Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
HAVISTEN COMPETENT
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Door goede gesprekken groeien
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Opleidingsinfrastructuur
Implementeren doe je samen
Roelof KleinJan 15 november 2012,
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Slagkracht met kwaliteit
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Een theoretische verkenning
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Samenwerking RWS - waterschappen
Workshop ‘visieversneller’
Voorbereiding Instellingsaudit
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Workshop evalueren Dcp
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
De nieuwe Zweedse band Verminderen van de toediening van de zo nodig rustgevende medicatie.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hogeschool VHL: met resultaatverantwoordelijke teams op weg naar de groenste hogeschool

Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s) Implementatie plan Implementatie en ontwikkeling Vanuit het inrichtingsplan naar het inrichten van de organisatie met RT’s. Nu tijdenes deze bijeenkomst jullie informeren over waarom RT’s? Wat zijn RT’s? Waar staan we op dit moment met de plannen voor het invoeren van RT’s en wanneer en hoe gaan we RT’s implementeren? Peter: opmerking: let op jaartal 2017: is einde looptijd Instellingsplan Eind 2013 Juni 2014 1 september 2014 2017

Doelstelling bijeenkomst Korte presentatie door CvB over de procesgang. Voorstellen procesbegeleider. Input ophalen tbv van ontwikkeling van Implementatieplan RT’s. Deze slide toevoegen

Waarom RT’s? Zo’n eenvoudig mogelijke sturing. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie. Individueel en gezamenlijk verantwoordelijk voor te realiseren resultaten. Gebruik maken van individuele talenten en kwaliteiten. => Nog betere resultaten voor onze instelling.

Een RT bij VHL Een groep medewerkers (15 - 20 personen); Gezamenlijk verantwoordelijk voor de resultaten van een (deel van een) opleiding; Vanuit de kaders én vanuit VHL brede afspraken; Met de beschikbare capaciteit (uren) en budget (materiaal) een jaarplan opstellen dat bijdraagt aan de resultaten van de hogeschool; Dit plan met een duidelijke taakverdeling uitvoeren en monitoren; Daar waar nodig tot bijstelling/verbetering van het plan of de uitvoering komen; Hier periodiek verantwoording over afleggen aan hun leidinggevende. Iedereen heeft als basis één team maar kan een bijdrage leveren aan een ander team(s) Een medewerker met een kleine aanstelling zit in het team waaraan zijn/haar de bijdrage het grootst is

Binnen een RT is er Het vermogen om resultaten te definiëren; De wil om zich te verbinden aan de te bereiken resultaten; Intercollegiale feedback (aanspreken); Kennis hebben van elkaars deskundigheden/ competenties en die delen; Zicht op het takenpakket van het gehele team; Het analytische vermogen om zichzelf (teamlid) en het team te kunnen plaatsen in het grotere geheel; Het vermogen om op verschillende niveaus (ik, team, inhoud, resultaten, houding en gedrag) te reflecteren; Een sterke externe oriëntatie (zowel naar andere teams als de buitenwereld).

RT’s onderwijs Directeur / Adjunct Directeur Altijd 2 locaties! = RT Locatie A Locatie B = 1 opleiding VARIANTEN meerdere = 1 opleiding meerdere opleidingen = 1

Een RT = RT = medewerker met reguliere taken = medewerker met reguliere taken en teamrol

Teamrollen RT’s Bij de teamrollen denken we aan, onder andere: Kwaliteit. Internationalisering. Duurzaamheid. …

Jij in een RT Uitdagingen; versterken professionaliteit; Meer verantwoordelijkheid en bevoegdheid; Ruimte om naast vakinhoudelijke kwaliteit ook andere kwaliteiten in te zetten; Resultaatverantwoordelijkheid; Samenwerken aan teamresultaat.

Jij in een RT, vraagt ook Mee helpen bouwen aan je RT. (Meer) samenwerking. Eigenaarschap voor inhoud, gedrag en resultaat. Taken, teamrollen, in en voor je team. 1e punt zegt al iets over het implementeren. Komen we verderop in de presentatie op terug.

Waar staan we nu? Waar gaan we naar toe? Implementatie plan Implementatie en ontwikkeling Eind 2013 Juni 2014 1 september 2014 2017

Waar staan we nu? Opstellen implementatieplan met richtinggevende kaders en instrumenten, onder andere: Voorzet voor teamrollen (relatie strategie). Verantwoordelijkheid lijn/staf/RT’s. Aansturing RT’s. Strategie voor overgang naar RT’s. Format voor nulmeting RT’s (ist & soll). Format voor het teamjaarplan. Format voor teamontwikkelplan. Wie: CvB, MR-vertegenwoordiging, klankbordgroep, procesbegeleider Implementatieplan Juni – 1 september 2014 Ik vind extern adviseur erg ‘afstandelijk’ klinken. Voorkeur: procesbegeleider.

Waar gaan we naar toe? Samen implementeren en vormgeven van de RT’s in de praktijk, onder andere door: Teamrollen benoemen en invullen. Uitoefenen van de teamrollen. Nulmeting per RT uitvoeren. Teamjaarplannen opstellen. Werken aan de teamontwikkeling. Monitoren en evalueren van de RT’s. Wie: iedereen (RT’s, directie, staf, CvB, MR, procesbegeleider). Implementatie en ontwikkeling 1 september 2014 - 2016

Dank jullie wel. Vragen/discussie