digitaal portfolio en toetsing op de HAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Reflectie-portfolio beoordelen
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Professionaliteitsontwikkeling
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Meer rendement met het portfolio als begeleidingsinstrument
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Casusbank Didiclass.
HAN Faculteit Educatie.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ho 8: Portfolio.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Portfolio
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Studieloopbaanbegeleiding
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Gepersonaliseerd leren:
Hoe leren professionals?
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

digitaal portfolio en toetsing op de HAN

introductie ·Harry Stokhof (harry.stokhof@han.nl) ·Docent, slb-er Pabo Groenewoud ·Lid onderzoeksgroep faculteit Educatie · ex-lid Projectteam Implementatie Digitaal Portfolio.

Digitaal Portfolio en Competentie Gericht Opleiden HOF project 2003-2007 Doelen: ·Introductie van Competentie Gericht Opleiden ·Flexibel inspelen op onderwijsbehoefte van studenten ·Nauwe samenwerking met het werkveld. 2007: alle Bachelor Studie hebben ·Competentie matrixen ·Studieloopbaan begeleiders ·Summatieve Assessments Behoefte aan een toetsinstrument voor competenties

Voorbeeld HAN digitaal portfolio Ontworpen voor alle Bachelor opleidingen. Heeft 2 geintegreerde functies: ·Begeleidingsportfolio ·Beoordelingsportfolio Student is eigenaar Kan toegang geven aan: ·Studenten ·Studieloopbaan begeleiders ·Vakdocenten ·Assessoren ·Werkplek begeleiders (extern) Meer voorbeelden: elearn.han.nl

Welke inzet van dpf in onderwijsproces?

succes? toetsen met digitaal portfolio doel van beoordeling? Voorbeeld Pabo Lessons learned doel van beoordeling? juiste instrument? rol van begeleiding? inbedding in curriculum? succes? duurzaam beoordelen? "scaffolding?" training assessoren? beoordelingscriteria? eigenaarschap?

de verbindende factor Digitaal-portfolio ASSESSMENTS assessoren summatieve feedback selecteren en presenteren van bewijsmateriaal STUDIELOOPBAAN BEGELEIDING studieloopbaan-begeleiders leren reflecteren professionele houding basisvaardigheden formatieve feedback medestudenten Digitaal-portfolio kennisbasis OWE specifieke beroeps- vaardigheden theoretisch kader (vak)docenten STAGE werkplekbegeleider praktijkervaring bewijsverzamelen van competentie stagebegeleider theorie in praktijk Aan welke componenten is het dpf gekoppeld in uw opleiding?

doel van beoordelen Waarom willen we dit meten? Leidt het beoordelen tot beklijving van kennis of kunde? aandachtspunt: Hoe meten wij competenties bij onze studenten?

juiste instrument? digitaal portfolio performance assessment question mark perception digitaal portfolio digitaal portfolio toetsen competenties koppeling opleiding praktijk student versterken zelflerend vermogen student mogelijkheden

beoordelingscriteria van dpf assessment cognitief aspect probleemoplossend attitude welke competenties welke criteria op volgorde in samenhang afzonderlijk Hoe maakt u de beoordelingscriteria helder bij uw opleiding? Voor studenten en docenten/assessoren?

Wie is eigenaar van de inhoud? inhouden authentiek betekenisvol structuur regels creativiteit chaotisch star criteria eigenheid smoort initiatief arbeidsintensief opleiding student Waar ligt de balans in uw opleiding?

Duurzaam beoordelen competenties toetsen is meer dan boekje-toetsje-cijfertje Communicatie over beoordeling nodig voor ontwikkeling competenties Dpf kan deze communicatie versterken. feed-in/feed-up feed-back feed-forward Waar naar toe? Hoe uitgevoerd? Waar ben ik (al)? Hoe kan ik verder? Zijn deze drie componenten herkenbaar bij uw opleiding?

Rol van begeleiding (in slb) ? feed-in/feed-up Waar naar toe? feed-back Hoe uitgevoerd? Waar ben ik (al)? feed-forward Hoe kan ik verder? Zijn deze drie componenten herkenbaar bij uw opleiding?

dpf Feed-in uitleggen vereisten doel en voorbeeld- functie portfolio's informeren demonsteren voorbeeld- portfolio's doel en functie trainen ondersteunen bespreken dpf karakteristieken inhoud vereisten uitleggen structuur mogelijkheden

dpf Feed-back ondersteunen organiseren adviseren koppelen trainen deelname assessments adviseren ervaringen reflectie vaardigheden activiteiten koppelen trainen dpf theorie verzamelen bewijs werkbijeenkomsten organiseren ondersteunen peer feedback structureren bewijs

dpf Feed-forward reflectie op resultaat afweging t.o.v. criteria relatie tot pop dpf beoordeling advies vervolgstap plaats op leerlijn zone "naaste ontwikkeling"

niveau 2 niveau 1 niveau 3 Van “scaffolding” naar “zelfsturing” sturing geven gedeelde sturing zelfsturing beroepstaak- opdrachten "half open" opdrachten zelfgeformuleerde beroepstaken geleidelijk meer vrijheid in structuur en inhoud. bewustwording: continue ontwikkeling van competentie student wordt een zelfsturende professional

training assessoren? tip 1: zorg dat assessoren beelden uitwisselen over de beoordelingscriteria tip 2: laat assessoren na een assessment periode evalueren tip3: zet superassessoren in voor ondersteuning bij twijfelgevallen en voor de mogelijkheid van second opinion tip 4: Laat nieuwe assessoren een paar keer proefdraaien met een ervaren assessor tip 5 organiseer voor groepen assessoren intervisie bijeenkomsten met een aantal “twijfel”casussen.

Persoonlijk Ontwikkelings Plan POP Voorbeeld Pabo Fase 1: Oriëntatie en Voorbereiding De criteria van de beroepstaken/competenties Feed-forward op verworven competenties Persoonlijk Ontwikkelings Plan POP Feed-in van de lessen Feed-in van eerdere Assessments Oriëntatie op werkervaring Zelf geformuleerde leerdoelen

Fase 2: POP uitvoeren = Actie! Student activiteit portfolio coaching door slb opmerkingen en feedback plaatsen Individueel Theorie integreren in zelf geformuleerde opdrachten regelmatig gedurende het semester Vergroten werkervaring In de groep case studies Bewijs verzamelen van competentie diepte analyse van het dpf peer-feedback indeling dpf Vragen om feed-back Samen met medestudent lay-out/ spelling Reflecteren op ervaringen peer-feedback planning bewaken

Fase 3: Voorbereiding voor summatieve assessment Bewijs leren selecteren Bewijs structureren POP als leidraad? “Bewijs koppelen aan vereiste competentie" “Leeswijzer licht structuur toe " “Meer is minder" “Functioneel gebruik bodytext ” “Goed kiezen bewijst competentie !" "Juiste namen voor bestanden" Authentiek bewijs tonen Reflecterend vermogen tonen Verslagen van stage- en werkplekbegeleiders “Beschrijf je leerproces" Zelfevaluatie verslagen Stage-evaluatie verslagen “Feedback verdient reflectie! " "Foto's en video's van de student in actie”.

Lessons Learned (opleidingsniveau) Implementatie wordt succesvol door synergie tussen "bottom-up" en "top-down". Er is een balans nodig tussen: behoefte van opleiding behoefte van student vrijheid eigenaarschap standarisatie uitvoerbaarheid Verandermanagement en goede interne communicatie zijn voorwaarden voor succes

Lessons Learned (directie niveau) ·Train de slb-ers en assessoren. ·Bouw aan een gedeelde visie op het doel en het gebruik van het dpf in de opleiding. ·Organiseer regelmatig uitwisseling van op vattingen en ervaringen. ·Bouw aan discipline om regelmatig de portfolio's van studenten te bekijken. ·Zorg voor technische ondersteuning.

Lessons Learned (primaire proces) ·Dpf en competentie gericht opleiden kunnen elkaar versterken. ·Investeren in het begeleiden ("scaffolding") van eerstejaars door slb-ers verhoogt studierendement. ·Studenten hebben tijd nodig om te herkennen dat werken aan het dpf een continue proces is. ·Wees kristalhelder en eensgezind in de communicatie met studenten. ·Maak onderscheid tussen: feed-in, feed-back and feed-forward. ·Geef vrijheid zodra het mogelijk is (of eerder als studenten dit aan kunnen). ·Wees bewust van eigen vooroordelen.

Doelen voor de toekomst? Betere koppeling van dpf met andere HAN applicaties (Scholar, eplace. SIS) Communicatie tussen slb en student over competentie ontwikkeling via dpf versterken Kwaliteit slb-tijd versterken door proces denken: "Hoe kunnen het dpf effectiever begeleiden" functioneel onderscheid maken tussen feed-in, feedback en feed forward intelligent gebruik van peer feedback en peer coaching workflow zichtbaar en beheersbaar maken