NEUROVERPLEEGKUNDIGE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Zorgprogramma’s in Houten
Waarderen van leren Eric Halsberghe
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vitale en weerbare medewerkers
E-learning module Palliatieve zorg
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Even voorstellen Jos Zwaans PDG D Rotary trainer DGE.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie
Optimale Parkinsonzorg
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Een project van de Korengroep
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Projectmanager.
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Verpleegkundig redeneren
Professional of niet? Nelleke Rietveld
‘Seksualiteit bespreekbaar?’ Dirry Keurhorst Master Health Care & Social Work 3 juni 2014.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Community Nurse Specialisation
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

NEUROVERPLEEGKUNDIGE Wat is er specifiek aan neuroverpleegkundige zorg? Welke specifieke noden zijn er om een neurologische afdeling goed te bestaffen? Welke stappen moeten ondernomen worden naar de ziekenhuisdirecties en overheid toe?

Klein onderzoekje… Wie is er van mening dat een pas afgestudeerde verpleegkundige nog bijkomende opleiding nodig heeft om goed op een gespecialiseerde afdeling te werken? Wie is er van mening dat verpleegkundigen tijdens hun loopbaan zich verder moeten kunnen bekwamen in hun specialiteit?

Klein onderzoekje in BVNV Wie is van mening dat het verplegen van patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening extra deskundigheid vraagt van de verpleegkundige? Wie krijgt er voldoende extra scholing om als neuroverpleegkundige te werken? Wie is van mening dat neuroverpleegkunde een specialiteit is?

Neuroverpleegkunde Even verder kijken ….. Afdeling patiënten

Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Het gaat vaak om chronische aandoeningen Patienten hebben hulp nodig bij ADL, mobiliteit, slikken etc. Het gaat om patienten die ernstig beperkt en invalide worden

Wat is zo bijzonder aan neuro patienten? Patiënten met een neurologische of neurochirurgische aandoening kunnen vitale functiesstoornissen hebben en hebben vaak een mix van sensomotorische, cognitieve en psycho-emotionele stoornissen. Dit maakt dat neuroverpleegkundigen competent moeten zijn in een wijde schakering van hulpverlening, van levensbedreigende situaties, via begeleiding bij herstel tot zorg in chronische en langdurige situaties.

Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige Acute neurozorg Neurorevalidatie Neuropalliatieve en lange termijn zorg A R P

Drie specifieke domeinen voor de neuroverpleegkundige Idem voor multidisciplinair team Artsen Kinesisten Ergotherapeuten Logopedisten Psychologen Maatschappelijk werkers

Implicaties voor het beroep van neuroverpleegkundige Eigen geheel aan kennis Specifieke competenties Eigen opleiding Belgisch Competentieprofiel voor Neuroverpleegkundigen

Implicaties voor de verpleegafdelingen en ziekenhuisdirecties Verbetering van kwaliteit van zorg Behoeften van patiënten analyseren Personeel begeleiden om competenties binnen de 3 domeinen te verwerven

Competenties? 5 kerncompetenties: Aanbieden en geven van professionele neuroverpleegkundige zorg, gebaseerd op onafhankelijke verantwoordelijkheid Coördineren van een integraal en coherent geheel van verpleegkundige zorg met als doel de continuïteit van zorg te garanderen binnen de volledige zorgketen Rolmodel en coach van nieuwe teamleden om te functioneren en zich te ontwikkelen binnen de organisatie en het beroep Ontwikkelen van een beleid rond verpleging, zorgprogramma’s voor neurologische patiënten gericht op verbetering van kwaliteit van zorg Advies geven rond beleid van zorg binnen ziekenhuis, daarbij optredent als advokaat van de neurologische patiënt

Hoe kan een neuroverpleegkundige de competenties verwerven? Onderwijs: Cursus neuroverpleegkunde + specialisatiecursussen Bijscholing intern Bijscholing extern: congressen BVNV Coach op de afdeling Support van clinical nurse specialist og gespecialiseerde verpleegkundige zoals MS verpleegkundige, parkinsonverpleegkundige,…

Toekomst Bijzondere beroepstitel in aanvraag: ‘neuroverpleegkundige’ Ministerie Support van ziekenhuizen Support van artsen Support van VVU

Toekomst

nEUroBlend European competence based blended learning framework for life-long vocational training of neuroscience nurses. Europees curriculum  competentie gericht leren Goed gevuld e-learning inhoud en contactonderwijs  Blended Learning Life long learning Leren op de werkplek

nEUroBlend Competentie gericht leren Leren is gericht op het aktief construeren van kennis in een betekenisvolle en relevante omgeving Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgevingen Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) Geintegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten Actieve reflectie Waar mogelijk samenwerken zoals op de werkvloer Flexibele leerroutes,  afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten Competenties kunnen niet geleerd worden in een moment, het zijn groeiprocessen Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces De docent faciliteert het leerproces en is coach

Competence based learning Competence development requires the use of knowledge, skills an attitudes in an integrated way within an authentic learning environment Different every time   standards & routines Anticipate Plan care or treatment situation Meta-action Result/product action Knowledge Skills Attitudes roles Criteria for action Reflection Justify actions Explain why Product criteria

nEUroBlend Context van het project: Europese Unie: meer dan 13.500.000 patiënten Enorme vergrijzing 125.000-1.500.000 verpleegkundigen (# opleidingen) Zeer groot opleidingsvraagstuk en –behoefte Specialisatie en opleiding neuroverpleegkundigen Noord en West Europa: leiders Zuid en centraal Europa: volgers nieuwe EU lidstaten: situatie onbekend Grote verschillen in wet- & regelgeving Verscheidenheid in onderwijssystemen Uiteenlopende cultuur Europese Identiteit: neuroverpleegkunde is specialiteit acute neuro care neuro rehabilitation neuro palliative/longterm care

nEUroBlend doelstelling van het project Een competentiegericht Europees curriculum Een digitale virtuele leeromgeving en repository Lessen en modules (geen opleidingen!) Op 11 gebieden Blauwdrukken voor het maken van lessen/modules Een projectplan voor train de trainers

e-Tools overzicht 2. Virtual Learning Environment Learning Objects/ Digital Repository 3. Virtual Patient Case/ Virtual Ward Case 4. Community of Practice for teachers

http://vectors.neuroblend.eu/