‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Allemaal hartelijk welkom
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Welkom op de informatie- avond van groep 7
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Interventies RALFI.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Informatieavond groep H5/6
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
bij juf Ineke en juf Caroline
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Kurzweil in de praktijk
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
ouderavond groep 3 - lezen
Effectief leesonderwijs
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Infoavond groep 4.
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 3 en 4.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Voor leesplezier én resultaat!
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Informatie groep
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Op de informatieavond van de groepen 5
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in groep 8.
Informatieavond groep 3/4
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Waar is de zevende dwerg?
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Informatieavond groep 5
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Groep
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8 Annie M.G. Schmidtschool, 12 februari 2014

Doelen presentatie Informeren over aanpak van de school voortgezet technisch lezen in de bovenbouw Informeren over bijdrage die daaraan thuis geleverd kan worden Koppeling naar begrijpend lezen is bekend

Speerpunt 2013-2014: Technisch lezen 3 redenen: grote rol bijna alle vakken op school: schoolsucces! maatschappelijke redzaamheid leesplezier

Doelen voortgezet lezen: (M4-M8) Methode ‘Estafette’ : Correct lezen Vlot lezen Vloeiend lezen (goede intonatie, zonder haperingen) Leesplezier Steeds meer automatisering van het leesproces. Meer verschuiving naar begrijpend lezen.

vlot lezen http://la-gr8.estafette-lezen.nl/LA/Main.aspx Oefening Estafette: flitsen! Automatiseren Werkgeheugen krijgt meer ruimte voor begrip tekst

Cito-Toetsen technisch lezen DMT (=Drie Minuten Toets)  toets op woordniveau AVI (=Analyse van Individualiseringsvormen)  toets op tekstniveau Kenmerken: Individuele afname Hardop lezen Twee keer per jaar Aangegeven in A t/m E (of 5 t/m 1) Bij DMT wordt gekeken naar Vaardigheidsscore

Groep 7

4 zorgniveaus Zorgniveau 1: goed lees- en spellingonderwijs in klassenverband Zorgniveau 2: extra zorg in de groepssituatie door de groepsleerkracht (zwakste 25%: D en E) Zorgniveau 3: specifieke interventies uitgevoerd en/of ondersteund door de zorgspecialst (bv. RT’er) Zorgniveau 4: didactische resistentie diagnostiek en behandeling in zorginstituut (zwakste 4%: 1:25)

Welke interventie wordt er op school gebruikt? ‘Ralfi’:Woordrijen en teksten oefenen op tijd Gebruik van stopwatch Veel herhaling

Groep 6: Estafette

Interactief voorlezen http://www.leraar24.nl/video/2792 Waarom is (voor)lezen en praten over boeken zo belangrijk? Woordenschat uitbreiden (15.000 eind groep 8): Luisteren naar en praten over het verhaal Kennis van de wereld vergroten: Kinderen houden vaak van verhalen over andere landen en tijden Motiveren om zelf te gaan lezen

‘Tweespraak’ over kiezen van een voorleesboek

Keuze van een voorleesboek (+ voorbeelden van boeken) spannend plot andere landen en andere tijdperken boeken die net een stapje te moeilijk zijn om zelfstandig te lezen opening om eigen ervaringen te laten vertellen en eigen meningen te laten geven en vormen onderwerpen startpunt voor een goed gesprek

Tips voor thuis Ouderbetrokkenheid: -tijd inruimen voor voorlezen -echte interesse tonen in wat je kind leest! Ouderparticipatie: -vanuit school rol om meer met je kind te lezen (uitleg leerkracht over werkvorm)

Informatie voor thuis INTERNETSITES: www.leesexpress.nl (t/m 8 jaar) www. Amsterdam.nl/taaltips www.leesmevoor.nl www.makkelijklezenplein.nl LEUKE BOEKEN: Het grote Rijksmuseum voorleesboek De tocht van de Argonauten (verhalen uit de Griekse Oudheid), S. Kramer Avé Caesar (verhalen over de Romeinen in Nederland), A. van Dam en G. Overwater Ik zoek een woord (167 gedichten), gekozen door Hans en Monique Hagen Grote vragen van kleine mensen, Gemma Elwin Harris