WERKGROEP organisatorische partijvernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Hoe ontstond dit initiatief ?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Visie Mensontwikkeling WSD
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Jongeren Preventie Team
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Wat willen we vandaag doen?
Congres Appreciative Inquiry
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
De VOA en schuldhulpverlening
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Toekomst Financiële Functie
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Waarden & organisatiecultuur
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Besturen met Burgerkracht
ViaVia Info-presentatie
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Progressief universalisme
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Lokaal loket kinderopvang
De collectieve ambitie
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Lokaal loket kinderopvang
Ontwikkeling, wij als EBS
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

WERKGROEP organisatorische partijvernieuwing STRATEGIE- KAART

Strategisch besturen: Bouwstenen SH2 SH1 SHn Δ Maatschappelijke Omgeving Ideologie en partijcultuur Missie & Doelstellingen Strategie Strategische Initiatieven Waardecreatie KAPSTOK Waarover gaat het: vernieuwing van de structuur en vernieuwing van de organisatie van sp.a. Missie en doelstellingen Strategie we analyseren de maatschappelijke context, brengen in kaart en toetsen af met stakeholders/experten,… - we stellen een lange termijn strategie op: hier uitleggen met wie en hoe we gaan dit uitvoeren met … in de vorm van projectgroepen … met trekkers En daarvoor hebben we jullie nodig Prestatie Maatstaven Organisatorische Vaardigheden

Een missie voor sp.a Interne zwaktes en sterktes Waarom een missie? Processen Middelen Waarom een missie? Immateriële middelen Gebouwen Materiaal Financiële middelen … Relationele middelen Competenties Relaties (‘Contacten’) Reputatie Cultuur & waarden … Kennis Vaardigheden …

Kernwoorden uit de dialoog

Wij geloven in een wereld van gelijkheid, vrijheid en verbondenheid. Wij vertolken de hoop van alle mensen die samen vooruit willen gaan in een solidaire samenleving en streven naar algemene welvaartstoename via inzet van ieders talenten en eerlijke verdeling van middelen. Wij versterken het engagement van mensen en verenigingen die streven naar een duurzame samenleving waarin iedereen geluk kan vinden. Wij geven een stem aan kwetsbare mensen en verdedigen sociale waarden. Onze partij geeft kansen aan iedereen en wordt gedragen door inzet van gedreven vrijwilligers, leden, medewerkers en verkozenen. In Vlaanderen en Brussel zetten wij onze politieke kracht in om via democratische weg te bouwen aan een rechtvaardigere samenleving

Mensen inzetten op hun talenten Efficiënte & effectieve Interne werking Politieke Agenda beïnvloeden Publieke Beeld vorming Gedachten goed Maatschappe- lijke waarde creatie Verhaal vernieuwen & verspreiden Communicatie via verschillende kanalen Beweging Politieke invloed verwerven Dienst- baarheid Versterking coaching Informatie ontsluiten Leren, innoveren & motiveren Co-creatie Betrokkenheid Toegankelijk & Open Mensen inzetten op hun talenten Vorming Appreciatie Participatie

Interne sterktes en zwaktes spa Processen Middelen Materiële middelen Immateriële middelen Gebouwen Materiaal Financiële middelen … Onze interne werking wordt gekenmerkt door een aantal sterkten & zwakten. Welke sterkten moeten we verder uitbouwen, en welke zwakten moeten we ombuigen, gegeven onze analyse van de opportuniteiten & bedreigingen? Relationele middelen Competenties Relaties (‘Contacten’) Reputatie Cultuur & waarden … Kennis Vaardigheden …

Organisatorische vernieuwing 1. Identiteit 2. Boodschap 3. Cultuur 4. Achterban 5. Netwerk 6. Kennis 7. Processen 8. Structuur Uit de verschillende gesprekken met experten en de eerste workshops met medewerkers van de partij, hebben we een overzicht gemaakt van 10 werkdomeinen. Per werkdomein gaan we zoek naar mensen binnen de partij, mensen met expertise en enthousiasme, die zich op een thema willen werpen en pakweg een dag per maand vrij willen maken. 1. Identiteit: Het is eerste werkdomein is identiteit. Wie zijn we en hoe worden we als partij gepercipieerd? Zijn we een ledenpartij, of eerder een beweging? We zijn een gevestigde waarde, zoveel is duidelijk, maar zijn we ook fris genoeg of net te hip? We zijn stedelijk, maar willen we ook graag een landelijke partij zijn? 2. Boodschap: Hebben we ons verhaal goed geformuleerd en uitgedragen? Slaat ons verhaal over het behoud van de welvaartstaat voldoende aan? We zijn er voor iedereen, maar komt dat ook voldoende tot uiting? Moet onze boodschap anders, moet ze bijvoorbeeld ‘groener’? 3. Cultuur: Zijn we soms niet te streng voor onszelf en voor onze omgeving? Wanneer ben je een ‘echte socialist’? Staat onze deur genoeg open voor nieuwe bondgenoten ? 4. Achterban: We kennen in onze partij een sterk samenhorigheidsgevoel. Maar hebben we voldoende aandacht voor al onze leden, voor vrijwilligers, voor geïnteresseerden? Luisteren we wel voldoende naar de jonge generatie? Is onze communicatie naar al deze mensen effectief ? 5. Netwerk: Samen hebben we een gigantisch netwerk. Maar zijn we het middenveld niet te veel uit het oog verloren door lange deelname aan het bestuur? Hoe kunnen we opnieuw verbreden? Nieuwe mensen aanspreken? Jongeren, ouderen, mensen met een andere origine,.. 6. Kennis: We hebben veel kennis en expertise in huis. We weten hoe we kunnen wegen op besluitvorming, maar slagen we er ook voldoende in deze om te zetten naar dagelijkse actie? 7. Processen: Weet iedereen in de partij voldoende wat haar taak is? Slagen we er in onze waarden te communiceren? Werken we wel professioneel genoeg? 8. Structuur: Besteden we genoeg aandacht aan onze basis en niet teveel aan de top? Reiken we voldoende handvaten aan om op lokaal niveau aan de slag te gaan? Hoe zit het met de dialoog tussen de partij nationaal en de lokale afdelingen, militanten,.. 9. Personeel: Er is veel kwaliteit aanwezig in de partij, maar worden die competenties ook genoeg ingezet ten behoeve van militanten, afdelingen, secretariaten,.. 10. Middelen: Hebben we de nodige middelen om al onze projecten tot uitvoer te brengen? En zetten we de middelen wel juist in? Over deze tien thema’s wil ik de volgende weken met jullie in gesprek gaan. 9. Personeel 10. Middelen

Projectdoelstellingen Identiteit Beschrijving van een uniek DNA dat voortbouwt op onze sterkten & robuust is voor de veranderingen in de maatschappij Gezamenlijke zoektocht naar de gewenste combinatie van ratio & emotie in ons profiel Ruime verspreiding & beleving van onze waarden in alle lagen en generaties van onze organisatie Identiteit

Projectdoelstellingen Cultuur Verspreiding van gemeenschappelijke gewoonten, gedragingen, gebruiken & symbolen die onze interne verbondenheid tonen Bepaling van een actieplan dat aanstuurt op interne cultuurverandering in lijn met de missie. Ontwikkeling van een optimale context voor: Openheid Netwerkpartij Warmte Feedback & zelf-evaluatie Anti-racisme … Cultuur

Projectdoelstellingen Boodschap Beschrijving van kernverhalen in functie van het publiek dat we wensten te bereiken Ontwikkeling van de juiste frames & bepaling van acties om de publieke beeldvorming in lijn te brengen met de realiteit Gerichte, mobiliserende communicatie via verschillende kanalen & een netwerk van communicatoren die onze verhalen uitdragen en doen leven in de dagelijkse politieke werking Afstemming realiseren op alle niveaus van onze partij Boodschap

Projectdoelstellingen Achterban Opmaak van een actieplan om nieuwe leden aan te trekken, te houden en de tevredenheid te vergroten doorheen heel de organisatie Mobilisatie van een groter aantal geëngageerde vrijwilligers die willen meewerken aan het realiseren van onze missie Formulering van een beleid & cultuur die inspelen op de drijfveren (motivatoren) van vrijwilligers Versterking & vernieuwing van de werking van onze afdelingen zodat we in iedere gemeente structurele partners hebben die onze missie helpen realiseren, vanuit lokaal beleid of vanuit de organisatie. Achterban

Projectdoelstellingen Netwerk Verdere uitbreiding & structurele verankering van relaties met individuen en organisaties die actief zijn in onze beweging of die occasioneel of thematisch een bondgenoot zijn Ontwikkeling van win-win samenwerkingsverbanden met het oog op kennisuitwisseling & gezamenlijke uitwerking van acties die verandering realiseren Netwerk

Projectdoelstellingen Kennis Ontwikkeling van een methodiek voor systematische & interactieve kennisopbouw, samen met partners binnen & buiten de organisatie Uitbouw van databanken en informatiesystemen om kennis te beheren en te verspreiden doorheen heel de organisatie zodat onze kennis kan worden aangewend door iedereen met een informatiebehoefte in zijn of haar specifieke rol of taak Ondersteuning voor feiten-gebaseerde sturing van het politieke debat in Vlaanderen & Brussel Kennis

Projectdoelstellingen Structuur Optimalisatie van de structuur voor realisatie van de missie en efficiënte uitvoering van de processen, rekening houdend met lokale verschillen. Structuur

Projectdoelstellingen Personeel Ontwikkeling & uitvoering van een HRM-beleid voor medewerkers, mandatarissen en potentiële toekomstige mandatarissen Personeel

Crescendoprojecten Per domein selecteren we de veranderingen met hoge impact en grote dringdheid. een project = welomschreven specifieke doelstelling, gerealiseerd door een hiervoor specifiek geselecteerd projectteam dat deze verandering binnen een beperkte tijdsframe zal realiseren buiten de dagdagelijkse werking en hiërarchie

Crescendoprojecten Projectteam : 5-8 mensen, met diverse achtergronden, die hier intensief aan werken en de verandering realiseren. Projectleider : leidt het team en rapporteert aan projectbureau Veranderingsteam : mensen die zin hebben om mee te werken en fungeren als een klankbordgroep, input en reflectie geven en het projectteam op koers houden .

Crescendoprojecten Veranderingsteam : input en reflectie Projectteam : realiseert de verandering Projectenbureau : coördineert de vooruitgang en samenhang van alle projecten en rapporteert aan partijbureau Partijbureau en congres : valideren en evalueren

Coördinatiegroep (klankbord) Profielbeschrijvingen Projectleider Treedt op als project- eigenaar Is verantwoordelijk voor de implementatie (oplevering) van projectdoelstellingen Communiceert over de vooruitgang & de realisaties Mobiliseert / enthousiasmeert het project team voor de uitvoering van acties Coördinatiegroep (klankbord) Ondersteunt bij het maken van keuzes, Geeft advies & feedback, Deelt expertise & ervaring, Maakt eventueel gebruik van zijn/haar netwerk of relaties Projectteam Voert het projectplan uit Engageert zich om vooruitgang te maken in het project (kost tijd) Denkt toekomst- gericht (denkt buiten de barrières die er vandaag eventueel zijn)