Barbara Axters en Kaat De Strooper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Universal Design for Learning
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Begeleid zelfstandig leren
BattleBots The school battle.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Informatieavond groep H5/6
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Lineair curriculum concentrisch.
Medmec 1 Herfst Les 4.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het Nederlandse onderwijs:
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Leerkansen voor alle leerlingen
Media en creativiteit Herfst les 4.
Portfolio
CONCEPT OPERATIE X.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Welkom in groep 4.
Workshop Open Leercentrum
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Kwesties rond ict verbonden
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Werken met de Stercollecties
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerkbijeenkomst Nederlands 7bso derde leerjaar derde graad bso Barbara Axters en Kaat De Strooper Vervangt D/2006/0279/019.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Differentiëren & klassenmanagement
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Loopbaancompetenties
Presentatie EduCheck SOML
Vaco’s
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Differentiatie in de klas
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Barbara Axters en Kaat De Strooper Netwerkbijeenkomst Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters en Kaat De Strooper

Doel? Gesprek over: Samenwerking Handboeken: waar schieten ze tekort? Differentiatie, variatie, activerende werkvormen Samenwerking Ondersteuning voor leraren die dit voor het eerst geven + van elkaar Cursusmateriaal uitwisselen rond thema’s of leerplandoelen Uitwerking thema’s om te delen: taakverdeling

Ondersteuning bieden aan elkaar nieuwe leraren

Cursusmateriaal – goede praktijkvoorbeelden?

Wat hebben we nog tekort?

Handboek of eigen cursus? tso

Handboek in de maak Feedback? Tips voor uitgeverij?

Leerplandoelen Voor welke doelen vond je mooi materiaal in je handboek? Voor welke doelen heb je zelf goed materiaal gemaakt?

Evalueren om te leren Formatief – summatief Proces en product Assessment-effecten Feedback! Proces Zelfregulering Persoonlijk Uitbreiding/ verdieping

Assessmentleren Groei bijhouden?

Schrijfkaders, ondersteunende schema’s, verbeterschema’s

Diversiteit als kans om tot leren te komen!

Differentiëren = Pro-actief omgaan met verschillen tussen leerlingen om maximaal leerrendement bij alle leerlingen te realiseren.

Differentiëren Leerkansen voor elke leerling Differentiatie is geen receptenboek, maar een manier van denken > grondhouding leraar die verschillen aanvaardt, leerlingen mogen zichzelf zijn, diversiteit kan door leraar als meerwaarde ingezet worden. + grondhouding leraar grondhouding leraar

binnen of buiten de klas? Differentiëren binnen of buiten de klas? op niveau van studieprogramma’s en leerwegen bijv. wiskunderichting – talenrichting op het niveau van de vakken bijv. kangoeroeklas binnenklasdifferentiatie bijv. niveaugroepen

leerstijlen en leerprofielen Differentiatie van beginsituatie leerstijlen en leerprofielen interesse volgens inhoud product proces

Differentiëren inspelen op verschillen niveau tempo interesse

Differentiëren inspelen op verschillen: leerplan tempo: zwakke lezers meer tijd geven. aanbod: luistermateriaal aanbrengen dat verschilt in lengte en structuur ondersteuning: schrijfkaders aanreiken aan zwakke schrijvers werkvormen: BZL, partnerwerk, groepswerk, coöperatief leren, peertutoring evaluatie: criteria expliciteren

Differentiëren verschillen samen of apart? DIVERGEREN: verschillen tussen leerlingen uitsplitsen CONVERGEREN: verschillen tussen leerlingen werken complementair

Differentiëren: verschillen? aanvangsprestaties niveau, aanleg, capaciteiten en interesses socio-economische status van het gezin etnische afkomst of thuistaal geslacht opgelopen achterstand in het onderwijs + Aandacht voor betrokkenheid!!!

Divergerende differentiatie Instructie samen – ene groep werkt verder met verbetersleutel en andere groep maakt eerste oefening begeleid door leraar. Moment in de week van individuele werktijd – leestijd opdrachtenkaartjes over geziene leerstof Voorzie veel taken Geef voldoende ondersteuning Voorzie keuzemogelijkheden

Divergerende differentiatie Contractwerk identieke of verschillende contracten leerlingen begeleiden bij plannen van hun opdrachten

Divergerende differentiatie Hoekenwerk Circuitsysteem Klassikale registratie: leerling vult naam in op keuzebord Individuele registratie: op eigen blaadje Registratie per hoek

Divergerende differentiatie Co-teaching Een geeft les, ander assisteert Lesgeven via verschillende hoeken (spelling) Parallel lesgeven Afwisselend lesgeven Interactief lesgeven: lesfasen verdelen

Divergerende differentiatie Peer-tutoring Leren per twee: een biedt ondersteuning Leren van elkaar op basis van sterktes Samen leren buiten school: zelfde wijk

Divergerende differentiatie Extra (gedifferentieerde) instructie Zo veel mogelijk info van leerlingen verkrijgen, weten waar iedereen staat Alternatief leermateriaal: kijkwijzers – ondersteunende schema’s Afwisseling en maatwerk Belang van ICT!

Differantiatie alternatieve werkvormen Tutor-Tutee bijv. leesstrategieën Leerlingen stellen zelf vragen op Leerlingen krijgen twee grote opdrachten en kiezen zelf de tijdsindeling Eerst ene opdracht afwerken dan andere? Beide opdrachten tegelijkertijd opstarten en data afspreken? Taakverdeling organiseren? Best-off portfolio Online oefeningen maken via contractwerk

Differenatiatie alternatieve werkvormen Flipping the classroom (Nicolas De Roo, Howest) http://www.youtube.com/watch?v=2H4RkudFzlc http://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg https://www.fi.ncsu.edu/project/fizz/

Convergerende differentiatie Projectmatige werkvormen Onderzoeksgerichte werkvormen Probleemgestuurde werkvormen Werken met casussen

Eigen praktijk Eigen praktijk: we gaan zelf aan de slag. Op de gele post-its schrijven we waar we fier op zijn in onze lessen. Wat loopt er goed en waar krijgen we complimenten of goede feedback over? Als jullie zelf geen les geeft, denk dan bijvoorbeeld aan vormingen, aan andere presentaties, documenten die je zelf opstelt,… Per post-it schrijf je één idee op. Op de roze post-its schrijven we op wat je graag anders wilt in je lessen. Dingen die soms moeilijk lopen, waar je nog op zoek bent naar hoe het beter kan, betere methodieken of technieken, dingen die je dus graag anders zou zien.

Hulplijn collega Neem een roze blaadje van een collega en kleef er een geel blaadje met de mogelijke oplossing bij. Geef dit door aan je collega. Als de collega met jouw oplossing niet verder kan, hangt hij de twee post-its weer aan het bord. Misschien heeft een andere collega raad die hem nog beter vooruit helpt?

Toegankelijk onderwijs vraagt samenwerking!

Communicatieve vaardigheden Samen naar de fitness Spelletjesavond

Zakelijke communicatie Ik functioneer, jij functioneert, wij functioneren

Taakverdeling?

Bronnenmateriaal DPB Brugge: Vorm geven aan zorg vanuit handelingsgericht werken: ondersteuning vanuit de pedagogische begeleiding DPB Brugge, pedagogische en didactische berichten vakgroep moderne talen, Frans, Engels, Duits en Nederlands. Catherine Coubergs e.a. (2013). Binnenklasdifferentiatie: leerkansen voor alle leerlingen. Uitgeverij Acco De site van het Steunpunt Inclusief Onderwijs: www.siho.be (SIHO) Nascholing SIHO, Intensieve trainingsdag UDL, donderdag 16 mei 2013 in Antwerpen door Karen Leyman en Leen Thienpondt Overleg met Filip Dehaene – CLB, Brugge www.indexvoorinclusie.nl www.siho.be www.cast.org/UDL