GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
SAMEN LEVEN ONTMOETING SOCIALE NETWERKEN SERVICEPUNT VRIJWILLIGERS.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Deel 2 van de presentatie
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
OVSG, de gemeente maakt school
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Randstad Diversity START TO TALENT
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Overleg loont: met kwetsbare kinderen en jongeren op weg.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Herijking GO! februari Waarom herijking? Continu wijzigende context: Externe beleidsontwikkelingen Nieuwe legislatuur  regeerakkoord en beleidsnota,
Dag van het Secundair Onderwijs 8/02/2013. Speerpunten GO! door Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder GO!
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Inter-provinciale studie detailhandel
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Op school en in de scholengemeenschap
Project “Netoverstijgende Samenwerking” Programma “Onderwijsaanbod” GO!2020.
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Opstart eerste Integraalplannen Edwin De Ceukelaire
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Project DC-NOISE Demographic Changes New Opportunities In Shrinking Europe Aanleiding: Bevolkingskrimp, ontgroening & vergrijzing Nood aan meetbare indicatoren.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Vakgroep Nederlands OK?
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Transcript van de presentatie:

GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan

Agenda

Evaluatie 2de uitvoeringsplan & Voorbereiding 3de uitvoeringsplan

Evaluatieverslag Aanpak Verbetervoorstellen Overzicht bereikte resultaten Samenvatting Gedetailleerd

Realisaties 2de uitvoeringsplan Kenniscentrum Operationeel plan uitbouw kenniscentrum Datawarehouse-systeem Gemeenschappelijk boekhoudpakket CODA GO!Smartweb (kanalen: Smarties, prikbord voor leerkrachten, …) Kwaliteitszorg Scholengroepen: CAF-zelfevaluatie pilootprojecten Scholen/instellingen: stimuleren gebruik CIPO (vorming op niveau SGM) Gebruik outputgegevens : BaO: OVSG-toetsen en SO (attestering, tevredenheid, doorstroming HO & arbeidsmarkt,..) PPGO! Waardenboek is verspreid  GO!1010.

Realisaties 2de uitvoeringsplan Brede Open School Draaiboek Brede Open School Ontwerp van instrument voor potentieelinschatting en omgevingsanalyse (Quick scan) Congres Brede Open School ism VLEVA Eerste versie van visiedocument op vernieuwd scholenbouwbeleid Onderwijsaanbod Draaiboek beleidsplan CVO’s en ondersteuning in kader van herstructurering HBO5 Referentiekader voor oprichting HBO5 en protocolakkoord met de Vlaamse autonome Hogescholen Standpunten hervorming SO Integraalplan Antwerpen in eigen beheer Onderwijsprojecties ifv capaciteitsuitbreiding (Dataset met demografische evolutie tot op niveau gemeente) Raamwerk leerlingenvolgsysteem in Smartschool

Realisaties 2de uitvoeringsplan Mensen Maken School Centrale Vacaturedatabank Starterskit voor beginnende leerkrachten Digitaal HRM-instrument in pilootfase (PBD en SGR 7,8,19,24) Pedagogische Cahiers (techniek, ASS, …)

Voorbereiding 3de uitvoeringsplan

Fundamenten 3de plan Leerpunten /verbeterpunten evaluatieverslag Voortbouwen op bereikte resultaten + nieuwe intitiatieven Looptijd : 2 schooljaren -> 2014 3 sporen: Spoor 1: concrete uitvoering (project- en programmawerking) Spoor 2: versterken van de samenwerking (lerend netwerk GO!2020) Spoor 3: optimalisatie van overleg en participatie  Participatief voorbereidend traject

Participatief traject oktober november december januari 5 netwerksessies RAAD Start Raad CoRa SPIL2020 + Operationeel programma overleg

Aandachtspunten Voor 3de uitvoeringsplan Communicatie en implementatie instrumentarium Bestuursniveau overstijgend het beleidsplan uitrollen Beleid monitoren, meetbaar maken

Programma Kenniscentrum Strategische doelstelling: Het GO! bouwt een kennis- en expertisecentrum uit om de beleidvoorbereiding en beleiduitvoering op alle niveaus te onderbouwen Voorstel projecten Bekendmaking kenniscentrum Opzetten implementatieteam Thematische dossieropbouw: hervorming SO, Vrije keuze, loopbaandebat, internaten, leerlingenvervoer en sociale mix. Ondersteuning strategische dossiers: integraalplannen Adhoc dossiers: Algemene bevraging Verbreden, evalueren en optimaliseren communicatie

Programma Kwaliteitszorg Strategische doelstelling: Het GO! implementeert in alle instellingen en over alle niveaus een kwaliteitszorgsysteem. Voorstel projecten: SGR: CAF-zelfevaluatie piloot: 8, 11, 19, 26, 27 Scholen: Gebruik CIPO als KWZ-systeem: vorming Gestandaardiseerde toetsen in BAO en SO Scholen Inzetten op flexibele leertrajecten en differentiatie, .. Implementatie PPGO-waarden Centrale Diensten: Verbeteractieplannen na CAF-zelfevaluatie Systeem voor monitoring Opstellen memorandum (relaties hogere overheid)

Programma Brede Open School Strategische doelstelling: Alle scholen van het GO! zijn Brede Open Scholen met een multifunctioneel karakter die ingebed zijn in de lokale omgeving. Strategische accenten : Communicatie en implementatie van visies en Instrumenten Vijf pilootscholen ( 1 per regionaal team GO!2020 ): pedagogische -onderwijskundige verbreding , lokaal netwerk, samenwerkingsverbanden, … Instrumenten ter ondersteuning van samenwerking met bedrijfsleven Voorbereiden op ‘bijna-energieneutrale’ scholen Instrument registratie en opvolging onderhoud schoolgebouwen

Programma Onderwijsaanbod Strategische doelstelling: Het GO! investeert in een voldoende geografisch gespreid, gedifferentieerd en complementair onderwijsaanbod, rekening houdend met de maatschappelijke noden. Voorstel projecten : Optimalisatie onderwijsaanbod Schaalvergroting (ikv hervorming SO) Voorbereiden op hervorming SO Opmaak integraal plannen : Niveau scholengroep en Vlaanderen (kader) Ondersteuning instroom: Beleid internaten, leerlingenvervoer, HBO5, wegwerken kritische overgangen, … Instroom vergroten: inspelen op capaciteitsnoden (binnen en buiten capaciteitsgebieden Implementatie uniform leerlingenvolgsysteem

Programma Mensen Maken school Strategische doelstelling: Het GO! realiseert op elk bestuursniveau een sterk personeelsbeleid. Voorstel projecten: Deelname loopbaandebat : concretiseren van eigen standpunten, communiceren en draagvlak ontwikkelen, .... Aantrekkelijk werkgeverschap: aanvangs- en stagebegeleiding, netwerk Hoge scholen, employer branding,… SGR: Implementatie digitale HRM-tool, .. Directies: onderwijskundig leiderschap, goede praktijkvoorbeelden, … Leerkrachten: doorgedreven opleiden en coachen (leerbegeleiding – diversiteit) CD : cultuurverandering d.m.v. verhuis, ….

Vervolg / afspraken Documenten lerend netwerk  www.g-o.be/lerendnetwerk Regionale teams Programma’s Feedback verzamelen Netwerkplan  volgende bijeenkomst Onderwijsaanbod : Piloot leerlingenvolgsysteem Netoverstijgende samenwerking – flankerend onderwijsbeleid Evaluatie van de netwerksessie