie van een team Dat deze 2 factoren belangrijker zouden zijn in geval van taken die niet éénduidig en dus moeilijk te interpreteren vallen wordt tegengesproken Samengevat: Het enige effect van een hoge media richness , los van de graad van éénduidigheid van de opdracht, is dat besluitvorming sneller kan verlopen.

E-mail: rich communication? Context Media Richness Theory  Wat maakt media rijk? Hoe komt het dat een bepaald medium in een bepaalde context rijk kan zijn terwijl hetzelfde medium in een andere context niet rijk is? Dubbele onderzoeksvraag Is richness (of leanness) een inherente karakteristiek van het e-mailmedium? Indien nee, wat zijn dan de bepalende factoren voor de mate van richness voor dit medium?

E-mail: rich communication? Methode Empirisch onderzoek o.b.v. hermeneutische interpretaties De organisatorische context wordt omschreven o.b.v. 5 variabelen Voornaamste bevindingen De mate van media richness is geen inherente karakteristiek van het e-mailmedium De mate van media richness van e-mails is afhankelijk van de organisatorische context E-mail opzichzelf is niet rich of lean, hoe wordt ermee omgegaan, welk belang wordt eraan gehecht,…?

MRT en nieuwe media Context Onderzoeksvraag Bevindingen Voorgaand onderzoek: MRT in combinatie met traditionele media Maar: nood aan studie MRT in combinatie met nieuwe media Onderzoeksvraag Gaat MRT ook op voor de keuze tussen en het gebruik van arme en rijke media (respectievelijk email en voicemail)? Bevindingen MRT gaat hier niet op voor rijk medium = hoge equivocality (email boven vmail) MRT gaat op voor arm medium = hoge uncertainty (email)

MRT en nieuwe media Alternatieve verklaringen Keuze voor medium niet bepaald a.d.h.v. elementen om rijkheid te bepalen (feedback capability, cues, personalization and language varierty) Textual Mode doorslaggevend Functionaliteit van mailboxmanagement Keuze medium afhankelijk van rol als communicator (verzender/ontvanger

MRT en Second Life Context Onderzoeksvraag Toenemende aandacht voor Second Life van academische wereld Second Life als educatiemiddel Onderzoeksvraag In hoeverre is Second Life een rijk medium en in hoeverre heeft die rijkdom een impact op de aanvaarding van Second life bij de gebruiker

MRT en Second Life Bevindingen Direct positief effect van de gepercipieerde media richness op zowel het gepercipieerde nut als gepercipieerd gebruiksgemak van Second Life. Direct positief effect van het gepercipieerde nut op de gedragsintentie Gepercipieerd gebruiksgemak heeft een positief direct effect op de gepercipieerde nuttigheid, maar geen significant effect op de gedragsintentie Positief effect van de gedragsintentie op het eigenlijk gebruik van Secondlife

Media richness & computer-mediated collaborative learning Context Opkomst van nieuwe technologieën Onderzoeksvraag Wordt het collaboratief leerproces verbeterd door gebruik te maken van een group decision support system (GDSS)? Methode 127 MBA studenten werden opgedeeld in 3 groepen: 2 waarbij er gebruik wordt gemaakt van computer-mediated learning 1 die op de klassieke wijze les krijgt

Media richness & computer-mediated collaborative learning Bevindingen De examenscores van de groepen die les hadden gekregen in het GDSS-systeem (m.a.w., via computer-mediated collaborative learning) haalden significant hogere scores. Kanttekeningen De verschillende groepen hadden wel interactie met elkaar: het belang van perceptie Experimenter bias: de lesgever voor beide type groepen was dezelfde Novelty effect

Paper 5 Verander de titel door een bondige samenvatting in een paar woorden waarover de paper gaat Wrm heb je deze paper er uitgekozen? (gwn vermelden , niet op slide zetten) Wat is de context?  Context Wat wordt er precies onderzocht?  Onderzoeksvraag Eventueel hoe ze dat onderzocht hebben  Methode Wat zijn de bevindingen en wat impliceren deze bevindingen  Bevindingen Algemeen: hou het bondig, we hebben 7 papers te presenteren plus een aantal algemene slides. Dwz, probeer 2 à 2,5 minuut per paper te gebruiken. De woorden in het vet kunnen we als titeltjes gebruiken, dan heeft iedereen dezelfde structuur.

Paper 6 Verander de titel door een bondige samenvatting in een paar woorden waarover de paper gaat Wrm heb je deze paper er uitgekozen? (gwn vermelden , niet op slide zetten) Wat is de context?  Context Wat wordt er precies onderzocht?  Onderzoeksvraag Eventueel hoe ze dat onderzocht hebben  Methode Wat zijn de bevindingen en wat impliceren deze bevindingen  Bevindingen Algemeen: hou het bondig, we hebben 7 papers te presenteren plus een aantal algemene slides. Dwz, probeer 2 à 2,5 minuut per paper te gebruiken. De woorden in het vet kunnen we als titeltjes gebruiken, dan heeft iedereen dezelfde structuur.

Voornaamste bevindingen uit de literatuur studie m. b. t Voornaamste bevindingen uit de literatuur studie m.b.t. Media Richness Theory Een hoge media richness in communicatie verhoogt de prestaties van een team Media Richness Theory (MRT) is een algemeen aanvaarde theorie voor ‘oude’ media MRT blijkt niet steeds toepasbaar te zijn op de meer recente media

Opmerkingen en kritische reflectie Enkele van de bestudeerde papers zijn reeds meer dan 10 jaar oud

Bedankt voor uw aandacht Indien u nog vragen heeft kan u deze nu stellen…