Jeruzalem
Inhoudsopgave inleiding Westmuur Tempelberg Olijfberg Getsemane Rotskoepel Golgotha Heilige grafkerk Al –Aqsamoskee
Inleiding Al eeuwen staat Jeruzalem in het middelpunt van religies. Het is een heilige plaats voor drie godsdiensten: christendom, jodendom en islam. Binnen de stadsmuren bevindt zich de oude stad. De oude Stad van Jeruzalem is opgedeeld in verschillende kwartieren, in het noorden ligt de islamitische wijk, in het westen een christelijke wijk, in het zuidwesten een Armeense wijk, en het zuidoosten is een joods kwartier. Jeruzalem heeft bezoekers en inwoners meer te bieden dan alleen religie. In de stad zijn er ook trendy wijken. Aanraders zijn de wijken Mannilla en Ben Yehuda. In deze wijken zijn autovrije straten waar naar hartenlust kan worden geshopt, gegeten en gedanst en waar veel galeries bezocht kunnen worden.
Westmuur De Westmuur of westelijke muur is traditioneel de westelijke muur van de joodse tempel, die op de tempelberg in Jeruzalem was gebouwd. Eigenlijk is de Westmuur niet een oorspronkelijke muur van het verwoeste tempelgebouw, maar is het een gedeelte van de muur dat het plateau omringt en ondersteund waarop de eigenlijke tempel eens stond, en waar nu de rotskoepel en de Al-Aqsamoskee staan. Het is de enige muur die nog overgebleven is van de tweede tempel, die verwoest is door de Romeinen. Doordat velen Joden aan de muur klaagden vanwege de verwoesting van de tempel en de diaspora*, vooral tijdens de rouw- en vastendag, wordt de muur door niet-joden vaak ook de Klaagmuur genoemd. *Diaspora= de grootschalige verstrooiing of verspreiding van de Joden over verschillende delen van de wereld.
Tempelberg De Tempelberg of de berg Moria is een heuvel in het oosten van de oude stad van Jeruzalem. In de Bijbel wordt de tempelberg voor het eerst vermeld in het boek: 2 Samuel, waar staat dat de Jebusiet Arauna de plaats in gebruik had als dorsvloer voor zijn graan. David kocht de plaats van hem om er een altaar op te richten. Volgens de Bijbel bouwde Salomo er de eerste Tempel, maar voor deze bewering is nooit een bewijs gevonden. Vlakbij liggen nog twee belangrijke bergen: Zion, waar het oude Jeruzalem van David en Salomo en tegenwoordig het joodse kwartier van de huidige oude stad. En de olijfberg waarvandaan Jezus naar de hemel zou zijn opgevaren. Volgens het Jodendom en Christendom is de tempelberg ook de plek waar Abraham bijna zijn zoon Izaäk offerde. Ook in de moslimtraditie offerde Abraham bijna zijn zoon. In de koran wordt geen zoon bij naam genoemd, maar veel moslims gaan ervan uit dat dit Ismaël was.
Olijfberg De Olijfberg is een bergrug ten oosten van Jeruzalem. De bergketen bereikt een hoogte van 827 meter. De berg dankt zijn naam aan de olijfbomen die op de berg groeien. Aan de voet van de berg ligt Gethsemane, de plaats waar Jezus werd overgeleverd aan de Romeinen. De Olijfberg is de locatie waarop veel Bijbelse gebeurtenissen zich hebben afgespeeld. In het Bijbelboek Zacharia wordt de Olijfberg als de plaats genoemd vanwaar God zal beginnen met het tot leven wekken van alle overledenen aan het einde der tijden. Om deze reden is de Olijfberg altijd een populaire begraafplaats voor joden uit Jeruzalem geweest. Tot op de dag van vandaag is de Olijfberg in gebruik als een begraafplaats. Naar schatting zijn er zo’n 150.000 graven op de Olijfberg. Hoewel de olijfberg altijd te maken heeft gehad met vandalisme van graven, zijn vooral tijdens de Jordaanse bezetting van de Olijfberg aan het begin van het ontstaan van Israël veel graven vernield. Er werd een weg dwars over de begraafplaats aangelegd en joodse grafstenen werden gebruikt als bouwstenen van huizen, wegen, traptreden etc. In totaal zijn tussen 1948 en 1967 zo’n 38.000 graven verdwenen. Na 1967 werd de begraafplaats grotendeels in ere hersteld.
Gethsemane Gethsemané is een tuin aan de voet van de Olijfberg, meest bekend als de plaats waar Jezus met zijn discipelen gebeden zou hebben de nacht voor zijn kruisiging. In de tijd van Jezus zou deze tuin een olijfgaard zijn geweest, waar een olijfoliepers - Gethsemané in het Grieks - was gevestigd. Ten oosten van Jeruzalem ligt de Olijfberg, tussen de Olijfberg en de stad ligt Getsemané. Volgens het Nieuwe Testament bezochten Jezus en zijn discipelen deze plek regelmatig, waardoor het voor Judas niet moeilijk was om hen, in de nacht dat Jezus gekruisigd werd, te vinden.
Rotskoepel De rotskoepel, ook wel de Rotskoepelmoskee genoemd, is een islamitisch gebouw op de tempelberg in Jeruzalem. Hij is gebouwd tussen 688 en 692. Op dit moment wordt de Rotskoepel beheerd door een islamitische religieuze instelling. De Rotskoepel zelf is sinds de jaren ’70 alleen nog voor moslims toegankelijk. Het israëlische leger controleert de toegang. Volgens een visioen, dat geschreven staat in het boek Exechiël, zou op of vlak bij de plek van de Rotskoepel de Derde Joodse Tempel moeten komen. Op 11 Februari 2004 werd de Rotskoepel beschadigd door een lichte aardbeving. De ‘Getrouwen van de Tempelberg’, een joods-extremistische beweging, ziet hierin een teken van God dat deze profetie binnenkort zal uitkomen
Golgotha Golgotha is de naam van de plaats buiten de muren van Jeruzalem waar Jezus van Nazareth is gekruisigd. Golgotha betekent schedelplaats. Een andere naam voor Golgotha is ‘Calvarie’ of ‘Calvarieberg’, die is afgeleid van Calvaria, een Latijnse naam voor Golgotha. Een calvarie is een opstelling van beelden die vaak op een katholieke begraafplaats voorkomt. Ze bestaat uit een verhoging waarop een beeld of beeldengroep geplaatst is die een kruisiging voorstelt. Soms worden er verschillende episodes van de kruisiging van Jezus weergegeven. Ook een schildering van de kruisiging wordt wel een ‘calvarie’ genoemd.
Heilige grafkerk De heilige Grafkerk is een christelijke kerk in de ommuurde oude stad in Jeruzalem. De kerk wordt ook wel de ‘Kerk van wederopstanding’ genoemd. Midden in de kerk bevindt zich het Heilige graf, een graftombe, op de plaats waarvan men vermoedt dat Jezus er begraven lag. Op deze tombe is de 14e statie van de Kruisweg uitgebeeld. Vlak voor de ingang van de kerk zou het lichaam van Jezus gebalsemd zijn. Deze plaats wordt aangegeven met een grote marmeren steen. Om het beheer van de kerk is eeuwenlang letterlijk gevochten. Niet alleen tussen moslims en christenen maar ook tussen verschillende christelijke groeperingen onderling. De Grafkerk is sinds 1852 in handen van zes christelijke confessies.
Al-Aqsamoskee De Al-Aqsamoskee is gebouwd op de zuidzijde van de Tempelberg in Jeruzalem naast de Rotskoepel. De Al-Aqsamoskee is de grootste moskee in jeruzalem met plaats voor ongeveer 5000 mensen. De Al-Aqsamoskee is alleen toegankelijk voor moslims. De oudste informatie over de Al-Aqsamoskee is een beschrijving van Sophronius. Het gebouw was toen een ruw houten gebedsplaats voor de soldaten van de kalief* van de profeet Mohammed. De nieuwe kalief, die over het algemeen vreedzame betrekkingen onderhield met Byzantium kreeg toen hulp bij de bouw van byzantijnse architecten en bouwvakkers. Dit is nog altijd goed te zien in de Byzantijnse stijl van het gebouw. * kalief= De kalief wordt beschouwd als de opvolger van de profeet Mohammed.