Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Respectvolle bejegening
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Hogescholen in Dialoog
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Motivational Interviewing
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Workshop bejegening en informatievoorziening
“Omgaan met weerstand”
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Betrokkenheid op de werkvloer
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
De oudere stagiaire.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop “Beoordelen”
Gespreksvaardigheden
Aanpak problematisch gedrag
Aanvaarding en tolerantie
Reclame Masters | Ik en reclame!
Het perspectief van de oudere
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
Groepsdynamica wc 5
Praktijkervaring en reflectie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden

Donatievraag - Aarzelingen Weerstand om het verdriet te verergeren Gebrek aan vaardigheden

Donatievraag - Achtergronden Wettelijke verplichting deze vraag te stellen / dit onderwerp te bespreken Het voorleggen van een keuze

Donatievraag - Weigering Bij 2/3 van potentiële donoren is er geen wilsbeschikking In 70% van deze situaties wordt donatie geweigerd

Redenen voor weigering (Ingeschatte) wens van de overledene Tijd tussen overlijden en de donatie- vraag te kort Idee: opbaring niet mogelijk Idee: verminkt lichaam retour Meningsverschillen binnen de familie Religieuze motieven

Belangrijk voor nabestaanden Wanneer de beslissing op juiste gronden wordt genomen, zal het verwerkingsproces beter verlopen Biedt de gelegenheid om de laatste wens van de overledene uit te voeren

Cursus doelen Nabestaanden helpen op basis van goede informatie tot een overwogen keuze te laten komen, waar zij goed op terug kunnen kijken Omgaan met rouw-/verliesreacties Passende informatie geven De donatievraag duidelijk kunnen stellen

Valkuilen Invullen voor de familie Vermijdingsgedrag Uw eigen mening en attitude beïnvloeden uw handelen Onzekerheid over hoe de vraag te stellen en het besluitvormingsproces te begeleiden

Gesprekstechnieken Inhoud- en betrekkingsniveau Open vragen Doorvragen Parafraseren Gevoelsreflecties Samenvatten Empathische houding

Gespreksvoering Sluit aan op de rouwreactie en behoefte van de nabestaande Leidt de vraag in Geef op een begrijpelijke manier correcte informatie over weefseldonatie Heb oog voor de dynamiek die tussen nabestaanden aanwezig is

Handige zinnen Weet u wat donatie inhoudt? Wat weet u daarvan? Heeft u het daar samen wel eens over gehad? Hoe stond uw echtgeno(o)t(e) in het leven? Wat past bij hem / haar? Benoem om welke weefsels het concreet gaat Wat heeft u nodig om dit besluit te kunnen nemen?

Observatiepunten Rollenspel Adequate wijze van informatie geven: inhoudelijk juist en afgestemd op de behoefte van de nabestaande Gebruik van gesprekstechnieken voor effectieve communicatie Balans tussen professionele betrokkenheid en afstand