Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Integraal onderwijs met ict
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Voorlichtingsavond IS3 WELKOM. Voorlichtingsavond Opening Terugblik Kiezen Gevraagd Arbeidsoriëntatie Afsluiting.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Hogescholen in Dialoog
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Overzicht presentatie
Onderwijskundig ontwerpen
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Vernieuwing verzorging
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
5de collegagroep voor zorgcoördinatoren 26 maart 2014
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Welkom bij het werkatelier FCB Proeftuin Welzijnsorganisaties IJsselstein, 26 maart 2014.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Beoordelen leermiddelen
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Van onderwijzen naar leren
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Levensbeschouwelijk kringgesprek
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Studieloopbaancoaching
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Koers op Kânsen II Beleidsambities onderwijs Achtkarspelen juni 2015 Sytze Nauta.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Integraliteit Jeugd/Wmo/BW
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Creatopia| Basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Doubleren.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Doubleren.
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Page 1 Workshop thema 4 14 mei 2013 Hanneke Koopmans 26 maart 2013

Page 2 Onderwijskundig ontwerpen 1. het op een systematische wijze kunnen beoordelen van de kwaliteit van het bestaande onderwijs; 2. het kunnen beoordelen in hoeverre het actuele onderwijsaanbod nog aansluit bij eisen (visie op onderwijs vanuit een beleidmatig macroperspectief, visie van de opleiding, motiverend, uitdagend en beroepsvoorbereidend onderwijs) die hieraan gesteld mogen worden; 3. het kunnen initiëren van nieuwe werkvormen, materiaalontwikkeling, begeleidingsmodellen en toetsvormen 4. het kunnen ontwerpen van hierbij passende (1 t/m 3) doelgerichte leertrajecten

Page 3 Visie

Page 4 Encyclopedie Visie weloverwogen mening over een zaak en hoe zich die zou moeten ontwikkelen.

Page 5 DCC

Page 6 DCC 1.Formuleer een instructiedoel 2.Voer een analyse uit op het instructiedoel 3.Maak een analyse van de lerenden en de context van de onderwijssituatie 4.Formuleer prestatiedoelstellingen voor de lerenden 5.Ontwikkel een toetsinstrument 6.Ontwikkel een instructiestrategie 7. Ontwikkel en selecteer instructiemateriaal 8. Formatieve evaluatie van het leerplan 9. Summatieve evaluatie van het leerplan

Page 7 Ontwerp voor de toekomst Ontwerp voor 2050 Europa ste century skills Ethiek? Hoe relevant is inhoud nog

Page 8 21 st century skills

Page 9 sciences/pdf/global-europe report_en.pdfhttp://ec.europa.eu/research/social- sciences/pdf/global-europe report_en.pdf

Page 10 Oefening In kleine groepen, max. 4 personen, waarvan 1 de tijd bijhoudt 7 * 6 minuten: 1.Formuleer een instructiedoel 2.Voer een analyse uit op het instructiedoel 3.Maak een analyse van de lerenden en de context van de onderwijssituatie 4.Formuleer prestatiedoelstellingen voor de lerenden 5.Ontwikkel een toetsinstrument 6.Ontwikkel een instructiestrategie 7. Ontwikkel en selecteer instructiemateriaal 8. Formatieve evaluatie van het leerplan –Minimaal 3 observatoren en beoordelaars, eisen DCC

Page 11 Oefening 7 groepen Je werkt 30 minuten aan jouw stap 6 stappen van DCC

Page 12 Vragen?