VAKSCHOOL Werkmiddag 15-09-2014
INHOUD Cultuur Processen
Inhoud Cultuur Processen Gezamenlijk gaan en staan voor de leerling Inhoud Cultuur Processen Ontwikkelen tot moedige jonge mensen met een positief zelfbeeld Goede resultaten Goede voorbereiding op volgende stap
INHOUD Doorontwikkelen van de lesinhouden bij de leergebieden en de domeinen PTA’s Vernieuwing Beroepsgerichte examen programma Taal- en Rekenbeleid CGO/Portfolio
Processen Loopbaanoriëntatie en – begeleiding(LOB) Leerwerk traject (LWT) BKK 10 Opbrengstgericht werken (OGW) Digitalisering
Cultuur Klassenmanagement Mentorgesprekken Taakbeleid/voortgangsgesprekken en functionerings geprekken
Vakschool VMBO Er zijn veel ontwikkelingen gaande Het is een samenhangend geheel Hoe jij er mee om gaat, maakt uit! Persoonlijke stijl Persoonlijke inzet
AA x S x KE x K = GEDRAG AA = Aard en Aanleg S = Situatie KE = Kennis en Ervaring K = Keuze gedrag
Gemeenschappelijke vertrekpunten Positieve houding ZIJN Uitdaging Passie & Partnerschap Aandacht Professioneel groeien Meedoen
Vernieuwing examenprogramma’s Beroepsgerichte vakken
Nieuw Scenario CE 2 profieldelen CE SE 2 profiel delen Economie Horeca 2 profiel delen Horeca 2 profiel delen Z&W 2 profiel delen Z&W 2 profiel delen PIE 2 profiel delen PIE 2 profiel delen BWI 2 profiel delen BWI 2 profiel delen MV ict 2 profiel delen MV ict 2 profieldelen DenP (SDV) 2profiel delen DenP (SDV) CE voorbereiding Dienstverlening en Producten voorbereiding Dienstverlening en Producten Keuzeprogramma Dienstverlening en Producten 2 profieldelen Keuzeprogramma Dienstverlening en Producten 2 profieldelen SE
School organisatie School omgeving Onderwijs organisatie Onderwijs Aanbod BGV Personeel Visie en Ervaring Vernieuwing Examenprog BGV Facilitair Wet- en regelgeving Cultuur
Loopbaan Orientatie en - Begeleiding
Visie op de Vakschool (vmbo) Martinuscollege Orientatie Voor-bereidend Keuzes maken Ontwik-keling van de leerling Onderwijs Pers. Ontwikkeling Kennis LOB Ervaren Portfolio Cijfers Reflectie Producten Diploma’s Vast- Stellen Gesprek
LOB Beroepscompetenties (vaardigheden in domein) Algemene competenties (persoonlijkheid en gedrag) Loopbaancompetenties (soft skills & bewustzijn) Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken Van impliciet naar expliciet (jaarplan, gesprekken, vastleggen in portfolio, regie voeren) Van losstaand naar integraal (leerling weet dat hij continue op school aan zijn LOB werkt)
Doelstelling LOB Beroepskeuze Persoonlijke ontwikkeling Ieder leerjaar activiteiten Aandacht van decaan Beroepsoriëntatie in domeinen Persoonlijke ontwikkeling Competentiegericht onderwijs Ontwikkelingsgerichte gesprekken met leerlingen
De LOB-scan (nulmeting)
Plan van aanpak (tot januari 2015) Werkgroep (4 mensen + Frank Numan) Uitzetten van grote lijnen Opdrachten formuleren Klankbordgroep (decanen + domeinvoorzitters +LC/LD-ers) Reageren op wat gemaakt wordt Adviseren SL vmbo: vaststellen en weer terug naar werkgroep. Martien Marco Anneke Corine