Barbara Axters Kaat De Strooper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Kleuterschool De Zevensprong
Edushock leerfestival
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
DPB Fysica Gent.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Godsdienst.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Van ICT-coördinator naar ICOACH
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
Leerlingenbegeleiding
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Planlastvermindering in het leerplichtonderwijs
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Verdieping Timemanagement
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het zorgcontinuüm.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Toekomstgericht personeelsbeleid
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Barbara Axters Kaat De Strooper ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Barbara Axters Kaat De Strooper 09-02-2015

www.dpbbrugge.be/secundair

Speeddating Materiaal vaardigheden

Mijn handboek. pro en contra kijkwijzer handboek kiezen op site www Mijn handboek? pro en contra kijkwijzer handboek kiezen op site www.dpbbrugge.be/nederlands

https://www.youtube.com/watch?v=WFzV1lypnBY

Welbevinden leraars - Waardering leraars door Vlamingen tussen 18 en 70 jr : overwegend gunstig over hun gewezen leerkrachten en die van hun kinderen. 95 % waardeert de manier waarop de meeste tot (bijna) alle leerkrachten kleuteronderwijs hun werk doen - Voor de onderwijzers is dat 92 % - voor de leraren van secundaire scholen 86% - Leraren secundair onderwijs rapporteren een gemiddeld algemeen welbevinden van 5,39 op een schaal van 7 (7 = een zeer goed welbevinden)

‘Planlast’ containerbegrip Heeft een negatieve connotatie ‘Plannen’ kan positief zijn! Het is niet ‘absoluut’ – maar wel ‘subjectief’ Neutraler begrip: ‘irriterende regeldruk’

Uit “Klasse” “Uit onderzoek blijkt dat de werkdruk die leraren ervaren niet voortkomt uit het aantal lesuren dat ze geven, maar uit een reeks andere factoren: de grote variëteit aan taken, het gevoel dat er steeds maar meer taken bijkomen, planlast en directies die te weinig beleid kunnen of durven voeren of die te veel externe vragen tot bij de leraren laten komen.” “Startende leraren vinden dat ze te weinig zijn voorbereid om goed te functioneren op een school en zien te veel verzwarende taken die ze niet als hun opdracht zien of waarvoor ze geen tijd hebben.” http://www.klasse.be/leraren/49454/niet-extra-lesuur-maar-extra-taken-wegen-op-leraren/

Wanneer gebeurt het weer?

Kalender kleuren Groen: ruimte voor het echte werk: lessen voorbereiden, nadenken over didactiek, iets nieuws uitproberen Oranje: het hoogst noodzakelijke lukt: geen ruimte voor creativiteit of voor uitproberen andere werkvormen Rood: het gevoel dat het niet meer lukt: je kunt je werk niet meer doen zoals je het zou willen doen, het maakt je ongelukkig.

Gluren bij de buren

http://youtu.be/3VeW1MDmEy4

‘Kom op tegen planlast’ Een selectie uit de bevindingen Onderzoek Antwerpen Management School, maart 2013 Breedbeeld, Nr 2, dec-febr 2015

Problematiek: complex samenspel tussen: het (professioneel) werken van de individuele leerkracht, de eisen en verwachtingen die ten aanzien van de leerkrachten én instellingen geformuleerd worden, voortkomend uit de situationele context B. de schoolorganisatorische werkcondities

A. Institutionele factoren die ‘irriterende regeldruk ‘kunnen veroorzaken Wet en regelgeving Verwachtingen van de ouders De leerlingenpopulatie De zorgvraag a. Kwaliteitseisen b. Inspectie c. Pedagogische begeleidingsdiensten Leerplannen Juridisering Scholengemeenschap CLB

1. Wet en regelgeving BPT-uren en belasting Verleden en opdrachten Jonge leraren en onzekerheid Vaste benoeming en kwaliteit

2. Verwachtingen van de ouders Individuele leraar en ouderlijke lasten Communicatie en inspanning: + en - Ouders en mondigheid (agressiviteit) Ouders en verwachtingen

3. De leerlingenpopulatie Mentaliteitsverschil Taalachterstand Orde- en tucht Schoolmoeheid en gedragsproblemen Lakse evaluatiereglementen

4. De zorgvraag Waarden en attitudes Leerproblematieken Verwachtingen Registratie Betutteling? Zorgleerkrachten?

a. Kwaliteitseisen meestal ok b a. Kwaliteitseisen meestal ok b. Inspectie - directie - communicatiestijl - papier <-> realiteit? - lijstjes - onduidelijke normen - jaarplan, agenda? - verslagen o.a. vakgroep c. Pedagogische begeleidingsdiensten - rol? - // inspectie

5. Leerplannen Kerntaak Nieuwe => + nieuwe handboeken, vakvergaderingen … ≠ scholen Inhoud? ≠ contexten

6. Juridisering Toename regelgeving leerlingenrechten bij deliberatiebetwistingen Remmend: last + risico

7. Scholengemeenschap + en -

8. CLB Perceptie Effectief?

B. De organisatorische factoren Drie belangrijke spelers: - schoolbestuur - directie - leraren

1. Het schoolbestuur (inrichtende macht) 2. De directie - Heel verschillend - Filtert of versterkt

3. De leraren Werkgroepen Ict (gevoel van ) verantwoordingsplicht Relatie directie

Conclusie bevindingen

meer professionalisering Aantal aanbevelingen vertrouw scholen Aan schooldirecties /-besturen Ministerie van Onderwijs netten en koepels inspectie pedagogische begeleiding CLB tegen juridisering train leraren op kwaliteitsdenken meer professionalisering realistische jobomschrijving meer ondersteuning directies preciseer wat moet voor inspectie meer consistentie bij leerplannen etcetera… FAQ

Overzicht taken leraren

Mijn taken

Wat geeft mij werkdruk? (deel 1: reflectie)

Oplossing? (deel 2: aanpak) Welke tip kun je mij als collega meegeven? Wat kan ik er zelf aan doen? Kunnen ‘anderen’ mij helpen? Hoe? bv collega’s, directie, pedagogische begeleiders, …

Profiel vakwerkgroep

Zelfevaluatie: efficiëntie van de vakGROEPwerking Efficiëntie VAKGROEPWERKING

Jouw vakgroep Eigen praktijk: we gaan zelf aan de slag. Op de gele post-its schrijven we waar we fier op zijn in onze lessen. Wat loopt er goed en waar krijgen we complimenten of goede feedback over? Als jullie zelf geen les geeft, denk dan bijvoorbeeld aan vormingen, aan andere presentaties, documenten die je zelf opstelt,… Per post-it schrijf je één idee op. Op de roze post-its schrijven we op wat je graag anders wilt in je lessen. Dingen die soms moeilijk lopen, waar je nog op zoek bent naar hoe het beter kan, betere methodieken of technieken, dingen die je dus graag anders zou zien.

Andere scholen? Stelen bij de buren

Mijn onderwijshervorming

Acties!! Nabije toekomst Derde trimester Volgend schooljaar Na volgend schooljaar

En nu? (deel 3: opvolging) Een of meer concrete stappen zetten tegen volgende samenkomst: - tip opgevolgd? - zelf dingen anders aangepakt? - ‘anderen’ om hulp gevraagd?